Bank-id hade under tisdagskvällen stora störningar i sin tjänst. Anledningen var en överbelastningsattack.
– All data och användares integritet är fortsatt skyddade, säger presskontakten Malin Wemnell.
Vem eller vilka som ligger bakom attacken vet Bank-id inte.
– Vi vet inte heller vad syftet kan ha varit. Vi går till brottsbekämpande myndigheter när man blir utsatt för något sådant här, säger Malin Wemnell.
Resultatet av attacken, en så kallad ddos-attack, var att tjänsten helt låg nere eller var väldigt långsam mellan 19.45 och 20.15, uppger Bank-id. Nu ska tjänsten vara i gång igen.
– Vi vidtog tekniska motåtgärder och stoppade attacken. Vi har rutiner och processer för att hantera sådana här attacker och våra användare kan känna sig trygga, säger Wemnell.
Hon betonar att överbelastningsattacker är ett hot mot alla verksamheter som har en digital närvaro. Någon annan attack i samband med ddos-attacken har företaget inte upptäckt.
E-legitimationen Bank-id har åtta miljoner användare och används bland annat för identifiering hos myndighetssidor, för att genomföra köp hos internetbanker och för betaltjänsten Swish.
(TT)
Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info: