loadingOperasångerskan Alexandra Linde behöver sätta sig in i olika känslor för att kunna uttrycka dem genom sången och gestalta roller trovärdigt. Foto Sofia Drevemo
Operasångerskan Alexandra Linde behöver sätta sig in i olika känslor för att kunna uttrycka dem genom sången och gestalta roller trovärdigt. Foto Sofia Drevemo
Scenkonst

Att sjunga opera är livet

Kristina I Kleinert

Alexandra Linde berättar om livet som operasångerska och hur hon som scenartist utvecklar den emotionella intelligensen. Kärleken till sången och musiken är drivkraften i den konkurrensutsatta operavärlden.

Jag möter operasångerskan Alexandra Linde på Hallwylska palatsets innergård i centrala Stockholm. För ett par veckor sedan genomförde hon en konsert i en av palatsets magnifika salar tillsammans med den nystartade barockensemblen Bombus Consert. Hon är på väg till repetitioner av The Fairy Queen som är Drottningholms slottsteaters stora sommarproduktion. Henry Purcells semi-opera med sångsolister, kör, orkester och talad dialog har premiär i början av augusti.

– Att ta sig an och framföra ett historiskt verk är spännande. Det är ett möte med kompositören och tidsepoken. För att uttrycka det jag ska sjunga måste jag lära mig om samhället som kompositören levde i. Jag behöver vara insatt i vilka som uruppförde verket och hur stycket behandlades.

Alexandra Linde

Bor: Stockholm.

Familj: Pojkvän, mamma och pappa.

Senaste projekt: The Fairy Queen av Purcell, Drottningholms Slottsteater.

Fritid: Fotografering och dans.

Favoritbok: Orlando av Virginia Woolf.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOperasångerskan Alexandra Linde behöver sätta sig in i olika känslor för att kunna uttrycka dem genom sången och gestalta roller trovärdigt. Foto Sofia Drevemo
Operasångerskan Alexandra Linde behöver sätta sig in i olika känslor för att kunna uttrycka dem genom sången och gestalta roller trovärdigt. Foto Sofia Drevemo
Scenkonst

Att sjunga opera är livet

Kristina I Kleinert

Alexandra Linde berättar om livet som operasångerska och hur hon som scenartist utvecklar den emotionella intelligensen. Kärleken till sången och musiken är drivkraften i den konkurrensutsatta operavärlden.

Jag möter operasångerskan Alexandra Linde på Hallwylska palatsets innergård i centrala Stockholm. För ett par veckor sedan genomförde hon en konsert i en av palatsets magnifika salar tillsammans med den nystartade barockensemblen Bombus Consert. Hon är på väg till repetitioner av The Fairy Queen som är Drottningholms slottsteaters stora sommarproduktion. Henry Purcells semi-opera med sångsolister, kör, orkester och talad dialog har premiär i början av augusti.

– Att ta sig an och framföra ett historiskt verk är spännande. Det är ett möte med kompositören och tidsepoken. För att uttrycka det jag ska sjunga måste jag lära mig om samhället som kompositören levde i. Jag behöver vara insatt i vilka som uruppförde verket och hur stycket behandlades.

Alexandra Linde

Bor: Stockholm.

Familj: Pojkvän, mamma och pappa.

Senaste projekt: The Fairy Queen av Purcell, Drottningholms Slottsteater.

Fritid: Fotografering och dans.

Favoritbok: Orlando av Virginia Woolf.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024