Att hantera en negativ person
En vän eller kollega som ständigt klagar och kritiserar kan suga energin ur en – eller vara en fin möjlighet till att upptäcka ett nytt sätt att hantera många av livets negativa upplevelser. Foto: Merja Partanen


Alla har vi någon gång känt oss frustrerade över någon som ständigt verkar negativ, som klagar, blir förolämpad för småsaker eller ofta är arg eller pessimistisk. Men, när någon inte kan sluta klaga och kritisera, så ger det dig faktiskt en speciell chans.

En sådan här person kan tömma oss på energi och till och med få våra egna sinnen att bli mer negativa.

Ett vanligt förslag är att utesluta de här personerna ur ens liv. Och ja, om de skadar dig eller du bara inte kan komma till ett hälsosamt mentalt läge med dem, då kan det vara nödvändigt.

Men det finns ett annat alternativ: att lära sig att hitta en möjlighet att växa i den här negativa personen.

Den här personen kan vara en närstående som sårar. Och du vet hur det är att såra. Du kanske sårar just nu (på grund av dem). När den här personen är kritisk mot dig känner du dig plågad – annars skulle du inte bli frustrerad eller irriterad på dem för att de är negativa.

Du reagerar på dem på samma sätt som de reagerar på dig – med negativitet. Ni känner båda liknande smärta och frustration.

Du ser hur negativiteten påverkar dig. Och det är rimligt att förvänta sig att du inte vill göra detsamma mot andra. Du kan också se hur den här negativiteten frodas och gör dem olyckliga, och det vill du inte genomgå.

Så därför måste förändringen börja hos dig. Om du inte vill vara negativ, kan du vara kärleksfull och positiv mot den här personen?

Övning för att neutralisera negativa människor

Så här kan du arbeta med en negativ persons energi:

1. Se personens smärta med medkänsla. De upplever stress, smärta och ovisshet, de är olyckliga och osäkra och så vidare. Du vet hur det är att känna de här sakerna. Se negativiteten som en gammal vana som fungerar som en förklädnad för deras smärta. Se om du kan känna medkänsla med deras lidande.

2. Se att de har ett gammalt mönster som inte hjälper dem. Deras mönster när de känner den här smärtan är att fara ut med sitt humör, klaga, kritisera eller gå in i negativitet. Med medkänsla kan du se att de sitter fast i det här gamla mönstret. Och du har, precis som alla andra, gamla mönster som inte är till någon hjälp och som är svåra att bli av med. På det här sättet har ni någonting gemensamt.

3. Känn kärlek för dem. Om den här personen är en närstående så är det särskilt bra att träna på att ösa kärlek mot dem, även om du inte säger någonting. Det är tillräckligt att bara känna det i hjärtat. Oavsett om de känner det eller inte så förändrar det dig. På det sättet ändrar du hur du är mot dem, utifrån kärlek. Om personen är en kollega eller till och med en person som du inte känner väl, så har du ändå en chans att ha medkänsla med dem. Den här förändringen öppnar hjärtat och är värd obehaget. Det är att växa.

4. Se det vackra hos dem, och älska det också. De har negativitet, men de har också ett vackert hjärta och fina egenskaper som finns dolda bakom negativiteten. Se det här vackra, uppmärksamma deras värkande hjärta och verkligen se den här människan som ett mirakel.

5. Se det härliga i deras negativa energi. När någon är negativ så finns det en energi som rinner från den personen till dig. Vi kanske inte gillar det, men det kan förändras. Vi kan öppna upp för den här energin, insupa den och lära oss att uppskatta dess nyanser. Vi kan se det härliga i den, släppa vårt ogillande mot den och se den på nytt. Det är bara en upplevelse, precis som känslan av att ligga i solen eller känna en vind mot huden. Njut av den här upplevelsen och du kommer att vara öppen för ett bredare upplevelsespann än innan.

Det här är en övning som förändrar dig och som kommer att förändra din relation med andra. Och när någon ger dig negativ energi kan du vara glad över att få ett tillfälle att öva.

Viktiga varningar

Med allt detta sagt finns det några viktiga saker att komma ihåg:

- Det är absolut okej att sätta gränser. Om du behöver skydda dig själv från att bli sårad, eller behöver få vara i fred, sätt då en gräns. Det är okej att skydda sig själv. Det är bara härifrån där vi är skyddade och har gränser som vi kan göra det här arbetet.

- Du kan också vara uppriktig med dem. Om personen är mycket negativ, kritisk, spelar offer, och så vidare, så är det okej att berätta för dem hur deras negativitet påverkar andra. Den här uppriktigheten kan komma ur medkänsla och icke-dömande.

- Du kan göra samma arbete med dig själv. När du ser din egen smärta, din egen negativitet, känn kärlek för dig själv och se känsligheten i din egen energi.

- Det är okej att inte göra den här övningen ”perfekt”. Du kanske inte alltid tycker att deras negativa energi är härlig. Du kanske inte alltid känner medkänsla med dem. Det är okej. Se om du kan hitta glimtar av medkänsla, ögonblick av kärlek, korn av härlighet. Öva så gott du kan och se vad som händer!

Leo Babauta är författare till sex böcker, driver bloggen ”Zen Habits” med över två miljoner följare och har tagit fram flera onlineprogram för att hjälpa dig att ta hand om dina vanor. Läs mer på ZenHabits.net

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.