Youtube kan inte garantera att annonsörernas reklam inte förknippas med hat. Därför flyr flera stora företag från videotjänsten.
På fredagen hade medlemsorganisationen Sveriges annonsörer ett möte med Google för att få svar på vad företaget gör för att reklam inte ska förekomma i samband med hatiskt eller sexistiskt material. Google äger videojätten Youtube och där laddas 400 timmar video upp - varje minut. Före de flesta klipp visas en annons.
Den senaste veckan har flera stora företag, däribland Audi, McDonalds, Verizon, Marks and Spencer och L'oreal, tagit bort sin reklam från Youtube. I Sverige är Svenska spel ett av få företag, kanske det enda, som pausat sin annonsering.
– Youtube ser inte sig som publicister och tar inte ansvar för det som läggs upp om det inte är olagligt eller strider mot deras policys. De ser det som annonsörernas ansvar också vilket är lite problematiskt såklart, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer.
Vad medlemsorganisationen fått veta på mötet är att Youtube ska släppa snävare paket med annonsering "i ett mer kontrollerat läge" medan de som vill ha större räckvidd fortsatt kommer att ta en risk att reklamen syns i samband med hatiskt innehåll. Enligt Sveriges annonsörer är det svårt att säga om åtgärden är tillräcklig.
Tero Marjamäki tror snarare att fler företag i Sverige kommer att sluta annonsera på videotjänsten.
– Det tror jag. När så många lämnat så pass snabbt kan det nog bli ringar på vattnet-effekt.
(TT)