loading
Youtube ägs av Google och är en av världens största plattformar för videomaterial. Foto: Marcio Jose Sanchez-arkivbild
Youtube ägs av Google och är en av världens största plattformar för videomaterial. Foto: Marcio Jose Sanchez-arkivbild
Utrikes

Annonsörer flyr Youtube - räds hatstämpel

Epoch Times

Youtube kan inte garantera att annonsörernas reklam inte förknippas med hat. Därför flyr flera stora företag från videotjänsten.

På fredagen hade medlemsorganisationen Sveriges annonsörer ett möte med Google för att få svar på vad företaget gör för att reklam inte ska förekomma i samband med hatiskt eller sexistiskt material. Google äger videojätten Youtube och där laddas 400 timmar video upp - varje minut. Före de flesta klipp visas en annons.

Den senaste veckan har flera stora företag, däribland Audi, McDonalds, Verizon, Marks and Spencer och L'oreal, tagit bort sin reklam från Youtube. I Sverige är Svenska spel ett av få företag, kanske det enda, som pausat sin annonsering.

– Youtube ser inte sig som publicister och tar inte ansvar för det som läggs upp om det inte är olagligt eller strider mot deras policys. De ser det som annonsörernas ansvar också vilket är lite problematiskt såklart, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer.

Vad medlemsorganisationen fått veta på mötet är att Youtube ska släppa snävare paket med annonsering "i ett mer kontrollerat läge" medan de som vill ha större räckvidd fortsatt kommer att ta en risk att reklamen syns i samband med hatiskt innehåll. Enligt Sveriges annonsörer är det svårt att säga om åtgärden är tillräcklig.

Tero Marjamäki tror snarare att fler företag i Sverige kommer att sluta annonsera på videotjänsten.

– Det tror jag. När så många lämnat så pass snabbt kan det nog bli ringar på vattnet-effekt.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Youtube ägs av Google och är en av världens största plattformar för videomaterial. Foto: Marcio Jose Sanchez-arkivbild
Youtube ägs av Google och är en av världens största plattformar för videomaterial. Foto: Marcio Jose Sanchez-arkivbild
Utrikes

Annonsörer flyr Youtube - räds hatstämpel

Epoch Times

Youtube kan inte garantera att annonsörernas reklam inte förknippas med hat. Därför flyr flera stora företag från videotjänsten.

På fredagen hade medlemsorganisationen Sveriges annonsörer ett möte med Google för att få svar på vad företaget gör för att reklam inte ska förekomma i samband med hatiskt eller sexistiskt material. Google äger videojätten Youtube och där laddas 400 timmar video upp - varje minut. Före de flesta klipp visas en annons.

Den senaste veckan har flera stora företag, däribland Audi, McDonalds, Verizon, Marks and Spencer och L'oreal, tagit bort sin reklam från Youtube. I Sverige är Svenska spel ett av få företag, kanske det enda, som pausat sin annonsering.

– Youtube ser inte sig som publicister och tar inte ansvar för det som läggs upp om det inte är olagligt eller strider mot deras policys. De ser det som annonsörernas ansvar också vilket är lite problematiskt såklart, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer.

Vad medlemsorganisationen fått veta på mötet är att Youtube ska släppa snävare paket med annonsering "i ett mer kontrollerat läge" medan de som vill ha större räckvidd fortsatt kommer att ta en risk att reklamen syns i samband med hatiskt innehåll. Enligt Sveriges annonsörer är det svårt att säga om åtgärden är tillräcklig.

Tero Marjamäki tror snarare att fler företag i Sverige kommer att sluta annonsera på videotjänsten.

– Det tror jag. När så många lämnat så pass snabbt kan det nog bli ringar på vattnet-effekt.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024