loading

Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Allt fler köper kläder på nätet

Epoch Times

Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik.

Klädhandeln på nätet växte med 8 procent förra året och omsatte 9,1 miljarder kronor. Den digitala klädhandeln drar därmed ifrån den fysiska handeln. Näthandeln utgör nu 14 procent av den totala kläd- och skohandeln.

– Alla som över huvud taget handlar på nätet handlar kläder. Det är en av de största produktgrupperna och också den som har funnits med längst tid. Den har verkligen det tydliga arvet i postordern, säger Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Vuxit kraftigt

Nätförsäljningen av kläder har vuxit kraftigt sedan 2005, som är något av ett startår för nätklädhandeln. Det var då som kända klädkedjor som Hennes & Mauritz, Kapp-Ahl och Lindex etablerade sig på nätet. Senare har renodlade aktörer som Zalando, Nelly, Boozt och Bubblerom etablerat sig.

Klädhandeln på nätet känner inte av några nationsgränser. Framför allt unga handlar på utländska sajter.

– Konkurrensen är stenhård just inom det segmentet. Det är verkligen där som den internationella konkurrensen kommer in. Tittar man på de på stora utländska aktörerna som finns i Sverige, som till exempel Zalando, så är de inom kläder och skor.

Mobiltelefoner

Tillgången till smarta mobiltelefoner har inneburit ett stort genombrott för näthandeln.

– Förut skulle man ha en dator hemma och skaffa en uppkoppling. Nu är det telefonen och då har du tillgång till handeln direkt, och det tror jag är viktig anledning till att e-handeln totalt ökar med 16-17 procent, säger Ogvall.

Ett viktigt skäl till att framför allt unga överger den fysiska butiken är att det har blivit enklare att returnera varor som man inte är nöjd med, till exempel om det är fel storlek.

– För några år sedan försökte handlarna göra det svårt att returnera, medan man i dag gör det lätt att returnera. En kund som handlar mycket och returnerar blir en lojal kund.

Zalando

Zalando etablerade sig på den svenska marknaden 2012 och har därefter vuxit snabbt. Bolaget, med Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik som storägare, räknar med att ha gjort ett rörelseresultat på 96-288 miljoner kronor under årets första kvartal. Det motsvarar en rörelsemarginal på 1-3 procent.

Omsättningen lyfte med 22-24 procent till 9,3-9,5 miljarder kronor under första kvartalet.

En annan snabbväxare är danska Boozt som startades 2009. Bolaget omsatte strax över en miljard kronor 2015 och gjorde en rörelsevinst på 5,8 miljoner kronor.

(TT)


Zalando

Zalando är Europas ledande butik för mode och skor på nätet. Bolaget grundades 2008 i Berlin och har över 10 000 anställda.

Omsättningen uppgick förra året till 3,6 miljarder euro, motsvarande närmare 35 miljarder kronor. Rörelsevinsten uppgick till 207 miljoner euro, motsvarande knappt 2 miljarder kronor.

Zalando är verksamt på 15 europeiska marknader, däribland Sverige. Zalandos nätbutiker har över 160 miljoner besök per månad.

Under fjärde kvartalet 2016 kom mer än 68 procent av trafiken från mobila enheter.

Källa: Zalando

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Allt fler köper kläder på nätet

Epoch Times

Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik.

Klädhandeln på nätet växte med 8 procent förra året och omsatte 9,1 miljarder kronor. Den digitala klädhandeln drar därmed ifrån den fysiska handeln. Näthandeln utgör nu 14 procent av den totala kläd- och skohandeln.

– Alla som över huvud taget handlar på nätet handlar kläder. Det är en av de största produktgrupperna och också den som har funnits med längst tid. Den har verkligen det tydliga arvet i postordern, säger Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Vuxit kraftigt

Nätförsäljningen av kläder har vuxit kraftigt sedan 2005, som är något av ett startår för nätklädhandeln. Det var då som kända klädkedjor som Hennes & Mauritz, Kapp-Ahl och Lindex etablerade sig på nätet. Senare har renodlade aktörer som Zalando, Nelly, Boozt och Bubblerom etablerat sig.

Klädhandeln på nätet känner inte av några nationsgränser. Framför allt unga handlar på utländska sajter.

– Konkurrensen är stenhård just inom det segmentet. Det är verkligen där som den internationella konkurrensen kommer in. Tittar man på de på stora utländska aktörerna som finns i Sverige, som till exempel Zalando, så är de inom kläder och skor.

Mobiltelefoner

Tillgången till smarta mobiltelefoner har inneburit ett stort genombrott för näthandeln.

– Förut skulle man ha en dator hemma och skaffa en uppkoppling. Nu är det telefonen och då har du tillgång till handeln direkt, och det tror jag är viktig anledning till att e-handeln totalt ökar med 16-17 procent, säger Ogvall.

Ett viktigt skäl till att framför allt unga överger den fysiska butiken är att det har blivit enklare att returnera varor som man inte är nöjd med, till exempel om det är fel storlek.

– För några år sedan försökte handlarna göra det svårt att returnera, medan man i dag gör det lätt att returnera. En kund som handlar mycket och returnerar blir en lojal kund.

Zalando

Zalando etablerade sig på den svenska marknaden 2012 och har därefter vuxit snabbt. Bolaget, med Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik som storägare, räknar med att ha gjort ett rörelseresultat på 96-288 miljoner kronor under årets första kvartal. Det motsvarar en rörelsemarginal på 1-3 procent.

Omsättningen lyfte med 22-24 procent till 9,3-9,5 miljarder kronor under första kvartalet.

En annan snabbväxare är danska Boozt som startades 2009. Bolaget omsatte strax över en miljard kronor 2015 och gjorde en rörelsevinst på 5,8 miljoner kronor.

(TT)


Zalando

Zalando är Europas ledande butik för mode och skor på nätet. Bolaget grundades 2008 i Berlin och har över 10 000 anställda.

Omsättningen uppgick förra året till 3,6 miljarder euro, motsvarande närmare 35 miljarder kronor. Rörelsevinsten uppgick till 207 miljoner euro, motsvarande knappt 2 miljarder kronor.

Zalando är verksamt på 15 europeiska marknader, däribland Sverige. Zalandos nätbutiker har över 160 miljoner besök per månad.

Under fjärde kvartalet 2016 kom mer än 68 procent av trafiken från mobila enheter.

Källa: Zalando

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024