loadingEnligt sociala medier-experten Brit Stakston är betalversionerna på Facebook och Instagram ett försök att runda EU:s GDPR-lagstiftning. Arkivbild. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Enligt sociala medier-experten Brit Stakston är betalversionerna på Facebook och Instagram ett försök att runda EU:s GDPR-lagstiftning. Arkivbild. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Utrikes

Allt du godkänner med gratis Instagram

Olle Bengtsson

Alla Instagram- och Facebookanvändare har nu fått valet att betala för sina konton. Ett faktum som genast ledde till rykten om att ägaren Meta skulle börja kartlägga gratisanvändarna ännu mer. Men förändringen har en helt annan förklaring.

När Facebooks och Instagrams betalversioner lanserades i början av november ställdes samtliga användare i EU inför ett val – att fortsätta kostnadsfritt eller skaffa ett abonnemang för att bli kvitt annonser.

Många gjorde troligtvis knapptrycket utan att blinka: Nej till mer kostnader. Men vad är det man som användare då har tackat ja till?

Information som Meta samlar in

(TT)

Oavsett vilken användartyp du är, gratis som betalande, har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, rätt att samla in information om dig. Det innefattar bland annat:

Uppgifter du skriver in när du skapar en profil, exempelvis e-postadress och telefonnummer.

Det du gör som användare. Det omfattar vad du klickar på eller gillar, dina inlägg och foton samt meddelanden som du skickar. För att citera användarvillkoren innebär det att Meta får en "icke-exklusiv, överlåtbar, underlicensierbar, royaltybefriad och världstäckande licens att vara värd för, använda, distribuera, modifiera, köra, kopiera, offentligt framföra eller visa, översätta och skapa bearbetningar/härledda verk av ditt innehåll".

Vad du har för vänner eller följare och vad de gör.

Uppgifter om telefonen, datorn eller surfplattan som du använder.

Källa: Metas integritetspolicy

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnligt sociala medier-experten Brit Stakston är betalversionerna på Facebook och Instagram ett försök att runda EU:s GDPR-lagstiftning. Arkivbild. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Enligt sociala medier-experten Brit Stakston är betalversionerna på Facebook och Instagram ett försök att runda EU:s GDPR-lagstiftning. Arkivbild. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Utrikes

Allt du godkänner med gratis Instagram

Olle Bengtsson

Alla Instagram- och Facebookanvändare har nu fått valet att betala för sina konton. Ett faktum som genast ledde till rykten om att ägaren Meta skulle börja kartlägga gratisanvändarna ännu mer. Men förändringen har en helt annan förklaring.

När Facebooks och Instagrams betalversioner lanserades i början av november ställdes samtliga användare i EU inför ett val – att fortsätta kostnadsfritt eller skaffa ett abonnemang för att bli kvitt annonser.

Många gjorde troligtvis knapptrycket utan att blinka: Nej till mer kostnader. Men vad är det man som användare då har tackat ja till?

Information som Meta samlar in

(TT)

Oavsett vilken användartyp du är, gratis som betalande, har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, rätt att samla in information om dig. Det innefattar bland annat:

Uppgifter du skriver in när du skapar en profil, exempelvis e-postadress och telefonnummer.

Det du gör som användare. Det omfattar vad du klickar på eller gillar, dina inlägg och foton samt meddelanden som du skickar. För att citera användarvillkoren innebär det att Meta får en "icke-exklusiv, överlåtbar, underlicensierbar, royaltybefriad och världstäckande licens att vara värd för, använda, distribuera, modifiera, köra, kopiera, offentligt framföra eller visa, översätta och skapa bearbetningar/härledda verk av ditt innehåll".

Vad du har för vänner eller följare och vad de gör.

Uppgifter om telefonen, datorn eller surfplattan som du använder.

Källa: Metas integritetspolicy

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024