5 tecken på kronisk inflammation som inte bör ignoreras
Problem med matsmältningen är ett av tecknen på kronisk inflammation. Foto: Epoch Times arkivbild (vänster)


Inflammation är kroppens naturliga överlevnadsmekanism som brukar vara tecken på att kroppen tar hand om en sjukdom eller reparerar skadad vävnad. Om inflammationen varar under längre tid kan den dock orsaka problem i kroppen. Många allvarliga hälsotillstånd är kopplade till kronisk inflammation, inklusive hjärtsjukdom, artrit, diabetes, och till och med cancer.

Kronisk inflammation kan vara kroppens svar på den livsstil man har eller den miljö man vistas i. Det kan handla om dåliga matvanor, stress, för mycket bukfett, otillräcklig sömn, eller gifter från cigaretter eller annan förorening. Kronisk inflammation kan ge olika negativ påverkan. Det kan skada celler och organ, vilket kan ge jobbiga symptom, minska livskvaliteten och till och med öka risken att få stroke.

Det finns två sorters inflammation. Akut inflammation kommer plötsligt, till exempel när man skär sig i fingret och kroppen svarar med smärta, rodnad, svullnad och hetta. En sådan inflammation går över på några timmar eller dagar. Kronisk inflammation börjar på liknande vis men går inte över eftersom kroppen inte lyckas göra sig av med problemet eller ibland misslyckas med att upptäcka att problemet är löst. Det här tillståndet kan finnas kvar i flera månader till år. Här är fem tecken som kan tyda på att man har kronisk inflammation.

1. Kroppsliga smärtor

 

Ett antal inflammatoriska sjukdomar kan orsaka kroppslig smärta på grund av att kroppen arbetar hårt med att bekämpa sjukdomen. Förkylning och influensa är virusinfektioner som orsakar inflammation, mononucleos (onormal ökning av vissa immunceller i blodet), olika former av artrit och andra allvarliga sjukdomar som alla kan orsaka smärtor i kroppen.

2. Kronisk trötthet

 

Allvarlig utmattning kan peka på kronisk inflammation. En studie från 2015 i Arthritis Research and Therapy visade att behandling av inflammation hos människor med autoimmuna sjukdomar förbättrade tillståndet av trötthet.

3. Humörstörningar

 

Kronisk inflammation kan också ligga bakom depression, ångest och humörstörningar. En växande mängd forskning pekar på att depressionssyndrom faktiskt kan vara ett inflammatoriskt tillstånd. Några studier visade att sådant som kan hjälpa mot depression, som fysisk aktivitet och psykoterapi även minskade inflammationen i kroppen, mätt i mängd biomarkörer förknippade med inflammation.

4. Matsmältningsproblem

Människor med kronisk inflammation kan ha problem med matsmältningen, som förstoppning, diarré och sura uppstötningar. Det kan ske om inflammationen uppstår i organ som är involverade i matsmältningen.

5. Viktökning

 

I en studie publicerad i tidskriften Diabetes mättes mängden inflammatoriska biomarkörer hos nästan 3 000 medelålders män. I en uppföljning upptäcktes att graden av inflammation gick hand i hand med viktökning.

Viktminskning hos överviktiga män resulterade i minskad inflammation.

7 anti-inflammatoriska livsmedel

Att äta näringsrik kost kan hjälpa till att minska inflammation, minska symptom på kronisk inflammation och att förebygga hälsorisker som orsakas av kronisk inflammation. För människor med autoimmuna sjukdomar kan en anti-inflammatorisk kosthållning kanske inte ”bota” tillståndet, men det kan förhindra att symptomen förvärras.

Medelhavsdieten har länge kopplats till att kunna hjälpa människor att minska risken för olika sjukdomar. Den är en anti-inflammatorisk kost med mycket tomater, stärkelsefattiga grönsaker, hälsosamma fetter och fullkorn.

Nedan är en lista på vissa livsmedel eller grupper av livsmedel som kan hjälpa till att minska kronisk inflammation.

1. Gröna bladgrönsaker

 

Grönkål, spenat, broccoli och vitkål innehåller mycket K-vitamin, en antioxidant som stärker immunförsvaret. Dessutom innehåller de mycket fibrer som kan hjälpa till att balansera vikt och övervikt, vilket kan ge ökad risk för kronisk inflammation.

2. Nötter och frön

 

Valnötter, cashewnötter, chiafrön, med mera, har många anti-inflammatoriska egenskaper. Vissa är rika på magnesium och E-vitamin, medan andra innehåller en omega-3-fettsya, alfalinolensyra (ALA). Både vitaminerna och ALA är kända för att minska inflammation.

3. Fet fisk

 

Fisk som lax, tonfisk och sardiner innehåller också omega-3-fettsyror: eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). De här fettsyrorna hjälper till att hämma inflammatoriska molekyler som frisätts i det immunologiska systemet.

4. Fullkorn

Quinoa i tre färger.

Precis som många grönsaker är fullkorn som brunt ris, quinoa, havregryn och helt vete fiberrika. Fibrer sänker koncentrationen av en substans i blodet som signalerar inflammation. Fiberrika livsmedel är betydligt mer effektiva på det här än fibertillskott.

5. Frukt och bär

 

Bär och citrusfrukter innehåller mängder av antioxidanter som stödjer kroppens immunförsvar. Bäst är färgrika bär, som blåbär, svarta vinbär, körsbär och jordgubbar.

6. Tomater

 

Det här är en huvudingrediens i medelhavsdieten och de innehåller rikligt med C-vitamin, kalium och lykopen, en antioxidant. Lykopen kan vara mycket effektiv när det gäller att minska vissa inflammatoriska ämnen relaterade till vissa typer av cancer. Tomater och olivolja tillsammans kan öka lykopenets nyttoeffekt.

7. Olivolja – extra virgin

Precis som nötter och fet fisk så innehåller olivolja (välj den som kallas extra virgin) hälsosamma fetter. Den innehåller också ett ämne som kallas oleocanthal, som minskar aktiviteten hos vissa enzymer och därmed inflammationen.

Undvik dessa livsmedel

Att äta mat som minskar inflammation är en del av ekvationen. Olika livsmedel som ger inflammation i kroppen är till exempel raffinerade kolhydrater, som vitt bröd, friterad mat, sockersötade drycker och processat kött som varmkorv.

 

En bra riktlinje är att välja färska livsmedel och att undvika processad mat, alltså industriellt bearbetad mat. Det här kan hjälpa till att minska på intaget av dolt socker, natrium och raffinerade kolhydrater i kosten, samtidigt som mängden antioxidanter, vitaminer och mineraler ökar. Det kan ta tid att se märkbara effekter av vardagliga livsmedelsval, men att hålla sig till en anti-inflammatorisk kost kan hjälpa till att förebygga hälsoproblem i det långa loppet.

Artikeln syftar till att informera och ersätter inte professionell medicinsk hjälp.