5 sätt att stärka barnens immunförsvar i vinter
Under vintern kan det vara bra att boosta med lite extra c-vitamin och frisk luft för att hålla förkylningarna borta. Foto: Pixabay


För många småbarnsfamiljer är vintern en besvärlig tid där den ena förkylningen avlöser den andra. Ett sätt att hjälpa barnen att hålla sig friska och förkorta sjukdomstiden är att stärka immunförsvaret genom kosten.

Att dra på sig en förkylning eller influensa är vanligt under den här perioden då de flesta tillbringar mer tid inomhus och får mindre frisk luft. Det gör också att vi blir mer exponerade för sjukdomsbakterier. Eftersom små barn älskar att pilla på saker och stoppa dem i munnen är de särskilt utsatta för virus och bakterier. Som tur är så finns det flera sätt att naturligt stärka barns immunitet och öka motståndskraften mot en hel del bakterier.

Undvik socker

En av de viktigaste kostförändringarna för att stärka barnets immunförsvar är att ta bort sockret. Socker (och det gäller alla slag) är känt för att undertrycka immunförsvaret genom att sänka aktiviteten hos de vita blodkropparna. Vita blodkroppar är kroppens främsta försvarssystem för att bekämpa bakterier och virus när de kommer in i kroppen. Om de vita blodkropparnas verkan minskar kanske de inte kan bekämpa en del av inkräktarna med så mycket kraft som de brukar göra normalt. Framförallt bör man vara uppmärksam på mat som innehåller en koncentrerad mängd socker som flingor, godis, fruktjuice (även naturliga juicer), bakverk och smaksatt yoghurt.

C-vitamin

Att öka intaget av C-vitamin är nyckeln till att upprätthålla ett hälsosamt immunförsvar. Många livsmedel till exempel apelsin, tomat, broccoli, kål, kiwi, paprika, citron och jordgubbar innehåller mycket C-vitamin.

Genom att variera dessa livsmedel i barnens kost så får de automatisk tillgång till C-vitamin i naturlig form. När immuniteten är försvagad kan man lägga till lite extra C-vitamin i pulver- eller tablettform. En allmän tumregler vad gäller kosttillskott till barn är att sluta ge det om barnet får lös  mage.

Vitlök

Vitlöken är verkligen magisk. Den är naturligt antibiotisk vilket gör den till ett fantastiskt skyddande livsmedel att inkludera i barns kost. Vitlök bör ätas rå för att få ut det mesta av dess läkande fördelar. Man kan också blanda den med andra saker för att mildra den starka lukten och smaken och göra den mer välsmakande för barn. Ett bra sätt att få barn att äta rå vitlök kan vara att blanda det i olika typer av dippsåser, till exempel hummus, tzatziki eller böndipp och som pålägg.

Naturell yoghurt

Vanlig naturell yoghurt innehåller goda bakterier och vissa förpackningar är märkta med att de innehåller aktiva bakteriekulturer eller "probiotika".

Dessa bakterier kan faktiskt göra barnen friskare genom att öka antalet goda bakterier i tarmen. Detta i sin tur hjälper till att stärka immunförsvaret. De goda bakterierna kan öka de vita blodkropparnas förmåga att bekämpa inkräktare och hämma tillväxten av dåliga bakterier i tarmen. Smoothies är ett bra sätt att introducera yoghurt i barnets kost.

Essentiella fettsyror

Essentiella fettsyror är ett annat näringsämne som är viktigt för immunförsvaret eftersom det har betydelse för aktiviteten hos de vita blodkropparna. Genom ett  dagligt tillskott av fiskolja kan barnets motståndskraft mot infektioner förbättras avsevärt. En god nyhet är att många av dagens fiskoljetillskott för barn numera finns i apelsin- eller citronsmak.

Även om det inte är möjligt att helt undvika att barnen blir sjuka någon gång i vinter, så kan användningen av specifika koststrategier åtminstone hjälpa dem att öka motståndskraften mot de flesta bakterier och virus de stöter på.