loadingTeslas lyxiga elbilar, här en Model X, ska bli dyrare i Danmark. Men inte lika snabbt som regeringen tänkt sig. (Foto: Marcio Jose Sanchez/AP)
Teslas lyxiga elbilar, här en Model X, ska bli dyrare i Danmark. Men inte lika snabbt som regeringen tänkt sig. (Foto: Marcio Jose Sanchez/AP)
Utrikes

EU hejdar Danmarks elbilsprischock

TT

Tesla kan delvis andas ut. EU-kommissionen stoppar Danmarks modell för utfasning av skattelättnader för avgasfria bilar.

Danmarks regering har fått hård kritik för dåliga miljösignaler, sedan uppgörelsen i oktober om att skattelättnader för rena bilar ska fasas ut fram till år 2020.

Lyxbilstillverkaren Tesla skulle drabbas allra hårdast eftersom full skatt skulle införas redan från årsskiftet för den del av bilars pris som överstiger 800 000 danska kronor.

Frågan fick till och med Teslas vd Elon Musk att flyga över från USA för att ge danska makthavare en avhyvling.

FAKTA: Registreringsavgift på bilar
Danmark har bland världens högsta skatter och avgifter på bilar. Om ett fordons grundpris exempelvis är 100 000 kronor läggs först 25 procents moms på, sedan en registreringsavgift på ytterligare långt över 100 procent, vilket innebär att slutpriset blir närmare 300 000 kronor.
Avgasfria bilar har hittills bara betalat momsen. Nu ska registreringsavgiften fasas in: 20 procent 2016, 40 procent 2017, 65 procent 2018, 90 procent 2019 och 100 procent från och med 2020.

Och nu underkänner EU-kommissionen upplägget, med motiveringen att det snedvrider konkurrensen om billigare elbilar får större lättnader än Tesla och andra – kommande – lyxigare avgasfria fordon.

Därmed backar Danmarks regering, och låter utfasningen av subventionerna bli femårig fullt ut för alla elbilar.

Frågan är dock hur länge det upplägget håller – skatteminister Karsten Lauritzen (V) säger enligt danska medier att man ska försöka hitta en annan formel för att kunna beskatta dyra miljöbilar.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTeslas lyxiga elbilar, här en Model X, ska bli dyrare i Danmark. Men inte lika snabbt som regeringen tänkt sig. (Foto: Marcio Jose Sanchez/AP)
Teslas lyxiga elbilar, här en Model X, ska bli dyrare i Danmark. Men inte lika snabbt som regeringen tänkt sig. (Foto: Marcio Jose Sanchez/AP)
Utrikes

EU hejdar Danmarks elbilsprischock

TT

Tesla kan delvis andas ut. EU-kommissionen stoppar Danmarks modell för utfasning av skattelättnader för avgasfria bilar.

Danmarks regering har fått hård kritik för dåliga miljösignaler, sedan uppgörelsen i oktober om att skattelättnader för rena bilar ska fasas ut fram till år 2020.

Lyxbilstillverkaren Tesla skulle drabbas allra hårdast eftersom full skatt skulle införas redan från årsskiftet för den del av bilars pris som överstiger 800 000 danska kronor.

Frågan fick till och med Teslas vd Elon Musk att flyga över från USA för att ge danska makthavare en avhyvling.

FAKTA: Registreringsavgift på bilar
Danmark har bland världens högsta skatter och avgifter på bilar. Om ett fordons grundpris exempelvis är 100 000 kronor läggs först 25 procents moms på, sedan en registreringsavgift på ytterligare långt över 100 procent, vilket innebär att slutpriset blir närmare 300 000 kronor.
Avgasfria bilar har hittills bara betalat momsen. Nu ska registreringsavgiften fasas in: 20 procent 2016, 40 procent 2017, 65 procent 2018, 90 procent 2019 och 100 procent från och med 2020.

Och nu underkänner EU-kommissionen upplägget, med motiveringen att det snedvrider konkurrensen om billigare elbilar får större lättnader än Tesla och andra – kommande – lyxigare avgasfria fordon.

Därmed backar Danmarks regering, och låter utfasningen av subventionerna bli femårig fullt ut för alla elbilar.

Frågan är dock hur länge det upplägget håller – skatteminister Karsten Lauritzen (V) säger enligt danska medier att man ska försöka hitta en annan formel för att kunna beskatta dyra miljöbilar.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024