loadingA-traktor på vägen i Oskarshamn. Arkivbild. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
A-traktor på vägen i Oskarshamn. Arkivbild. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Inrikes

15-årsgräns kan bli kvar för A-traktorn

Wiktor Nummelin/TT

15-årsgränsen tycks bli kvar för A-traktorer efter positiva besked från EU:s medlemsländer. Avgörande förhandling sker på måndag.

När EU-ländernas ambassadörer på onsdagen diskuterade de senaste kompromisserna kring förändrade körkortsregler i EU gavs klartecken till att låta Sverige behålla 15-årsgränsen för A-traktorer.

Därmed talar det mesta för att det också blir så när avgörande förhandlingar hålls med EU-parlamentet i början av nästa vecka.

– Jag är väldigt tacksam för att så många medlemsstater har visat förståelse för att svenska ungdomar ska kunna fortsätta nyttja A-traktorn. Det var flera medlemsländer som gav stöd till Sverige i förhandlingarna vilket nu har lett till ett genombrott, konstaterar transportansvarige infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson (KD).

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på väg in till ett EU-möte i Bryssel i december 2023. Arkivild. Foto: Wiktor Nummelin/TT

En stor seger

Beskedet välkomnas av svenska ledamöter i EU-parlamentet som arbetat hårt över partigränserna för att även få en positiv linje där.

"Om det här håller i sig är det en stor framgång för det arbete jag och Tomas Tobé (M) bedrivit i Europaparlamentet och regeringens ansträngningar i rådet. Nu ser vi fram emot slutförhandlingarna på måndag", hälsar Johan Danielsson (S) via sms till TT.

"Det här kan bli en stor seger. Nu hoppas vi kunna ta det över mållinjen också", hälsar Tobé.

Körkortsprov

Förhandlingarna om nya körkortsregler har pågått sedan i höstas. Ursprungligen var både parlamentet och ministerrådet inne på att höja åldersgränsen för A-traktorerna till 16 år. Resultatet tycks nu kunna bli en fortsatt 15-årsgräns, i kombination med införande av både praktiska och teoretiska körkortsprov.

– Jag är väldigt nöjd och glad över det stöd som visats för Sverige. Det här är en svensk företeelse som vi vill bibehålla. Då finns det ingen anledning för EU att uppfattas som man slår undan benen för ungdomars flexibilitet i Sverige, säger Andreas Carlson.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de A-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget ska A-traktorerna få vara kvar, men med 16-årsgräns och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Samtidigt höjs maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december 2023 och EU-parlamentet i februari 2024. Därefter har slutförhandlingar inletts för att hitta en kompromiss. Eftersom både parlamentet och medlemsländerna inledningsvis accepterat 16-årsgränsen har möjligheterna att få behålla 15-årsgränsen tidigare ansetts som låga.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingA-traktor på vägen i Oskarshamn. Arkivbild. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
A-traktor på vägen i Oskarshamn. Arkivbild. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Inrikes

15-årsgräns kan bli kvar för A-traktorn

Wiktor Nummelin/TT

15-årsgränsen tycks bli kvar för A-traktorer efter positiva besked från EU:s medlemsländer. Avgörande förhandling sker på måndag.

När EU-ländernas ambassadörer på onsdagen diskuterade de senaste kompromisserna kring förändrade körkortsregler i EU gavs klartecken till att låta Sverige behålla 15-årsgränsen för A-traktorer.

Därmed talar det mesta för att det också blir så när avgörande förhandlingar hålls med EU-parlamentet i början av nästa vecka.

– Jag är väldigt tacksam för att så många medlemsstater har visat förståelse för att svenska ungdomar ska kunna fortsätta nyttja A-traktorn. Det var flera medlemsländer som gav stöd till Sverige i förhandlingarna vilket nu har lett till ett genombrott, konstaterar transportansvarige infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson (KD).

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på väg in till ett EU-möte i Bryssel i december 2023. Arkivild. Foto: Wiktor Nummelin/TT

En stor seger

Beskedet välkomnas av svenska ledamöter i EU-parlamentet som arbetat hårt över partigränserna för att även få en positiv linje där.

"Om det här håller i sig är det en stor framgång för det arbete jag och Tomas Tobé (M) bedrivit i Europaparlamentet och regeringens ansträngningar i rådet. Nu ser vi fram emot slutförhandlingarna på måndag", hälsar Johan Danielsson (S) via sms till TT.

"Det här kan bli en stor seger. Nu hoppas vi kunna ta det över mållinjen också", hälsar Tobé.

Körkortsprov

Förhandlingarna om nya körkortsregler har pågått sedan i höstas. Ursprungligen var både parlamentet och ministerrådet inne på att höja åldersgränsen för A-traktorerna till 16 år. Resultatet tycks nu kunna bli en fortsatt 15-årsgräns, i kombination med införande av både praktiska och teoretiska körkortsprov.

– Jag är väldigt nöjd och glad över det stöd som visats för Sverige. Det här är en svensk företeelse som vi vill bibehålla. Då finns det ingen anledning för EU att uppfattas som man slår undan benen för ungdomars flexibilitet i Sverige, säger Andreas Carlson.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de A-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget ska A-traktorerna få vara kvar, men med 16-årsgräns och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Samtidigt höjs maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december 2023 och EU-parlamentet i februari 2024. Därefter har slutförhandlingar inletts för att hitta en kompromiss. Eftersom både parlamentet och medlemsländerna inledningsvis accepterat 16-årsgränsen har möjligheterna att få behålla 15-årsgränsen tidigare ansetts som låga.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025