12 tecken på brist på vitamin B12
Vitamin B12 finns naturligt i bland annat ägg. Brist på vitaminet kan ge till exempel yrsel, glömska eller dålig balans.


Vitamin B12 spelar en viktig roll för att omvandla fett och protein till energi och för att transportera syre ut i kroppen. Ändå är vi inte så bra på att få i oss tillräckligt av det.

Äldre, kvinnor och veganer finns i högriskgruppen för att få brist på vitamin B12. På grund av att levern kan hålla ett lager för fem år så kan vi undgå att märka att vi saknar vitaminet i kosten.

Tecknen på brist kan verka som småsaker, men de kan leda till allvarliga hälsoproblem om man inte gör någonting åt det. Här är 12 röda flaggor för att vitamin B12-nivån kan vara låg.

1. Dålig balans

Många av oss tar balanssinnet för givet. Att man tappar balansen kan ha olika orsaker, där brist på vitamin B12 är en. Vitaminet spelar en viktig roll för den allmänna hälsan, särskilt för att underhålla det centrala nervsystemet, vilket hjälper oss att kontrollera balansen.

När kroppen har brist på vitamin B12 kan balansen sättas ur spel och förmågan att röra sig bra kan påverkas.

2. Yrsel

Återkommande yrsel eller svindel kan vara tecken på B12-brist. Kanske känner du dig yr när du reser dig upp för snabbt efter att ha suttit eller legat länge. Man kan också känna sig yr när man går upp- eller nerför en trappa, vilket kan vara farligt på grund av risken att falla.

Känner du dig ofta yr kan det vara klokt att gå till läkaren för att få halten B12 uppmätt i blodet.

3. Tappar känseln

 

När man har suttit länge på ett sådant sätt att blodflödet hindras är det naturligt att få den där stickande kolsyrekänslan. Får man en liknande känsla utan att ha lagt tryck på en kroppsdel under en stund så kan orsaken vara brist på vitamin B12. En låg nivå av vitaminet sänker blodtrycket och stör även produktionen av röda blodkroppar, så att syresättningen till de yttre kroppsdelarna minskar.

4. Gulaktig hy

Ett vanligt tecken på B12-brist är gulsot, där huden, ögonvitorna, tungan och naglarna blir märkbart gula. När nivån minskar blir de röda blodkropparna sköra och bryts ner till ämnet bilirubin. Bilirubinet samlas först i blodet och sedan i huden så att det får en gul ton.

5. Dålig syn

 

Ser du suddigt eller dubbelt utan att ha något konstaterat fel på ögonen, då kan orsaken vara brist på vitamin B12. Vitaminet behövs för att den optiska nerven på ett riktigt sätt ska kunna skicka information och signaler från ögat till hjärnan. För låg nivå av B12 kan skada den optiska nerven och till och med synen. Det kan låta skrämmande, men det kan lätt åtgärdas genom att se till att få i sig tillräckligt med vitamin B12.

6. Muskelsvaghet

Kan du ena dagen med lätthet lyfta tyngder på gymmet, men andra dagen plötsligt ha problem att bära hem matkassarna? Då kan B12-brist vara orsaken. Det här kan ske när kroppen inte har nog med vitamin B12 för att producera röda blodkroppar, som transporterar syre ut i kroppen.

7. Andfådd

 

Det är normalt att känna sig trött efter en lång dag på arbetet eller efter hård träning. Känner du dig däremot ständigt utmattad, även utan någon fysiskt tung aktivitet så kan du ha för lite B12. Bristen på vitaminet påverkar blodets kapacitet att förse de inre organen med tillräckligt mycket syre, vilket leder till konstant utmattning. Dessutom behövs B12 för att omvandla sockret i maten till energi. Med för lite B12 blir kroppens sockermetabolism långsammare, vilket gör att man blir fortare trött.

8. Minnesförlust

 

De flesta av oss har ett bra långtidsminne och ett fungerande korttidsminne för att ta oss genom vardagslivet. Det är normalt att då och då glömma var nycklarna brukar vara, men när sådan glömskhet händer dagligen så kan orsaken finnas i en brist på vitamin B12.

Brist på B12 kan ge måttlig demens, som påminner om första steget till Alzheimer´s. Äldre och medelålders kan anta att de har fått Alzheimer´s när de i själva verket har brist på B12. Ett enkelt blodprov kan säga mer om orsaken till det dåliga minnet.

9. Inflammerad tunga

 

En röd och svullen tunga kan vara en signal för att kroppen har för lite B12. Inflammationen kan få tungan att se slät ut, eftersom smaklökarna tänjs ut och försvinner. Tillståndet kan försvåra ätandet och därmed ytterligare minska mängden näring man får i sig. Dessutom kan vissa människor med brist på B12 få andra, mer smärtsamma symptom i munnen, som en stickande känsla i tungan eller en brännande, kliande känsla i munnen.

10. Depression

 

Om du generellt har känt dig nere utan någon påtaglig anledning så kan brist på vitamin B12 vara orsaken till de deprimerande känslorna. En av vitaminets uppgifter är att reglera dopaminnivån (kroppens må-bra-hormon) så brist på vitaminet kan få dig att känna dig mer nere än vanligt.

Det är oklart exakt hur vitamin B12 påverkar ett komplext tillstånd som depression, men studier visar att deprimerade människor har minskade B12-nivåer i blodet. Det är också vanligt att terapeuter rekommenderar B12-tillskott till de som har depression.

11. Magproblem

 

Har du problem med magen trots att du undviker att äta sådant som kan irritera magen, så kan brist på B12 vara en orsak även här. Bristen gör att cellerna i matsmältningssystemet inte får tillräckligt med syre för att kunna fungera normalt, vilket ger problem med matsmältningen, som diarré, svullen mage, förlorad aptit och viktnedgång.

12. Håravfall

De flesta av oss tappar i genomsnitt 80 hårstrån per dag, men med brist på vitamin B12 kan det bli mycket mer. Precis som huden på kroppen så behöver hårbotten också andas. Den behöver syre, fukt och näringsämnen. När syretillgången minskar så påverkas alla celler, även hårsäckarna, och det kan ge håravfall och tunnare hår.

Vitamin B12 i kosten

Vitaminet finns främst i livsmedel från djurriket, som fisk, kött, skaldjur, ägg, mjölk och ost. Det kan också finnas i fermenterade produkter, som blivit mjölksyrade eller jästa.

En del drycker berikas med vitamin B12, till exempel soja- och havredryck.

Med åldern minskar förmågan att ta upp B12, enligt Livsmedelsverket.

Artikeln är enbart till för information och ska inte ersätta professionell medicinsk rådgivning.