loadingMål för elektrifiering ska ersätta dagens utsläppsmål för transportsektorn, föreslår utredaren John Hassler till miljö- och klimatministern. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet
Mål för elektrifiering ska ersätta dagens utsläppsmål för transportsektorn, föreslår utredaren John Hassler till miljö- och klimatministern. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet
Miljö

”Radikal klimatpolitik” i ny utredning

Glenn Mattsing

Det har blivit för mycket bokstavstroende, ansåg utredare John Hassler om klimatpolitiken när han presenterade nya förslag till regeringen. Kritiker anser att förslagen är radikala och kan skada både klimatet och Sverigebilden.

Den 18 oktober tog klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari emot utredare John Hasslers förslag på hur Sveriges miljö- och klimatpolitik kan utvecklas framåt. Ekonomiprofessorn Hassler anser i stora drag att Sveriges mål ska likna EU:s, vilket vissa anser vara svaga mål. Där råder det oenighet mellan utredaren och många debattörer.

Redan innan Hassler presenterade sina förslag påbörjades en het debatt om vad de förmodade förslagen kan komma att innebära för världens klimat och bilden av Sverige som föregångsland. Det gjorde att han inledde presskonferensen med att beklaga ryktesspridning kring hans rapport.

Fit for 55

Fit for 55 är en rad lagförslag gällande klimatlagstiftning inom EU som kommissionen presenterade i juli 2021. Syftet är att minska EU:s utsläpp med minst 55 procent fram till 2030 genom att göra förslagen till rättslig skyldighet för medlemsländerna.

Under ledning av det svenska ordförandeskapet har rådet under våren nått preliminära uppgörelser med Europaparlamentet om:

• förnybar energi

• energieffektivisering

• utbyggnad av laddinfrastruktur

• hållbara bränslen för sjötransport

• hållbara bränslen för lufttransporter. Redan godkända ändringar som har gjorts omfattar:

• Systemet för utsläppshandel, Emission Trading System (ETS). Handeln med utsläppsrätter utvidgas till att omfatta nya sektorer samtidigt som EU:s nuvarande system för utsläppshandel skärps

• Sociala klimatfonden

• En gränsjusteringsmekanism för att förhindra koldioxidläckage

• Ansvarsfördelningsförordningen (ESR)

• Mål för nettoutsläpp och nettoupptag av växthusgaser från markanvändning (LULUCF)

• Regler för minskning av koldioxidutsläpp till noll för både nya personbilar och skåpbilar från 2035.

Källa: Regeringskansliet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMål för elektrifiering ska ersätta dagens utsläppsmål för transportsektorn, föreslår utredaren John Hassler till miljö- och klimatministern. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet
Mål för elektrifiering ska ersätta dagens utsläppsmål för transportsektorn, föreslår utredaren John Hassler till miljö- och klimatministern. Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet
Miljö

”Radikal klimatpolitik” i ny utredning

Glenn Mattsing

Det har blivit för mycket bokstavstroende, ansåg utredare John Hassler om klimatpolitiken när han presenterade nya förslag till regeringen. Kritiker anser att förslagen är radikala och kan skada både klimatet och Sverigebilden.

Den 18 oktober tog klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari emot utredare John Hasslers förslag på hur Sveriges miljö- och klimatpolitik kan utvecklas framåt. Ekonomiprofessorn Hassler anser i stora drag att Sveriges mål ska likna EU:s, vilket vissa anser vara svaga mål. Där råder det oenighet mellan utredaren och många debattörer.

Redan innan Hassler presenterade sina förslag påbörjades en het debatt om vad de förmodade förslagen kan komma att innebära för världens klimat och bilden av Sverige som föregångsland. Det gjorde att han inledde presskonferensen med att beklaga ryktesspridning kring hans rapport.

Fit for 55

Fit for 55 är en rad lagförslag gällande klimatlagstiftning inom EU som kommissionen presenterade i juli 2021. Syftet är att minska EU:s utsläpp med minst 55 procent fram till 2030 genom att göra förslagen till rättslig skyldighet för medlemsländerna.

Under ledning av det svenska ordförandeskapet har rådet under våren nått preliminära uppgörelser med Europaparlamentet om:

• förnybar energi

• energieffektivisering

• utbyggnad av laddinfrastruktur

• hållbara bränslen för sjötransport

• hållbara bränslen för lufttransporter. Redan godkända ändringar som har gjorts omfattar:

• Systemet för utsläppshandel, Emission Trading System (ETS). Handeln med utsläppsrätter utvidgas till att omfatta nya sektorer samtidigt som EU:s nuvarande system för utsläppshandel skärps

• Sociala klimatfonden

• En gränsjusteringsmekanism för att förhindra koldioxidläckage

• Ansvarsfördelningsförordningen (ESR)

• Mål för nettoutsläpp och nettoupptag av växthusgaser från markanvändning (LULUCF)

• Regler för minskning av koldioxidutsläpp till noll för både nya personbilar och skåpbilar från 2035.

Källa: Regeringskansliet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024