loading
Linkedin China på en mobiltelefon i Peking dagen efter att Microsoft meddelat att de skall stänga ner appen i Kina. Den 15 oktober 2021. Foto:  Greg Baker /AFP via Getty Images
Linkedin China på en mobiltelefon i Peking dagen efter att Microsoft meddelat att de skall stänga ner appen i Kina. Den 15 oktober 2021. Foto: Greg Baker /AFP via Getty Images
Utrikes

Linkedin lägger ner sin kinesiska verksamhet

Eva Fu

Microsoft överger sin lokala version av Linkedin i Kina. Detta innebär slutet för den sista stora amerikanskägda sociala mediaplattformen som fortfarande är verksam i landet. Linkedin öppnade på det kinesiska fastlandet 2014, trots den kinesiska kommunistregimens välkända censur.

Plattformen har enligt egna uppgifter i nuläget 53 miljoner användare i Kina, vilket är 7 procent av deras totala användarbas globalt. Men sajten, som fokuserar på professionella nätverk, har fått allt mer kritik på senare tid på grund av att man blockerat profilerna för forskare och andra vars arbete berör Kina.

Den 14 oktober meddelade Linkedin i ett uttalande att man fattat beslutet att avsluta i Kina efter sju år på grund av ”en betydligt mer utmanande miljö och strängare reglering i Kina”. Linkedin kommer i stället att etablera en ny app för jobbsökning senare i år, med namnet Injobs, men som inte kommer att ha någon social tidslinje eller möjlighet att dela poster.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Linkedin China på en mobiltelefon i Peking dagen efter att Microsoft meddelat att de skall stänga ner appen i Kina. Den 15 oktober 2021. Foto:  Greg Baker /AFP via Getty Images
Linkedin China på en mobiltelefon i Peking dagen efter att Microsoft meddelat att de skall stänga ner appen i Kina. Den 15 oktober 2021. Foto: Greg Baker /AFP via Getty Images
Utrikes

Linkedin lägger ner sin kinesiska verksamhet

Eva Fu

Microsoft överger sin lokala version av Linkedin i Kina. Detta innebär slutet för den sista stora amerikanskägda sociala mediaplattformen som fortfarande är verksam i landet. Linkedin öppnade på det kinesiska fastlandet 2014, trots den kinesiska kommunistregimens välkända censur.

Plattformen har enligt egna uppgifter i nuläget 53 miljoner användare i Kina, vilket är 7 procent av deras totala användarbas globalt. Men sajten, som fokuserar på professionella nätverk, har fått allt mer kritik på senare tid på grund av att man blockerat profilerna för forskare och andra vars arbete berör Kina.

Den 14 oktober meddelade Linkedin i ett uttalande att man fattat beslutet att avsluta i Kina efter sju år på grund av ”en betydligt mer utmanande miljö och strängare reglering i Kina”. Linkedin kommer i stället att etablera en ny app för jobbsökning senare i år, med namnet Injobs, men som inte kommer att ha någon social tidslinje eller möjlighet att dela poster.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024