loadingEnligt KGB-avhopparen Jurij Bezmenov användes endast 15 procent av KGB:s resurser till spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten gick till vad som inom KGB kallades ”ideologisk subversion”. Foto: Shutterstock
Enligt KGB-avhopparen Jurij Bezmenov användes endast 15 procent av KGB:s resurser till spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten gick till vad som inom KGB kallades ”ideologisk subversion”. Foto: Shutterstock
Kultur

Krönika: KGB:s fyra stadier av ideologisk subversion

Sebastian Lindgren

Internet har skapat nya fronter inom militära områden som desinformation och ideologisk subversion – vilka ofta används av främmande makter som ett alternativ till väpnad konflikt. Psykologisk krigföring har emellertid en äldre historia än så.


Begreppet subversion omtalades först av den kinesiske militärstrategen Sun Zi på 500-talet f.Kr., i hans klassiska verk Krigskonsten, där det står: ”All krigföring är huvudsakligen baserad på vilseledning. Att kämpa på slagfältet är det mest primitiva sättet att föra krig. Det finns ingen högre konst än att förstöra din fiende utan strid – genom att undergräva allting av värde i hans land.” Sovjetmakten förstod vikten av detta, och eftersom det aldrig var inom sovjeternas förmåga att besegra USA i en väpnad, militär konflikt, kom de i stället att göra psykologisk krigföring till en välkalibrerad vetenskap.

En avhoppad KGB-agent vid namn Jurij Bezmenov, som höll en rad föredrag i Nordamerika på 1980-talet, avslöjade exempelvis att endast 15 procent av KGB:s resurser användes för traditionellt spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten tillägnades enligt Bezmenov vad som i KGB:s språkbruk kallades aktiva åtgärder, eller ideologisk subversion. Denna form av psykologisk krigföring tillämpar metoder som desinformation, samt infiltration av politik, medier eller akademier, för att omstörta fiendelandet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnligt KGB-avhopparen Jurij Bezmenov användes endast 15 procent av KGB:s resurser till spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten gick till vad som inom KGB kallades ”ideologisk subversion”. Foto: Shutterstock
Enligt KGB-avhopparen Jurij Bezmenov användes endast 15 procent av KGB:s resurser till spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten gick till vad som inom KGB kallades ”ideologisk subversion”. Foto: Shutterstock
Kultur

Krönika: KGB:s fyra stadier av ideologisk subversion

Sebastian Lindgren

Internet har skapat nya fronter inom militära områden som desinformation och ideologisk subversion – vilka ofta används av främmande makter som ett alternativ till väpnad konflikt. Psykologisk krigföring har emellertid en äldre historia än så.


Begreppet subversion omtalades först av den kinesiske militärstrategen Sun Zi på 500-talet f.Kr., i hans klassiska verk Krigskonsten, där det står: ”All krigföring är huvudsakligen baserad på vilseledning. Att kämpa på slagfältet är det mest primitiva sättet att föra krig. Det finns ingen högre konst än att förstöra din fiende utan strid – genom att undergräva allting av värde i hans land.” Sovjetmakten förstod vikten av detta, och eftersom det aldrig var inom sovjeternas förmåga att besegra USA i en väpnad, militär konflikt, kom de i stället att göra psykologisk krigföring till en välkalibrerad vetenskap.

En avhoppad KGB-agent vid namn Jurij Bezmenov, som höll en rad föredrag i Nordamerika på 1980-talet, avslöjade exempelvis att endast 15 procent av KGB:s resurser användes för traditionellt spioneri i James Bond-anda. De övriga 85 procenten tillägnades enligt Bezmenov vad som i KGB:s språkbruk kallades aktiva åtgärder, eller ideologisk subversion. Denna form av psykologisk krigföring tillämpar metoder som desinformation, samt infiltration av politik, medier eller akademier, för att omstörta fiendelandet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024