loading
På Europas vägar rullar fordon från åkerier i många länder - och flera åkerier raggar nu förare i Filippinerna. Facket hävdar att åkare inte borde ha svårt att hitta personal i Europa.  Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild
På Europas vägar rullar fordon från åkerier i många länder - och flera åkerier raggar nu förare i Filippinerna. Facket hävdar att åkare inte borde ha svårt att hitta personal i Europa. Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild
Utrikes

Åkerier värvar personal i Filippinerna

Epoch Times

Danskägda åkerier anställer lastbilschaufförer från Filippinerna. Det sker trots hög ungdomsarbetslöshet i flera europeiska länder och trots stor invandring av personer i arbetsför ålder.

Det är nyhetsredaktionen Avisen som uppmärksammar att åkerier i Polen och Lettland som har danska ägare raggar personal i Filippinerna.

- Europeiska chaufförer har inte lust att vara borta flera veckor åt gången. De vill gärna hem till familjen varje kväll, förklarar åkaren Jørgen Steffensen, som har verksamhet i Lettland, för Avisen.

- I Filippinerna har de mer tradition av att arbeta i utlandet, säger han.

Kommentaren är syrlig från fackförbundet 3F Transport:

- Om man inte kan hitta arbetskraft i Europa, så måste det ha något med lönen att göra, säger förhandlingssekreterare Flemming Overgaard.

Både män och kvinnor från Filippinerna gästarbetar runtom i världen: till sjöss, i byggbranschen vid Persiska viken och som barnskötare och hushållerskor i privata hem. Överföringarna av pengar till anhöriga i hemlandet är en grundpelare i den filippinska ekonomin.

Avisen har talat med en filippinier som varit på intervju hos ett åkeri. Enligt intervjupersonen skulle månadslönen bli motsvarande inte fullt 9 000 svenska kronor.

(TT)


Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
På Europas vägar rullar fordon från åkerier i många länder - och flera åkerier raggar nu förare i Filippinerna. Facket hävdar att åkare inte borde ha svårt att hitta personal i Europa.  Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild
På Europas vägar rullar fordon från åkerier i många länder - och flera åkerier raggar nu förare i Filippinerna. Facket hävdar att åkare inte borde ha svårt att hitta personal i Europa. Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild
Utrikes

Åkerier värvar personal i Filippinerna

Epoch Times

Danskägda åkerier anställer lastbilschaufförer från Filippinerna. Det sker trots hög ungdomsarbetslöshet i flera europeiska länder och trots stor invandring av personer i arbetsför ålder.

Det är nyhetsredaktionen Avisen som uppmärksammar att åkerier i Polen och Lettland som har danska ägare raggar personal i Filippinerna.

- Europeiska chaufförer har inte lust att vara borta flera veckor åt gången. De vill gärna hem till familjen varje kväll, förklarar åkaren Jørgen Steffensen, som har verksamhet i Lettland, för Avisen.

- I Filippinerna har de mer tradition av att arbeta i utlandet, säger han.

Kommentaren är syrlig från fackförbundet 3F Transport:

- Om man inte kan hitta arbetskraft i Europa, så måste det ha något med lönen att göra, säger förhandlingssekreterare Flemming Overgaard.

Både män och kvinnor från Filippinerna gästarbetar runtom i världen: till sjöss, i byggbranschen vid Persiska viken och som barnskötare och hushållerskor i privata hem. Överföringarna av pengar till anhöriga i hemlandet är en grundpelare i den filippinska ekonomin.

Avisen har talat med en filippinier som varit på intervju hos ett åkeri. Enligt intervjupersonen skulle månadslönen bli motsvarande inte fullt 9 000 svenska kronor.

(TT)


Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024