loadingInrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikes

Även regioner och företag får transporthjälp

TT

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) får ett utökat uppdrag att hjälpa till med att snabbt få skyddsutrustning och annan materiel transporterad till Sverige under coronakrisen.

Nu har regeringen beslutat att också regioner och företag ska få hjälp av MSB, inte bara Socialstyrelsen.

– Vi har fått in önskemål om att fler ska få hjälp med flygtransporter till Sverige. Även regioner och företag har hört av sig om att få hjälp av MSB, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT.

Sedan i mitten av mars har MSB i uppdrag att ge Socialstyrelsen nationellt transportstöd i form av bland annat inhyrd flygkapacitet för att snabbare få hem den utrustning och material som blivit rena hårdvaluta i världen under pandemin.

Vid sitt möte på torsdagen beslutade därför regeringen, efter påstötar från aktörerna, att även regioner och medicintekniska företag med omedelbar verkan ska omfattas.

Stor leverans

Ett exempel är en beställning som Region Skåne väntar på av 630 000 skyddsvisir, 500 000 skyddsrockar och 190 000 förkläden.

– Det här skulle då kunna flygas in redan i början av maj i stället för att ta sex till åtta veckor om det är en fartygstransport, säger Damberg.

Inköpen sker främst i Kina, och transporttiderna till sjöss är därför långa.

Beställaren betalar

På frågan om också andra stora leveranser är att vänta i närtid svarar Damberg:

– Det kommer in förfrågningar med jämna mellanrum så jag tror att det kommer att bli mer.

Han påpekar att MSB sedan länge har kunskap och kompetens när det gäller transporter och logistik, och han förlitar sig på att myndigheten klarar av uppdraget.

TT: Är det någon extra statlig kostnad förknippad med det här?

– Huvudprincipen här är att den som beställer också betalar, naturligtvis. Men det blir snabbare, framför allt om man kan ordna en flygresa, svarar Damberg.

(Tomas Bengtsson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikesminister Mikael Damberg (S). Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikes

Även regioner och företag får transporthjälp

TT

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) får ett utökat uppdrag att hjälpa till med att snabbt få skyddsutrustning och annan materiel transporterad till Sverige under coronakrisen.

Nu har regeringen beslutat att också regioner och företag ska få hjälp av MSB, inte bara Socialstyrelsen.

– Vi har fått in önskemål om att fler ska få hjälp med flygtransporter till Sverige. Även regioner och företag har hört av sig om att få hjälp av MSB, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT.

Sedan i mitten av mars har MSB i uppdrag att ge Socialstyrelsen nationellt transportstöd i form av bland annat inhyrd flygkapacitet för att snabbare få hem den utrustning och material som blivit rena hårdvaluta i världen under pandemin.

Vid sitt möte på torsdagen beslutade därför regeringen, efter påstötar från aktörerna, att även regioner och medicintekniska företag med omedelbar verkan ska omfattas.

Stor leverans

Ett exempel är en beställning som Region Skåne väntar på av 630 000 skyddsvisir, 500 000 skyddsrockar och 190 000 förkläden.

– Det här skulle då kunna flygas in redan i början av maj i stället för att ta sex till åtta veckor om det är en fartygstransport, säger Damberg.

Inköpen sker främst i Kina, och transporttiderna till sjöss är därför långa.

Beställaren betalar

På frågan om också andra stora leveranser är att vänta i närtid svarar Damberg:

– Det kommer in förfrågningar med jämna mellanrum så jag tror att det kommer att bli mer.

Han påpekar att MSB sedan länge har kunskap och kompetens när det gäller transporter och logistik, och han förlitar sig på att myndigheten klarar av uppdraget.

TT: Är det någon extra statlig kostnad förknippad med det här?

– Huvudprincipen här är att den som beställer också betalar, naturligtvis. Men det blir snabbare, framför allt om man kan ordna en flygresa, svarar Damberg.

(Tomas Bengtsson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024