loadingÄldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Äldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Äldre känner sig osynliggjorda i medier

TT/Marielle Theander Olsson

Äldre upplever att de sällan får synas i nyheter och reklam – men anser oftare att de porträtteras negativt jämfört med yngre, visar en ny undersökning.

Tre av fyra personer tycker att det är viktigt att kunna spegla sig i nyheter och reklam, men alla känner sig inte lika representerade. Det visar årets undersökning från Rättvisaren som 2 000 svenskar besvarat.

I de äldre åldersgrupperna mellan 57 och 80 år svarar majoriteten att de bara ibland, eller aldrig, kan spegla sig i mediebilden. I de yngre åldersgrupperna anser minst en fjärdedel, att de ofta eller alltid känner sig representerade.

– Dels är osynlighet i nyhetsbilden en åldersfråga, dels finns det en jämställdhetsproblematik. Är man både äldre och kvinna, så är man än mer osynlig och lever i en slags medieskugga redan från 60 års ålder, säger Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

"Kan spä på utanförskap"

Rapporten visar samtidigt att de grupper som syns minst, däribland äldre, tycker att det är viktigare att känna igen sig i nyheterna.

– Den här skevheten kommer påverka människor i samhället. Att man inte syns i mediebilden kan spä på utanförskap, då talar vi ofta om utanförskap i socioekonomiska termer. En annan del av utanförskapet är synlighet och inkludering.

Porträtteras mer negativt

Äldre upplever också i högre utsträckning att de ofta eller alltid porträtteras på ett negativt sätt, till exempel när rapporteringen handlar om olyckor eller felaktig vård.

Den negativa porträtteringen upplevs även av bland annat personer med svagare ekonomi eller med funktionsvariationer.

– Att man i flera grupper svarar att det oftast är negativt tycker vi är anmärkningsvärt. Det är något som alla typer av medieaktörer, måste fundera på, när man omtalar en person eller grupp i samhället, är det alltid ur samma perspektiv?

Väljer bort varumärken

Enligt Ricki Rebecka Petrini har flera medier kommit en bit på väg, men det krävs ett mer aktivt arbete med att få in fler perspektiv, exempelvis när det gäller kön, ålder och ursprung.

– Det är avgörande för medier som har en läsaraffär. Ska man få en ung tjej eller en äldre kvinna i dag att betala för nyheter, och man alltid bara hör yngre killar eller äldre män, då kommer man som mediekonsument välja andra kanaler.

(Marielle Theander Olsson/TT)

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Så gjordes undersökningen

(TT)

Rättvisaren 2021 är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo och undersöker för tredje året i rad hur representativ och inkluderande den svenska mediebilden är.

Rapporten bygger på en kvantitativ studie med totalt 2005 personer mellan 16 och 80 år, som intervjuades inom ramen för Kantar Sifos webbpanel.

Studien innehåller också en kvalitativ analys där 32 personer intervjuades.

Källa: Rättvisaren 2021

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÄldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Äldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Äldre känner sig osynliggjorda i medier

TT/Marielle Theander Olsson

Äldre upplever att de sällan får synas i nyheter och reklam – men anser oftare att de porträtteras negativt jämfört med yngre, visar en ny undersökning.

Tre av fyra personer tycker att det är viktigt att kunna spegla sig i nyheter och reklam, men alla känner sig inte lika representerade. Det visar årets undersökning från Rättvisaren som 2 000 svenskar besvarat.

I de äldre åldersgrupperna mellan 57 och 80 år svarar majoriteten att de bara ibland, eller aldrig, kan spegla sig i mediebilden. I de yngre åldersgrupperna anser minst en fjärdedel, att de ofta eller alltid känner sig representerade.

– Dels är osynlighet i nyhetsbilden en åldersfråga, dels finns det en jämställdhetsproblematik. Är man både äldre och kvinna, så är man än mer osynlig och lever i en slags medieskugga redan från 60 års ålder, säger Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

"Kan spä på utanförskap"

Rapporten visar samtidigt att de grupper som syns minst, däribland äldre, tycker att det är viktigare att känna igen sig i nyheterna.

– Den här skevheten kommer påverka människor i samhället. Att man inte syns i mediebilden kan spä på utanförskap, då talar vi ofta om utanförskap i socioekonomiska termer. En annan del av utanförskapet är synlighet och inkludering.

Porträtteras mer negativt

Äldre upplever också i högre utsträckning att de ofta eller alltid porträtteras på ett negativt sätt, till exempel när rapporteringen handlar om olyckor eller felaktig vård.

Den negativa porträtteringen upplevs även av bland annat personer med svagare ekonomi eller med funktionsvariationer.

– Att man i flera grupper svarar att det oftast är negativt tycker vi är anmärkningsvärt. Det är något som alla typer av medieaktörer, måste fundera på, när man omtalar en person eller grupp i samhället, är det alltid ur samma perspektiv?

Väljer bort varumärken

Enligt Ricki Rebecka Petrini har flera medier kommit en bit på väg, men det krävs ett mer aktivt arbete med att få in fler perspektiv, exempelvis när det gäller kön, ålder och ursprung.

– Det är avgörande för medier som har en läsaraffär. Ska man få en ung tjej eller en äldre kvinna i dag att betala för nyheter, och man alltid bara hör yngre killar eller äldre män, då kommer man som mediekonsument välja andra kanaler.

(Marielle Theander Olsson/TT)

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Så gjordes undersökningen

(TT)

Rättvisaren 2021 är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo och undersöker för tredje året i rad hur representativ och inkluderande den svenska mediebilden är.

Rapporten bygger på en kvantitativ studie med totalt 2005 personer mellan 16 och 80 år, som intervjuades inom ramen för Kantar Sifos webbpanel.

Studien innehåller också en kvalitativ analys där 32 personer intervjuades.

Källa: Rättvisaren 2021

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024