loadingHemköp ingår i Axfoods matimperium. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Hemköp ingår i Axfoods matimperium. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Axfood: Matpriserna på mer stabil nivå

TT

Matpriserna har stabiliserats, konstaterar ledningen för livsmedelskoncernen Axfood. Men utvecklingen framåt är oviss.

– Det beror på så många olika faktorer, säger vd Klas Balkow.

Axfood, med bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar ett starkt första kvartal. Rapporten pekar på ökade intäkter och ökad lönsamhet.

– Vi växte fantastiskt förra året och nu växte vi nästan 7 procent, mer än marknaden. Det är nästan en starkare tillväxt i år eftersom det är helt andra inflationstal, säger Klas Balkow.

Gällande den ständigt heta frågan kring matpriserna säger han:

– Någonstans ser vi nu en mer betydligt mer stabil situation och en inflationstakt som inte är i närheten av det vi sett tidigare.

Han vågar dock inte sia om prisnivåerna framåt, det är alldeles för osäkert.

– Det var ingen som trodde att vi skulle få den här enorma inflationstakten. Priserna beror på så många olika faktorer; geopolitisk osäkerhet, kommande skördar och klimatförändringar. Vi har också råvaror som är på en betydligt högre nivå än för några år sedan.

Axfoods vd konstaterar dock att det kärva ekonomiska läget fortsatt märks av. Konsumenter letar prisvärda varor och extrapriser.

– Det är fortfarande fokus på prisvärde.

Däremot ser man att frukt och grönt handlas i större utsträckning. SCB konstaterade i april att priserna på just frukt och grönt gått ner den senaste tiden.

– Vi hoppas att den trenden ska fortsätta, säger Klas Balkow.

När det gäller försäljningen av ekologiska varor ser man att nedgången som varit avstannat något.

– Den sjunker inte i alla fall, det är en förbättring.

 

Axfood ökar lönsamheten

Livsmedelskoncernen Axfood med butikskedjorna Willys och Hemköp gjorde en rörelsevinst 817 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 695 miljoner samma period i fjol.

Intäkterna ökade med fem procent till 20 252 miljoner kronor.

Lönsamheten, den justerade rörelsemarginalen, ökade från 3,9 till 4,0 procent.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHemköp ingår i Axfoods matimperium. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Hemköp ingår i Axfoods matimperium. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Axfood: Matpriserna på mer stabil nivå

TT

Matpriserna har stabiliserats, konstaterar ledningen för livsmedelskoncernen Axfood. Men utvecklingen framåt är oviss.

– Det beror på så många olika faktorer, säger vd Klas Balkow.

Axfood, med bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar ett starkt första kvartal. Rapporten pekar på ökade intäkter och ökad lönsamhet.

– Vi växte fantastiskt förra året och nu växte vi nästan 7 procent, mer än marknaden. Det är nästan en starkare tillväxt i år eftersom det är helt andra inflationstal, säger Klas Balkow.

Gällande den ständigt heta frågan kring matpriserna säger han:

– Någonstans ser vi nu en mer betydligt mer stabil situation och en inflationstakt som inte är i närheten av det vi sett tidigare.

Han vågar dock inte sia om prisnivåerna framåt, det är alldeles för osäkert.

– Det var ingen som trodde att vi skulle få den här enorma inflationstakten. Priserna beror på så många olika faktorer; geopolitisk osäkerhet, kommande skördar och klimatförändringar. Vi har också råvaror som är på en betydligt högre nivå än för några år sedan.

Axfoods vd konstaterar dock att det kärva ekonomiska läget fortsatt märks av. Konsumenter letar prisvärda varor och extrapriser.

– Det är fortfarande fokus på prisvärde.

Däremot ser man att frukt och grönt handlas i större utsträckning. SCB konstaterade i april att priserna på just frukt och grönt gått ner den senaste tiden.

– Vi hoppas att den trenden ska fortsätta, säger Klas Balkow.

När det gäller försäljningen av ekologiska varor ser man att nedgången som varit avstannat något.

– Den sjunker inte i alla fall, det är en förbättring.

 

Axfood ökar lönsamheten

Livsmedelskoncernen Axfood med butikskedjorna Willys och Hemköp gjorde en rörelsevinst 817 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 695 miljoner samma period i fjol.

Intäkterna ökade med fem procent till 20 252 miljoner kronor.

Lönsamheten, den justerade rörelsemarginalen, ökade från 3,9 till 4,0 procent.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024