Sanna Ehdin: Håll dig frisk och energifylld i vinter
Sanna Ehdin som är utbildad immunolog och biokemist, är en av Sveriges främsta inom helhetshälsa. Hon är en uppskattad föreläsare inom kost, hälsa och personlighetsutveckling, och har skrivit en mängd böcker i ämnet. (Foto: Privat)


Känner du att din energi gått ner på lågvarv och att mörkret och kylan gör dig deprimerad? Då är du inte ensam. Men det finns sätt att lyfta sin livsenergi så att kraften och glädjen kommer tillbaka. Det säger hälsoexperten Sanna Ehdin, som ger sina bästa råd för att du ska klara dig fram till våren.

När dagarna blir kortare och mörkret påtagligare är det lätt att känna sig orkeslös och modfälld. Energin går ner på sparlåga och de raska promenaderna uteblir. Men dagsljuset och motionen, tillsammans med god sömn och sunda kostvanor, är några av de viktigaste delarna för att hålla livsenergin uppe, säger Sanna. Därför behöver vi lägga lite mer kraft på just det här under vinterhalvåret.

– Ju högre energinivå vi har, desto bättre orkar och presterar vi. Allt blir roligare, lättare och fungerar smidigare. Det omvända gäller också – att glädje, skratt, rörelse och musik får fart på vårt system och höjer energin.

Hur du tar hand om hälsan på vintern – Fråga doktor Kong

Även om det kan kännas motigt i början så gäller det att inte ge efter. För när man tillför energi ofta och på olika sätt blir det successivt lättare, eftersom en hög energinivå i sig alstrar mer energi, förklarar Sanna.

”Starten kan vara trög, precis som när du ska springa igång en pulka i snön, men när du väl fått upp farten går det som av sig självt.”

– Sanna Ehdin, immunolog, biokemist, föreläsare och författare

Sannas bästa råd för högre livsenergi i vinter

1. Motion

Regelbunden motion ger oss energi och skyddar mot sjukdom och åldrande. Vi är gjorda för att röra på oss och stillasittande är nedbrytande för kroppen. Motion stimulerar blodcirkulationen, flödet, lymfan och motverkar därmed blockeringar och inflammation.

Hur man ska träna är givetvis individuellt och beror på ålder och hälsostatus. Men när du sakta ökar träningsdosen blir du piggare. Dessutom motverkar fysisk aktivitet nedstämdhet och ökar lyckonivån i kroppen.

  • Rör på dig en halvtimme om dagen på olika sätt så att du svettas lätt.
  • Promenera eller cykla till arbetet.
  • Ta långpromenader med bukandning – det fördubblar syresättning av blodet och ger ett stort energitillskott.
  • Ta gärna ett vinterbad och en bastu direkt efter ditt träningspass. Det kalla vattnet ökar blodcirkulationen och frisätter kroppens endorfiner, vilka har en smärtstillande och antidepressiv effekt. Att duscha växelvis varmt och kallt stimulerar också immunförsvaret och blodcirkulationen.

2. Stretching

Att stretcha kroppen är minst lika viktigt som att träna musklerna. När man sträcker ut kroppen aktiveras både cirkulationen och energiflödet. En god flexibilitet ger styrka, smidighet och avslappning i kroppen. Det förbättrar konditionen, ökar energinivån och förhindrar skador.

Stretcha och rör på dig direkt på morgonen när du vaknar. Ta sedan korta pauser under dagen och sträck ut. Det räcker med tre minuter fem gånger om dagen för att öka din flexibilitet markant.

Gör så här:

  • Sträck sakta ut tills du känner ett lätt obehag i muskeln.
  • Håll stilla i en halv minut och ta djupa andetag, andas genom näsan.
  • Släpp långsamt och skaka lite på armarna eller benen.
  • Inta en annan kroppsställning och upprepa.

Sanna rekommenderar också det hon kallar Catyoga. Du kan se en video med övningarna här.

3. Kost

Vi behöver ha en viss närings- och energinivå för att fungera väl, och psyket drabbas lika hårt som kroppen av näringsbrister. Därför är det viktigt att äta bra mat på rätt sätt.

  • Ät näringstät mat (högt näringsinnehåll per kalori). Välj gärna från listan med IFD-maten här.
  • Minska portionerna, ät långsamt och tugga maten länge – minst dubbelt så länge som du brukar. Då fungerar matsmältningen och näringsupptaget mycket bättre.
  • Ät nyttiga, naturliga fetter, såsom kallpressad olivolja, kokosolja och smör (ghee). Brist på naturligt (icke processat) fett ger trötthet eftersom cellmembranen kan ta skada.
  • Drick mellan måltiderna – tidigast en halvtimme innan måltiden och cirka en timme efter. Det underlättar matsmältningen.
  • Ät ekologiskt eller biodynamiskt odlat och helst närodlat.

4. Motverka inflammation

Inflammation kan orsaka nedstämdhet och depression. Därför är det viktigt att stärka kroppen med örter, bra fettsyror och/eller vitaminer.

  • Gurkmeja är starkt anti-inflammatorisk och är en mycket kraftig antioxidant. Ät cirka 1 matsked gurkmeja per dag. För maximal effekt, tillsätt en knivsudd svartpeppar.
  • Ta tillskott varje dag av omega 3-fettsyror i form av fiskolja, och B-vitaminer (mega-B-vitaminkomplex), vitamin D3 och C-vitamin.
  • Ta MSM-pulver varje dag för att tillföra svavel. Svavel är kroppens fjärde största mineral, och är nödvändig för kroppens avgiftning.

5. Sömn och vila

Sömn och vila är fasen då kroppen och psyket återhämtar sig, repareras och fylls på med energi. Genom att sköta sin sömn ser man till att hålla igång de vitala processerna i kroppen.

  • Försök att somna tidigare, gärna ett par timmar före midnatt.
  • Sov på regelbundna tider och se till att få tillräckligt mycket sömn.
  • Gör någon form av avslappningsövning innan du lägger dig.
  • Ta powernaps på tjugo minuter, eller meditera under eftermiddagen.

6. Kärleksenergi

Kärlek är näring för våra mänskliga celler precis som solljus är näring för de gröna växterna. Därför behöver vi fylla på med kärlek varje dag.

  • Krama de du tycker om och säg vänliga, uppskattande saker till dem.
  • Tänk vänliga och uppskattande tankar om dig själv.
  • Lek med barn och kela med husdjur.

För att lyckas höja energinivån krävs förstås ett visst mått hängivenhet och beslutsamhet. Kanske klarar vi inte att alltid göra ”rätt”, men vi kan alltid ha den bästa intentionen.

– Starten kan vara trög, precis som när du ska springa igång en pulka i snön, men när du väl fått upp farten går det som av sig självt. Vi är förstås alla olika, så det gäller att hitta det som passar just dig. Och glöm inte att ha roligt längs vägen, avslutar Sanna.