Volvo kan få starkare Kinakoppling
Aktiespararna kräver att en eventuell ny svensk-kinesisk styrelseledamot i AB Volvo inte har någon anknytning till Geely, som är storägare i konkurrenten Daimler. Foto: Getty Images.


När AB Volvos nästa styrelse har sitt första sammanträde kan det sitta en svensk-kines på en av stolarna. Det erfar Svenska Dagbladet. Intresseorganisationen Aktiespararna kräver att Volvos nya styrelseledamot inte har några länkar till den kinesiska ägaren Geely.

En sådan koppling skulle kunna strida mot ägarnas krav på att en ledamot inte får ha någon intressekonflikt som kan skada Volvo. Geely är storägare i en av Volvos värsta konkurrenter, tyska Daimler, som bland annat tillverkar Mercedesbilar.

Aktiespararnas vd Joacim Olsson säger till SvD:

– Transparensen i Kina är ofta svag. Vi måste få garantier att en ny ledamot i Volvos styrelse inte har några kopplingar, direkt eller indirekt, till Geely.

Blev storägare 2017

Geely kom in i AB Volvo 2017, efter att Christer Gardell sålde sin andel till det kinesiska företaget, och var fram till förra veckan största delägare. Då köpte investmentbolaget Industrivärden fler Volvoaktier och blev dominerande ägare.

Volvos valberedning har inte bekräftat uppgifterna. Dess ordförande Bengt Kjell, som representerar Industrivärden, meddelar att resultatet av dess nomineringar till bolagsstyrelsen presenteras i februari.

Enligt vad SvD erfar är det flera namn som kan vara aktuella och två svensk-kinesiska nämns explicit: Martin Pei som är teknisk direktör i SSAB och har ansvarat för stålföretagets expansion i Asien- och Stillahavsområdet, samt Chunyuan Gu, som har bott i Peking, tidigare suttit i ABB:s ledningsgrupp och numera är ordförande för ABB China. Båda är födda och uppvuxna i Kina, har studerat vid KTH i Stockholm och är svenska medborgare.

Kan gynna Kinaaffärer

AB Volvo har idag ingen ledamot med asiatiskt ursprung. Fredrik Cho arbetar med rådgivning åt kinesiska företag i Sverige och anser att det skulle öka Volvos möjligheter att expandera i Kina, om det fanns ett kinesiskt nätverk i dess styrelse.

Volvo omsätter 79 miljarder kronor i Asien, har flera fabriker i Kina och samarbetar med en kinesisk lastbilstillverkare. Tidningen spekulerar i om en sådan tillsättning skulle kunna mildra den negativa kinesiska reaktionen på Säpochefens nyliga uttalande om att Kina utgör ett av de största hoten mot Sverige, och att det kinesiska spionaget pågår ”dygnet runt. Hela tiden. Varje Dag.”

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.