Verklig vila – en förlorad konst
Foto: Samuel F Johanns/Pixabay


Vi tar ofta upp en skärm när det är dags att varva ner, med resultatet att vi känner oss ännu mer urlakade. Ok, att kalla det för en ”förlorad konst” är lite överdrivet, eftersom det finns en del människor som faktiskt vilar nu för tiden. Men jag tror inte att de flesta gör det ordentligt längre.

Jag skulle kunna gå på om distraktionens tidsålder, och sociala medier och skärmar. Men det har du hört förut. Oavsett av vilken anledning; vi vilar sällan längre.

Tänk på det: när du får en paus, vad gör du vanligtvis då? Tar upp telefonen eller går till datorn? Kollar meddelanden, eller sociala medier, eller dina favoritwebbsidor? Tittar på videor på nätet? Det är vad de flesta människor gör under sina pauser – inklusive mig själv. Jag är en del av det här.

Vad händer när du är färdig på jobbet? Alltså om du någonsin blir klar; många av oss arbetar praktiskt taget tills vi somnar om vi får lov till det. Men om du är klar, läser du och tittar och skickar meddelanden online? De flesta jag känner gör det.

När vilar vi verkligen, inte bara våra kroppar, utan våra sinnen?

Vi behöver det. Vi behöver det verkligen.

Vi har aldrig full energi, vi är aldrig fullt närvarande, fullt levande. Det innebär att våra relationer börjar sakna energi och närvaro. Det innebär att vi suger glädjen ur våra liv. Det kanske inte stämmer för alla, men det stämmer för alltför många.

Jag har kommit på mig själv med att ta pauser eller att avsluta dagen, bara för att ta upp telefonen eller datorn för att få en stunds tanklös digital distraktion. Det känns som det jag vill göra när jag har vilotid, men det är inte att verkligen vila. Jag känner mig inte uppfräschad efteråt, bara ännu mer uttömd. Det känns som att jag går till en mysstund, men utan att få den vila som jag verkligen behöver.

Så låt oss prata om den förlorade konsten – den verkliga vilan, och hur vi kan återupptäcka den.

Fyra sorters verklig vila

För mig finns det en handfull sätt att vila på där jag känner att jag verkligen får näring och laddar batterierna.

1. Jag stänger mina ögon, ligger ner och gör ingenting. Det här kan antingen bli till en tupplur eller inte. Det kan bli mer av en meditation. Men jag läser inte, gör ingenting, tittar inte. Mer om det här nedan.

2. Jag går ut utan telefon. Jag får kontakt med naturen. Mest troligt ensam. Jag låter mitt sinne få mentalt och fysiskt utrymme.

3. Jag kopplar av tillsammans med någon. Jag upplever en kontakt med dem. Det här kan vara ett mycket aktivt samtal. Om vi pratar så måste det vara någonting som får oss att känna en samhörighet, avslappnande. Vi kanske bara myser utan att ha ett samtal.

4. Jag är fullt närvarande medan jag håller på med en enkel syssla, som inte är att arbeta, till exempel att dricka te. Det här är inte en stund för att tänka på arbete, även om de tankarna kan komma upp. Det handlar inte om någonting annat än att dricka te. Att koppla av med den upplevelsen. Att smaka på den. Att ligga i badet eller att ta en spa-dag är andra exempel.

Foto: Chezbeate/Pixabay

Det finns antagligen fler sätt att få verklig vila på. Att spela musik, skapa konst, dansa, med mera. Men det här är mina fyra favoriter.

Du kommer att lägga märke till att du inte behöver mycket för de här sorternas verklig vila; ingen utrustning eller skärmar (kanske te om du ska dricka te), inget särskilt utrymme (förutom naturen, om den finns tillgänglig). Det här är mycket enkla saker.

Vi glömmer helt enkelt bort att göra det.

Så kan vi vila medan vi gör någonting enkelt

Att ta en kopp te, gå på promenad, ta ett bad, allt det är avkopplande saker. Du behöver inte ligga ner eller blunda.

Nyckeln är att låta det här vara det enda du gör. En enda sak. Koppla av. Ägna dig helt och hållet åt den här saken, istället för att studsa omkring. Låt den här aktiviteten få ditt fulla fokus. Var verkligen med din kopp te, eller med din promenad. Gör det långsamt, sug in aktiviteten.

Drick ditt te långsamt och vördnadsfullt, som om det vore den axel som världen jorden snurrar runt – långsamt, jämnt, utan att rusa mot framtiden.

Thich Nhat Hanh

Det citatet summerar vad jag menar. Du kan göra det med vad som helst, inte bara att dricka te. Låt dig uppfyllas helt.

En kraftfull enkel övning

Med de här sätten att koppla av på i färskt minne, ger jag dig en enkel men mycket kraftfull övning:

När du är klar med någonting, ta en paus och notera om du behöver vila. Är du trött? Längtar du efter verklig vila?

Om du gör det, så ta några ögonblick för att få verklig vila. Titta inte till telefonen, läs inte eller titta på någonting på nätet, låt bli att ta hand om små uppgifter. Verklig vila. Något av de exempel jag tagit här ovan, eller ditt eget sätt att få verklig vila.

Ställ frågan dagen igenom. Du kanske kommer att märka att du behöver verklig vila oftare än du tror.

Foto: Udo Voigt/Pixabay

Leo Babauta är författare och har skrivit sex böcker. Han driver bloggen ”Zen Habits” med över 2 miljoner följare, och har skapat flera program som hjälper människor att bemästra sina vanor.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.