Vattenmelonens fantastiska hälsoeffekter
Det är verkligen härligt när forskning visar att frukt kan vara som medicin


Vattenmelon är så mycket mer än bara en läskande och uppfriskande sommarfrukt. Enligt en växande mängd forskning har den faktiskt visat sig vara som medicin för kroppen.

Det finns ett överflöd av klinisk forskning idag om medicinska egenskaper hos vanliga livsmedel såsom exempelvis vattenmelon. Forskning som publicerades i Journal of Agricultural and Food Chemistry visade att idrottare som fick 500 ml vattenmelonjuice, innehållande 1,17 gram av den naturligt förekommande aminosyran L-citrullin fick en snabbare och effektivare återhämtning av hjärtfrekvens och muskelvärk.

Ytterligare forskning visar att vattenmelon dessutom kan ha följande hälsofördelar:


Höjer antioxidantnivåerna

Vattenmelon är exceptionellt rik på lykopen (därav dess röda färg) och andra karotenoider som lutein och betakaroten. En studie från 2003 publicerad i Journal of Nutrition fann att regelbunden konsumtion av vattenmelonjuice resulterade i betydande ökningar av mängden lykopen och betakaroten i blodet.

Då ska man veta att lykopen har visat sig ha över 40 potentiella positiva effekter på hälsan, och betakaroten (särskilt i dess naturliga, livsmedelskomplexa form) har lika många positiva hälsoeffekter, vilket gör de här resultaten mycket betydelsefulla.

Ökningen av antioxidanter i blodet vid intag av vattenmelonjuice kan också ge en förklaring till varför en studie av kinesiska kvinnor fann att större vattenmelonintag är förknippat med en lägre risk för cancer.

Minskat blodtryck/förbättrad arteriell hälsa

En studie från 2012 publicerad i American Journal of Hypertension fann att medelålders överviktiga personer med tecken på högt blodtryck eller högt blodtryck i stadie 1, som fick sex veckors behandling med ett vattenmelonextrakt innehållande 6 gram L-citrullin och L-arginin dagligen, upplevde minskat blodtryck i fotleden och förändrad vågreflektion från halspulsådern, vilket är tecken på förbättrad arteriell funktion.

Oförmågan hos blodkärlen att utvidga sig och fungera korrekt kallas endotelisk dysfunktion, och är troligtvis det mest kända inledningsstadiet av åderförkalkning.

Om vattenmelon kan förbättra eller vända den här processen skulle det definitivt vara ett banbrytande alternativ till många av de förebyggande läkemedel som används idag, såsom de kolesterolsänkande statinläkemedlen, vars biverkningar (som förekommer i hundratal) inkluderar hjärtmuskeldysfunktion samt skada på hjärtmuskeln.

Vattenmelon hjälper bland annat till med att upprätthålla ett normalt blodtryck.

Ökar arginin i blodet

En studie från 2007 som publicerades i tidskriften Nutrition fann att intag av vattenmelonjuice ökar koncentrationen av arginin i blodplasman hos vuxna, vilket bevisar att L-citrullin i vattenmelon effektivt omvandlades till arginin.

Det här är en mycket viktig upptäckt eftersom arginin har ett stort antal hälsofördelar, särskilt för att förbättra endotelisk dysfunktion.

Det finns minst 20 studier inom den biomedicinska forskningen som dokumenterar argininets terapeutiska roll för att förbättra endotelisk dysfunktion, och fler än 150 potentiella hälsofördelar av arginin listas i GreenMedInfos databas.

Bekämpar metabolt syndrom

En studie som publicerades i Journal of Nutrition år 2007 fann att vattenmelon-pomace, en rik källa till aminosyran L-citrullin, signifikant förbättrade metabolt syndrom hos överviktiga råttor med diabetes.

Den här studien är särskilt intressant eftersom den ger stöd till relativt ny forskning som visar att fruktkonsumtion inte är skadligt för typ 2 diabetiker.

De nya forskningsresultaten beskrevs som "det första beviset, enligt vår kännedom, på en gynnsam effekt av vattenmelon-pomace som ett användbart livsmedel för att öka tillgängligheten av arginin, minska serumkoncentrationerna av kardiovaskulära riskfaktorer, förbättra glykemisk kontroll och förbättra vaskulär dysfunktion hos överviktiga djur med typ 2-diabetes”.

Vattenmelonkärnor – en rik proteinkälla

Det är nödvändigt att nämna det faktum att alla delar av vattenmelonen har något att erbjuda. Kärnorna är i själva verket en utmärkt proteinkälla. En studie från 2011 publicerad i Journal of Cancer Research and Clinical Oncology fann att "[de] goda näringsmässiga och funktionella egenskaperna hos proteinerna i vattenmelonkärnor visar på att de skulle kunna användas i olika näringsformula”.

Samtidigt som det är mycket bekvämare att äta vattenmeloner utan kärnor, ska man komma ihåg att de inte kan reproducera sig utan mänskligt ingripande, så det finns därför flera goda skäl till att välja de sorter som innehåller kärnor.


Så nästa gång du är sugen på vattenmelon men känner dig orolig för sockerinnehållet och eventuella negativa effekter vad gäller diabetes och blodkärlssjukdomar – tänk om! Se bara till att du är noga med kvaliteten och måttligheten när du bestämmer dig för att inta din vattenmelon. I övrigt kan du njuta av den och dess speciella dos av vitamin P (Pleasure/njutning). Den kan visa sig vara lika bra för dig som den smakar.

Sayer Ji är bland annat grundare av greenmedinfo.com, recensent på International Journal of Human Nutrition and Functional Medicine, medgrundare och VD på Systome Biomed och vice ordförande i styrelsen på National Health Federation. Artikeln publicerades ursprungligen på Greenmedinfo.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.