Unna dig två minuters isbad

När man går ner i ett isbad ska man andas kontrollerat. Efter bara fem andetag lugnar kroppen ner sig och en känsla av lycka infinner sig. Foto: Dudarev Mikhail


Att sänka ner sig i ett badkar fyllt av is och vatten kändes först som galenskap. Men när jag väl hade satt mig i karet ville jag inte lämna det. Sinnet lugnade ner sig och en känsla av lycka infann sig.

För ett par år sedan hade jag som nyårslöfte att duscha kallt efter varje varm dusch. Jag hade en stressig arbetssituation och hade ryktesvägen hört om hälsofördelarna med att duscha kallt. Det skulle hjälpa kroppen att slappna av, minska stressnivån och starta en process där kroppen börjar producera lyckohormoner.

Början på varje kalldusch var fruktansvärd. Kroppens försvarssystem sattes i gång och jag fick tvinga mig att stå under det kalla vattnet. Efter att jag uthärdat de första minuterna började kroppen lugna ner sig. Den accepterade kylan och jag kände en pirrande känsla i huvudet. Efter att jag gått ur duschen kunde jag fokusera bättre och mina tankar var lugnare.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!