loadingIran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned ett ukrainskt passagerarflygplan och måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen. Foto: Erik Simander/TT
Iran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned ett ukrainskt passagerarflygplan och måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Transportstyrelsen: Flygförbudet ligger fast

Epoch Times

Iran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned det ukrainska passagerarflygplanet, och förbudet för Iran Air att flyga till och från Sverige ligger fast tills vidare.

Iran måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen.

– För flygningar till Teheran vill man väl få något slags garanti från iranska staten på något sätt för att de har fått bort fingrarna från avtryckarknappen, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör vid Transportstyrelsen.

Det ukrainska flygplanet kraschade tidigt i onsdags morse kort efter att det lyft från Teherans internationella flygplats och samtliga 176 personer ombord dödades – varav 17 var hemmahörande i Sverige.

Iran pekade på ett tekniskt fel men snart kom uppgifter från västerländska underrättelseorgan om att planet av misstag skjutits ned av iranskt luftvärn. Efter att först flera gånger i tvärsäkra ordalag ha nekat till detta medgav Teheran att så var fallet.

"Ligger fast"

Under fredagen beslutade Transportstyrelsen att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Airs flygningar mellan Sverige och Iran, och Ljungberg pekar nu på behovet av säkerhetsgarantier från Iran.

– Vårt beslut att stoppa flygningarna ligger fast tills vi har fått någon rätsida på det här. Det ligger fast tills vi fattat ett annat beslut och det måste värderas dagligen.

Efter ett möte i EU-kommissionen gick unionen i fredags ut och avrådde flygbolagen från att flyga i regionen. På lördagen avrådde även den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa flygbolagen från att flyga i Irans luftrum tills vidare, skriver Reuters.

"Påverkar trovärdigheten"

Transportstyrelsen gav ut ett så kallat Notam-meddelande (Notice to airmen) med starka rekommendationer för flygbolag om att undvika luftrummet över Iran och Irak.

– Vår rekommendation är ju till och med skarpare än EU:s, säger Ljungberg.

Sådana rekommendationer innebär inget förbud men bolagen är ytterst ansvariga för sina flygningar, vilket kräver att de tar del av information som kan påverka säkerheten.

Ljungberg säger att EU-kommissionen ska ha fortsatta möten för att bedöma flygsäkerheten över Iran. På frågan om detta påverkas av att Iran ljugit i flera dagar svarar han:

– Det är klart att det förvärrar situationen och påverkar trovärdigheten.

Haverikommissionen inväntar besked

Eftersom svenska medborgare finns bland de omkomna är Sverige ett av de länder som enligt Chicagokonventionen om civil luftfart har rätt att utse en expert i haveriutredningen, som Iran har huvudansvaret för. Statens haverikommission (SHK) har utsett avdelningschefen Peter Swaffer till expert i ärendet och utredningsordförande för svensk del är Helene Arango Magnusson.

– Det är förstås en komplikation att det här misstaget har skett inom militär verksamhet, säger hon.

– Vi hoppas att den här utredningen får fortsätta och att Peter får fortsätta vara expert men sedan vet vi inte hur Iran kommer att hantera frågan. Vi inväntar ett besked från den iranska utredningsmyndigheten som vi har tät kontakt med, fortsätter hon.

(Tomas Bengtsson/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingIran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned ett ukrainskt passagerarflygplan och måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen. Foto: Erik Simander/TT
Iran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned ett ukrainskt passagerarflygplan och måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Transportstyrelsen: Flygförbudet ligger fast

Epoch Times

Iran har nu erkänt att dess luftvärn skjutit ned det ukrainska passagerarflygplanet, och förbudet för Iran Air att flyga till och från Sverige ligger fast tills vidare.

Iran måste nu på ett trovärdigt sätt visa att landet säkrat upp sitt luftrum, enligt Transportstyrelsen.

– För flygningar till Teheran vill man väl få något slags garanti från iranska staten på något sätt för att de har fått bort fingrarna från avtryckarknappen, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör vid Transportstyrelsen.

Det ukrainska flygplanet kraschade tidigt i onsdags morse kort efter att det lyft från Teherans internationella flygplats och samtliga 176 personer ombord dödades – varav 17 var hemmahörande i Sverige.

Iran pekade på ett tekniskt fel men snart kom uppgifter från västerländska underrättelseorgan om att planet av misstag skjutits ned av iranskt luftvärn. Efter att först flera gånger i tvärsäkra ordalag ha nekat till detta medgav Teheran att så var fallet.

"Ligger fast"

Under fredagen beslutade Transportstyrelsen att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Airs flygningar mellan Sverige och Iran, och Ljungberg pekar nu på behovet av säkerhetsgarantier från Iran.

– Vårt beslut att stoppa flygningarna ligger fast tills vi har fått någon rätsida på det här. Det ligger fast tills vi fattat ett annat beslut och det måste värderas dagligen.

Efter ett möte i EU-kommissionen gick unionen i fredags ut och avrådde flygbolagen från att flyga i regionen. På lördagen avrådde även den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa flygbolagen från att flyga i Irans luftrum tills vidare, skriver Reuters.

"Påverkar trovärdigheten"

Transportstyrelsen gav ut ett så kallat Notam-meddelande (Notice to airmen) med starka rekommendationer för flygbolag om att undvika luftrummet över Iran och Irak.

– Vår rekommendation är ju till och med skarpare än EU:s, säger Ljungberg.

Sådana rekommendationer innebär inget förbud men bolagen är ytterst ansvariga för sina flygningar, vilket kräver att de tar del av information som kan påverka säkerheten.

Ljungberg säger att EU-kommissionen ska ha fortsatta möten för att bedöma flygsäkerheten över Iran. På frågan om detta påverkas av att Iran ljugit i flera dagar svarar han:

– Det är klart att det förvärrar situationen och påverkar trovärdigheten.

Haverikommissionen inväntar besked

Eftersom svenska medborgare finns bland de omkomna är Sverige ett av de länder som enligt Chicagokonventionen om civil luftfart har rätt att utse en expert i haveriutredningen, som Iran har huvudansvaret för. Statens haverikommission (SHK) har utsett avdelningschefen Peter Swaffer till expert i ärendet och utredningsordförande för svensk del är Helene Arango Magnusson.

– Det är förstås en komplikation att det här misstaget har skett inom militär verksamhet, säger hon.

– Vi hoppas att den här utredningen får fortsätta och att Peter får fortsätta vara expert men sedan vet vi inte hur Iran kommer att hantera frågan. Vi inväntar ett besked från den iranska utredningsmyndigheten som vi har tät kontakt med, fortsätter hon.

(Tomas Bengtsson/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024