loading
Leif och Agneta Hallström lockas inte av reklamkampanjen som Grekland, Spanien och Kanarieöarna rullar ut nu. Foto: Göran Jacobson
Leif och Agneta Hallström lockas inte av reklamkampanjen som Grekland, Spanien och Kanarieöarna rullar ut nu. Foto: Göran Jacobson
Ekonomi & Näringsliv

Sydeuropa lockar pensionärer från Norden med ”temperaturturism”

Göran Jacobson

Spanien, Grekland och Kanarieöarna är på gång med stora reklamkampanjer som riktar sig till pensionärer i Sverige och Norge. Man lockar med sitt varma klimat och möjligheten att slippa dyra elräkningar i vinter.

I stora reklamkampanjer försöker länder i Sydeuropa locka till sig pensionärer från bland annat Sverige och Norge. De äldre utlovas ”en känsla av ungdom igen” och möjligheten att spara pengar på att slippa värma upp sina bostäder i vinter när elpriserna skjuter i höjden.

– Det är ingenting för oss, säger Agneta Hallström till Epoch Times.

Hennes make Leif Hallström håller med.

– Jag lockas inte heller av det, säger han.

Makarna Hallström är pensionärer och bosatta i Norrköping där de bor i en lägenhet med bundet elavtal. Men det är inte elkostnaden som gör att de inte lockas av erbjudandet att tillbringa vinterhalvåret i Spanien, Grekland eller på Kanarieöarna.

– Vi har ju våra barn och barnbarn här, säger Leif.

– Jag är för hemkär för att lockas av sådant. Dels vill jag ha barn och barnbarn nära, eftersom vi har förmånen att ha det. Sedan älskar jag årstidernas växlingar, säger Agneta.

Båda två säger att de inte skulle trivas i den sydeuropeiska värmen. De uppskattar att ha den vardagliga tryggheten som lägenheten i Norrköping erbjuder. Parets bundna elavtal löper ut den sista april och därefter är det förmodligen omöjligt att förlänga det, vilket är ett litet orosmoln för dem.

– Men på något sätt är man van vid att inte ha alla lampor tända samtidigt. Vi kommer fortsätta att använda elen väldigt sparsamt, säger Agneta.

Kontakta journalisten: [email protected] 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Leif och Agneta Hallström lockas inte av reklamkampanjen som Grekland, Spanien och Kanarieöarna rullar ut nu. Foto: Göran Jacobson
Leif och Agneta Hallström lockas inte av reklamkampanjen som Grekland, Spanien och Kanarieöarna rullar ut nu. Foto: Göran Jacobson
Ekonomi & Näringsliv

Sydeuropa lockar pensionärer från Norden med ”temperaturturism”

Göran Jacobson

Spanien, Grekland och Kanarieöarna är på gång med stora reklamkampanjer som riktar sig till pensionärer i Sverige och Norge. Man lockar med sitt varma klimat och möjligheten att slippa dyra elräkningar i vinter.

I stora reklamkampanjer försöker länder i Sydeuropa locka till sig pensionärer från bland annat Sverige och Norge. De äldre utlovas ”en känsla av ungdom igen” och möjligheten att spara pengar på att slippa värma upp sina bostäder i vinter när elpriserna skjuter i höjden.

– Det är ingenting för oss, säger Agneta Hallström till Epoch Times.

Hennes make Leif Hallström håller med.

– Jag lockas inte heller av det, säger han.

Makarna Hallström är pensionärer och bosatta i Norrköping där de bor i en lägenhet med bundet elavtal. Men det är inte elkostnaden som gör att de inte lockas av erbjudandet att tillbringa vinterhalvåret i Spanien, Grekland eller på Kanarieöarna.

– Vi har ju våra barn och barnbarn här, säger Leif.

– Jag är för hemkär för att lockas av sådant. Dels vill jag ha barn och barnbarn nära, eftersom vi har förmånen att ha det. Sedan älskar jag årstidernas växlingar, säger Agneta.

Båda två säger att de inte skulle trivas i den sydeuropeiska värmen. De uppskattar att ha den vardagliga tryggheten som lägenheten i Norrköping erbjuder. Parets bundna elavtal löper ut den sista april och därefter är det förmodligen omöjligt att förlänga det, vilket är ett litet orosmoln för dem.

– Men på något sätt är man van vid att inte ha alla lampor tända samtidigt. Vi kommer fortsätta att använda elen väldigt sparsamt, säger Agneta.

Kontakta journalisten: [email protected] 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024