Mer ovisst än någonsin tidigare. Och bättre svensk segerchans än någonsin tidigare.
Svenskbåten Artemis gjorde debut i America's Cup i San Francisco 2013. Den här gången är det vid Bermuda som jakten på världens äldsta idrottspokal från 1851 inleds.
– Ett fantastiskt ställe att segla på. Inte som i San Francisco där man väntade på att brisen skulle komma in klockan 12. I Bermuda blåser det 8-15 meter per sekund - alltså ideala seglingsförhållanden, säger Björn Hansen, expert vid TV4:s sändningar och själv mångårig och segerrik matchracingseglare.
Fredagen var tänkt startdag men på grund av hårda vindar flyttades premiären fram till lördagen. Väderprognoserna lovar dock bättre förutsättningar framöver.
Artemis har slagit mästarna
Fem båtar gör upp om att få möta titelförsvararen Oracle. Artemis besättning har, enligt Hansen, skaffat sig värdefull rutin från debuten vilket visat sig under träningsregattorna inför tävlingen.
– Artemis har slagit både Oracle och Emirates, som är favoriter på förhand. Sen är det alltid lite "sandbagging" - många som mörkar styrkorna - men det har ändå sett bra ut.
Katamaranerna i America's Cup är de snabbaste seglingsbåtarna. Med hastigheter upp mot 90 km/h flyger båtarna fram på "foils" - som vingar eller skenor - under båten.
– Alla vill hela tiden utmana sig och minska ytan på "foilsen". Då går det snabbare. Men med stora ytor på vingarna blir det lättare att manövrera. Man kan jämföra med flygplan. Ju mindre vingar, desto snabbare flyger du, men det blir svårare att svänga och landa.
– Utmaningen blir att balansera farten och manövreringen. I en av träningsmatcherna fick till exempel Artemis en bra start, men gjorde sedan en sämre manövrering och då gick Emirates om. Det gäller att segla båten så rent som möjligt, och det kommer krävas otroligt mycket för rena manövrar.
Se upp för sköldpaddor
Mer oväntade hinder för att segla rent kan vara smuts i vattnet - och sköldpaddor.
– Finns det skit i vattnet när man seglar kan det få jobbiga följder om det till exempel fastnar en plastpåse i "foilsen". Man har också pratat om sköldpaddorna som finns där i Bermuda, fastnar en sån kan man tappa mycket fart.
Segling handlar till stor del om att veva. Jobbet som "grinder" är krävande. De som vevar för att pumpa upp hydraultryck - kraften som "trimmar" vingmasten samt sänker och höjer vingarna.
– Det är extremt krävande fysiskt, mer fysiskt än någonsin tidigare. Man måste hela tiden veva för att pumpa upp trycket. Det krävs otrolig uthållighet hos de som vevar.
Tre svenskar, en kanotist
Tre svenskar finns med på Artemis resa: Kalle Torlén, Anders Gustafsson, Andreas Axelsson. Uttagningen av den före detta OS-kanotisten Gustafsson väckte en del frågor i besättningen. Åtminstone till en början.
– Christian Kamp, en dansk i besättningen, har berättat för mig om när laget gjorde ett "grinding"-test. Seglarna var jämna medan kanotisten var mycket bättre. Men det är egentligen inget nytt knep. New Zealand (nu Emirates, reds anm.) har använt roddare.
I tre veckor ska utmaningsseglingarna avgöras. Hansen tror att Artemis gör upp med Emirates om chansen att möta Oracle.
– Sverige har större chans än någonsin tidigare att ta hem America's Cup. En av världens mest mytomspunna tävlingar. Att vi i Sverige är med och fajtas känns väldigt häftigt.
(TT)