loading

Jakob Koranyi. Foto: Gävle Symfoniorkester
Jakob Koranyi. Foto: Gävle Symfoniorkester
Musik

Stjärncellisten Jakob Koranyi spelar med Gävle Symfoniorkester

Epoch Times

Jakob Koranyi har etablerat sig som en av Sveriges nya stora cellosolister. Han ger numera konserter över hela världen och har tilldelats en mängd priser och stipendier från internationella festivaler och stiftelser. Vid konserten på torsdag i Gävle Konserthus spelar han solostämman i Joseph Haydns första cellokonsert; ett tidigt verk från 1760-talet där den wienklassicistiska formen delvis ännu bär prägel av barockens tonspråk. 

Men i den kontrastrika, lekfulla finalen hör vi mycket av den wienklassicism som Joseph Haydn med tiden kom att personifiera: klarhet, dynamik och en aldrig sinande musikalisk uppfinningsrikedom. Konserten skrevs sannolikt för cellisten i den orkester Haydn ledde hos Furst Esterházy. Manuskriptet hade varit försvunnet i nästan 200 år när det 1961 återfanns av en tjeckisk musikforskare. Året efter fick det nypremiär – sedan experter från Haydn-institutet i Köln granskat det under lupp och slutligen säkerställt äktheten. Numera tillhör konserten standardrepertoaren för cellister.

Gävle Symfoniorkester anförs denna kväll av Jessica Cottis som numera far världen runt och dirigerar – när hon inte är på hemmaplan och leder Sydney-symfonikerna. Under studietiden vid anrika Royal Academy of Music, där hon hade berömda Sir Colin Davis som lärare, hann hon även med att grunda ett operakompani, Bloomsbury Opera. Jessica Cottis är en färgstark dirigent – inte minst eftersom hon har den säregna förmågan att uppleva musik som just färgupplevelser. Fenomenet kallas synestesi: ett neurologiskt tillstånd som innebär att flera sinnen sammankopplats.

Jessica Cottis. Foto: Kaupo Kikkas

På programmet står även Gustav Mahlers Blumine; ett doftrikt musikaliskt blomster – möjligen avsett att smickra, eller rentav förföra, en åtrådd kvinna... Blumine, som klingar lite Wagner-drömskt, komponerade Mahler ursprungligen som ett Andante till sin första symfoni – men efter kritik i samband med premiären förkastade han hela denna sats – som efter att 1966 ha återupptäckts av en Mahler-forskare numera oftast framförs som en separat komposition.

Britta Byström har komponerat för skilda konstellationer, men ofta har det blivit orkesterverk. Hennes klangbaserade musik är emellanåt lite karg och disharmonisk, däremellan flödande och utforskande. Britta Byströms musikaliska utflykter är som fjällvandringar: ibland kämpigt, stenigt och tungt – men så plötsligt solgläntor och paradiskänsla. Yankadi skrevs 2013 och uruppfördes av Uppsala kammarorkester. Året efter utkom hon med en cd, Invisible cities, som nominerades till en Grammis.

Jakob Koranyi. Foto: Anna-Lena Ahlström

Torsdag 19 oktober
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Gävle Symfoniorkester
Dirigent: Jessica Cottis
Jakob Koranyi, cello

Mahler Blumine
Byström Yankadi – concertogrosso för 6 soli + orkester
Haydn Cellokonsert nr 1

 

Gävle Symfoniorkester

Sedan invigningen 1998 har Gävle Konserthus varit den naturliga arenan i Gävle för Musik, Mat och Möten. Konserter, kongresser, konferenser, event, middagar och föreställningar samsas med Gävles skönaste utsikt. I konserthuset har även Gävle Symfoniorkester, som firade 100 år 2012, sin hemmascen. Chefdirigent för orkestern är den karismatiske, i London boende, spanjoren Jaime Martín.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Jakob Koranyi. Foto: Gävle Symfoniorkester
Jakob Koranyi. Foto: Gävle Symfoniorkester
Musik

Stjärncellisten Jakob Koranyi spelar med Gävle Symfoniorkester

Epoch Times

Jakob Koranyi har etablerat sig som en av Sveriges nya stora cellosolister. Han ger numera konserter över hela världen och har tilldelats en mängd priser och stipendier från internationella festivaler och stiftelser. Vid konserten på torsdag i Gävle Konserthus spelar han solostämman i Joseph Haydns första cellokonsert; ett tidigt verk från 1760-talet där den wienklassicistiska formen delvis ännu bär prägel av barockens tonspråk. 

Men i den kontrastrika, lekfulla finalen hör vi mycket av den wienklassicism som Joseph Haydn med tiden kom att personifiera: klarhet, dynamik och en aldrig sinande musikalisk uppfinningsrikedom. Konserten skrevs sannolikt för cellisten i den orkester Haydn ledde hos Furst Esterházy. Manuskriptet hade varit försvunnet i nästan 200 år när det 1961 återfanns av en tjeckisk musikforskare. Året efter fick det nypremiär – sedan experter från Haydn-institutet i Köln granskat det under lupp och slutligen säkerställt äktheten. Numera tillhör konserten standardrepertoaren för cellister.

Gävle Symfoniorkester anförs denna kväll av Jessica Cottis som numera far världen runt och dirigerar – när hon inte är på hemmaplan och leder Sydney-symfonikerna. Under studietiden vid anrika Royal Academy of Music, där hon hade berömda Sir Colin Davis som lärare, hann hon även med att grunda ett operakompani, Bloomsbury Opera. Jessica Cottis är en färgstark dirigent – inte minst eftersom hon har den säregna förmågan att uppleva musik som just färgupplevelser. Fenomenet kallas synestesi: ett neurologiskt tillstånd som innebär att flera sinnen sammankopplats.

Jessica Cottis. Foto: Kaupo Kikkas

På programmet står även Gustav Mahlers Blumine; ett doftrikt musikaliskt blomster – möjligen avsett att smickra, eller rentav förföra, en åtrådd kvinna... Blumine, som klingar lite Wagner-drömskt, komponerade Mahler ursprungligen som ett Andante till sin första symfoni – men efter kritik i samband med premiären förkastade han hela denna sats – som efter att 1966 ha återupptäckts av en Mahler-forskare numera oftast framförs som en separat komposition.

Britta Byström har komponerat för skilda konstellationer, men ofta har det blivit orkesterverk. Hennes klangbaserade musik är emellanåt lite karg och disharmonisk, däremellan flödande och utforskande. Britta Byströms musikaliska utflykter är som fjällvandringar: ibland kämpigt, stenigt och tungt – men så plötsligt solgläntor och paradiskänsla. Yankadi skrevs 2013 och uruppfördes av Uppsala kammarorkester. Året efter utkom hon med en cd, Invisible cities, som nominerades till en Grammis.

Jakob Koranyi. Foto: Anna-Lena Ahlström

Torsdag 19 oktober
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Gävle Symfoniorkester
Dirigent: Jessica Cottis
Jakob Koranyi, cello

Mahler Blumine
Byström Yankadi – concertogrosso för 6 soli + orkester
Haydn Cellokonsert nr 1

 

Gävle Symfoniorkester

Sedan invigningen 1998 har Gävle Konserthus varit den naturliga arenan i Gävle för Musik, Mat och Möten. Konserter, kongresser, konferenser, event, middagar och föreställningar samsas med Gävles skönaste utsikt. I konserthuset har även Gävle Symfoniorkester, som firade 100 år 2012, sin hemmascen. Chefdirigent för orkestern är den karismatiske, i London boende, spanjoren Jaime Martín.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024