Sesamfröets fantastiska hälsoeffekter


Sesamfrön må vara små, men de har stora hälsofördelar. De var värda sin vikt i guld under medeltiden och skälen till det var många och goda.

Ju mer jag lär mig om det här värdefulla lilla fröet, desto mer vill jag dela med mig till andra människor. Jag äter i och för sig entusiastiskt alla slags frön, men sesamfrön i form av tahini och olja är mina främsta favoriter.

Sesamfrön förtjänar verkligen att hedras som ett prisvärt livsmedel, som på ett djupt sätt ger näring till kroppen på många nivåer.

20 hälsofördelar med sesamfrön

1. Proppfullt av protein

Sesamfrön är fulla av högkvalitativt protein. Det utgör 20 procent av fröet, och 1 matsked innehåller 2,35 gram.

2. Förebygger diabetes

Sesamfrön innehåller magnesium och andra näringsämnen. Sesamolja har visat sig förhindra diabetes, och det kan också förbättra plasmaglukosen hos överkänsliga diabetiker.

3. Sänker blodtrycket

Studien ovan visar även hur sesamolja sänker blodtrycket hos diabetiker. Sesamfrön är fulla av magnesium som är ett viktigt näringsämne känt för att sänka blodtrycket.

4. Sänker kolesterol

Sesam bidrar till att sänka kolesterolnivåerna, eftersom det innehåller fytosteroler som blockerar kolesterolproduktionen. Svarta sesamfrön innehåller särskilt mycket fytosteroler.

5. Stärker matsmältningen

Det höga fiberinnehållet i sesamfrön förbättrar tarmfunktionen.

6. Friskare hud

Det höga zinkinnehållet hjälper till att producera kollagen, vilket ger huden bättre elasticitet och hjälper till att reparera skadade kroppsvävnader. Regelbunden användning av sesamolja kan minska hudcancer. Läs mer om sesams nytta för huden här (eng).

7. Bra för hjärtat

Sesamfröolja kan förbättra hjärthälsan genom att förhindra åderförkalkning med hjälp av det antioxidativa och antiinflammatoriska ämnet sesamol.


8. Motverkar cancer

Sesamfrön innehåller ämnen som motverkar cancer, bland annat fytinsyra, magnesium och fytosteroler. Sesamfrön har det högsta fytosterolinnehållet av alla frön och nötter.

9. Lindrar ångest

Sesamfrön innehåller de avstressande mineralerna magnesium och kalcium. Sesam innehåller också de lugnande vitaminerna tiamin och tryptofan som hjälper till att producera serotonin, vilket i sin tur minskar smärta, förbättrar humöret och ger en djupare sömn.

10. Mildrar anemi/blodbrist

Svarta sesamfrön är särskilt järnrika, så de rekommenderas starkt till personer som har blodbrist och är svaga.

11. Skyddar mot strålningsskador på DNA

Sesamol i sesamfrön och sesamolja har visat sig skydda mot DNA-skador orsakad av strålning.

12. Lindrar artrit

Den höga kopparhalten i sesamfrön motverkar och lindrar artrit, samt stärker ben, leder och blodkärl.

13. Skyddar levern från alkohol

Sesam skyddar mot alkoholens påverkan på levern, och hjälper till att upprätthålla en god leverfunktion.

14. Motverkar rynkor

Sesamfröolja skyddar huden från solens skadliga ultravioletta strålar, vilket förhindrar rynkor och pigmentering.

15. Stärker skelettet och förhindrar benskörhet

En handfull sesamfrön innehåller mer kalcium än ett glas mjölk. Dessutom höjer det höga zinkinnehållet i sesam benens mineraltäthet.

16. Hjälper barns hälsa

Massage med sesamolja förbättrar barnets tillväxt och sömn. Hudutslag, speciellt blöjutsöag, kan skyddas genom att gnida in huden med sesamfröolja. Som bonus hjälper sesam också till att förhindra torr hud.

17. Bra för ögonen

I traditionell kinesisk medicin finns det en koppling mellan levern och ögonen. Levern skickar blod till ögonen för att stödja funktionen. Svarta sesamfrön är bäst för detta.

18. Förbättrar munhälsan

”Oilpulling” har använts för munhälsan i tusentals år inom den indiska medicinen Ayurveda, för att minska plack, få vitare tänder och förbättra den övergripande hälsan. 

19. Stödjer andningsorganen

Magnesiumet i sesamfrön hjälper till att förebygga andningsproblem genom att förhindra luftvägsspasmer och astma.

20. Bra för håret

Sesamfröolja är full av näringsämnen som behövs för friskt hår och hårbotten. Se hur man använder sesamolja i håret här.

Sesamfrön förtjänar verkligen att hedras som ett prisvärt livsmedel, som på ett djupt sätt ger näring till kroppen på många nivåer. Eftersom sesam är så bra för hälsan anser jag att det är ett ”Power Food”, precis som grönt te, citron, vitlök, honung och gurkmeja. 


Artikeln publicerades ursprungligen på www.care2.com. Läs originalet här.