loadingVid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framförde Kungliga Baletten magnifika Don Juan i utsökta scenkostymer. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Vid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framförde Kungliga Baletten magnifika Don Juan i utsökta scenkostymer. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Musik

Recension: Kungliga Operan jubilerar storstilat

Kristina I. Kleinert

I år firar Kungliga Operan i Stockholm 250 år och i januari framfördes en bejublad jubileumsgala. Tre föreställningar vid nationalscenen för opera och balett presenterades, varav en direktsändes till biografer runt om i Sverige.


Årets jubileum uppmärksammas med pompa och ståt på nationalscenen. Som inledning på året genomfördes en jubileumsgala. Premiärföreställningen den 18 januari markerade årsdagen för den första operan på svenska, som hade urpremiär 1773. Den historiska föreställningen representerar tillblivelsen av Kungliga Operan.

Jubileumsgalan attraherade en stor publik, och genom ett samarbete med Folkets hus och parker direktsändes 250-årsjubileet den 21 januari på olika biografer runt om i Sverige.

Jubileumsgalan bjöd på en scenkonstnärlig odyssé och gav smakprov på olika tidsepoker och föreställningar vid Kungliga Operan. Genom musik, opera, teater och dans förmedlades en genomarbetad skildring som speglade dåtiden, nutiden och framtiden. Det var påkostat och smakfullt och förmedlade en finstämd hyllning till det svenska kulturarvet.

Gustav III, gestaltad av skådespelaren Rasmus Lithander, verkade för de sköna konsterna och instiftade Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan /Markus Gårder

Naturligtvis var vår visionäre teaterkung Gustav III med på scenen. Det var han som möjliggjorde att scenkonsten fick ett uppsving och ett operahus i Sverige under 1700-talet. Han gestaltades av dramatenskådespelaren Rasmus Luthander med finess och elegans. I en monolog förmedlade han kungens kärlek till konsten och kulturen, och människans behov av skönhet och visdom, och menade att det är genom kulturen som människan blir människa.

Ett genomgående tema i Jubileumsgalan var tanken på kulturen som en nödvändighet för att spegla livet och mänskligheten. Dramaturgen och programansvariga Katarina Aronsson hade valt att göra nedslag i Kungliga Operans omfattande repertoar. Kombinationen festligt och avskalad svensk samtid, lyfte fram det nordiska kynnets eftertänksamhet, iklädd olika kostymer. Dramaturgin skapade ett dynamiskt flöde, och växlade mellan det lågmälda och det pampiga.

Jubileumsgalan gavs i två akter med nyskriven text av Carina Burman, Martina Montelius och Sara Stridsberg. Texterna framfördes av Dramatenskådespelare och vävde ihop föreställningen på ett genomtänkt sätt. Ibland sjönk dock tempot och skapade en alltför utdragen mellanakt, som inte tillförde något extra till föreställningen.

Kungliga Hovkapellet förmedlade en expressiv musikalisk kraft som genomströmmade framförandet

Eminenta Kungliga Hovkapellet spelade en huvudroll under kvällen. Under ledning av dirigenten Alan Gilbert framfördes musik från 1700-talet fram till våra dagar. Det bjöds bland annat på verk av historiska storheter som Giacomo Puccini, Richard Wagner och Giuseppe Verdi, samt av samtida svenska tonsättare som Mats Larsson Gothe, Daniel Nelson och Karin Rehnqvist. Kungliga Hovkapellet förmedlade en expressiv musikalisk kraft som genomströmmade framförandet och gav liv åt musikens skiftningar och tonsättarnas intentioner. De utmärkta musikerna förgyllde kvällen, och dirigenten Alan Gilbert skapade en nyansrik och kraftfull musik. Bravissimo Kungliga Hovkapellet!

En annan storhet under kvällen var världssopranen och hovsångerskan Nina Stemme som med självklarhet och inlevelse framförde Ich Sah das Kind av Richard Wagner och Flickan kom från sin älsklings möte med musik av Wilhelm Stenhammar och text av Johan Ludvig Runeberg.

Foto: Kungliga Operan /Markus Gårder

En annan av Kungliga Operans hovsångare, Karl-Magnus Fredriksson, återkom ett flertal gånger på scenen och skapade med sin fylliga och varma stämma en klangfull upplevelse. De övriga operasolisterna gav smakprov på ett högklassigt scenkonstnärligt uttryck.

Publikens favorit, att döma av applåderna, var Kungliga Baletten. I första akten framförde de en scen ur baletten Don Juan av koreografen Regina Beck-Friis och med musik av Christoph Willibald Gluck. Med utsökta scenkostymer och i bästa barockstil gled dansarna över golvet. Dekoren från Drottningholms Slottsteaters arkiv skapade en perfekt inramning och förflyttade publiken till 1700-talets balsal. De historiska vingslagen svepte över Kungliga Operans salong. Don Juan dansades elegant och avmätt av Calum Lowden och matchades fint av Jeanette Wren som Donna Elvira. Frei Ruhl strålade på scen med fin dansteknik, höga hopp och starkt uttryck i rollen som Sganarello.

Kungliga Balettens dansare glänste i George Balanchines Tema och variationer med musik av Pjotr Tjajkovskij. I ett drivande tempo framfördes ett elegant och festligt utdrag, och scenen fylldes av kvinnliga och manliga dansare i vackra blåa scenkostymer. Solisten Luiza Lopes visade återigen vilken tekniskt skicklig och uttrycksfull premiärdansare hon är. Hennes partner Kentaro Mitsumori är stark, men saknar nyanserna i det konstnärliga uttrycket.

I andra akten framförde dansarna en scen ur Cacti av Alexander Ekman till musik av Franz Schubert. Med ett modernt formspråk skapades ett visuellt hologram.

Återkommande på scenen var skönsjungande Kungliga Operans kör, som pampigt och med inlevelse fyllde scenrummet och salongen med välklingande toner.

Kvällen avslutades med såväl fanfarer som hurrarop och konfetti, och en hyllning till Gustav III:s arv, som lever vidare genom scenkonstens underbara uttryck och gestaltningar.

Kristina I. Kleinert
Kontakta journalisten: [email protected] 

Musik

Vid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framfördes musik, opera, balett, dans och teater.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framförde Kungliga Baletten magnifika Don Juan i utsökta scenkostymer. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Vid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framförde Kungliga Baletten magnifika Don Juan i utsökta scenkostymer. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Musik

Recension: Kungliga Operan jubilerar storstilat

Kristina I. Kleinert

I år firar Kungliga Operan i Stockholm 250 år och i januari framfördes en bejublad jubileumsgala. Tre föreställningar vid nationalscenen för opera och balett presenterades, varav en direktsändes till biografer runt om i Sverige.


Årets jubileum uppmärksammas med pompa och ståt på nationalscenen. Som inledning på året genomfördes en jubileumsgala. Premiärföreställningen den 18 januari markerade årsdagen för den första operan på svenska, som hade urpremiär 1773. Den historiska föreställningen representerar tillblivelsen av Kungliga Operan.

Jubileumsgalan attraherade en stor publik, och genom ett samarbete med Folkets hus och parker direktsändes 250-årsjubileet den 21 januari på olika biografer runt om i Sverige.

Jubileumsgalan bjöd på en scenkonstnärlig odyssé och gav smakprov på olika tidsepoker och föreställningar vid Kungliga Operan. Genom musik, opera, teater och dans förmedlades en genomarbetad skildring som speglade dåtiden, nutiden och framtiden. Det var påkostat och smakfullt och förmedlade en finstämd hyllning till det svenska kulturarvet.

Gustav III, gestaltad av skådespelaren Rasmus Lithander, verkade för de sköna konsterna och instiftade Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan /Markus Gårder

Naturligtvis var vår visionäre teaterkung Gustav III med på scenen. Det var han som möjliggjorde att scenkonsten fick ett uppsving och ett operahus i Sverige under 1700-talet. Han gestaltades av dramatenskådespelaren Rasmus Luthander med finess och elegans. I en monolog förmedlade han kungens kärlek till konsten och kulturen, och människans behov av skönhet och visdom, och menade att det är genom kulturen som människan blir människa.

Ett genomgående tema i Jubileumsgalan var tanken på kulturen som en nödvändighet för att spegla livet och mänskligheten. Dramaturgen och programansvariga Katarina Aronsson hade valt att göra nedslag i Kungliga Operans omfattande repertoar. Kombinationen festligt och avskalad svensk samtid, lyfte fram det nordiska kynnets eftertänksamhet, iklädd olika kostymer. Dramaturgin skapade ett dynamiskt flöde, och växlade mellan det lågmälda och det pampiga.

Jubileumsgalan gavs i två akter med nyskriven text av Carina Burman, Martina Montelius och Sara Stridsberg. Texterna framfördes av Dramatenskådespelare och vävde ihop föreställningen på ett genomtänkt sätt. Ibland sjönk dock tempot och skapade en alltför utdragen mellanakt, som inte tillförde något extra till föreställningen.

Kungliga Hovkapellet förmedlade en expressiv musikalisk kraft som genomströmmade framförandet

Eminenta Kungliga Hovkapellet spelade en huvudroll under kvällen. Under ledning av dirigenten Alan Gilbert framfördes musik från 1700-talet fram till våra dagar. Det bjöds bland annat på verk av historiska storheter som Giacomo Puccini, Richard Wagner och Giuseppe Verdi, samt av samtida svenska tonsättare som Mats Larsson Gothe, Daniel Nelson och Karin Rehnqvist. Kungliga Hovkapellet förmedlade en expressiv musikalisk kraft som genomströmmade framförandet och gav liv åt musikens skiftningar och tonsättarnas intentioner. De utmärkta musikerna förgyllde kvällen, och dirigenten Alan Gilbert skapade en nyansrik och kraftfull musik. Bravissimo Kungliga Hovkapellet!

En annan storhet under kvällen var världssopranen och hovsångerskan Nina Stemme som med självklarhet och inlevelse framförde Ich Sah das Kind av Richard Wagner och Flickan kom från sin älsklings möte med musik av Wilhelm Stenhammar och text av Johan Ludvig Runeberg.

Foto: Kungliga Operan /Markus Gårder

En annan av Kungliga Operans hovsångare, Karl-Magnus Fredriksson, återkom ett flertal gånger på scenen och skapade med sin fylliga och varma stämma en klangfull upplevelse. De övriga operasolisterna gav smakprov på ett högklassigt scenkonstnärligt uttryck.

Publikens favorit, att döma av applåderna, var Kungliga Baletten. I första akten framförde de en scen ur baletten Don Juan av koreografen Regina Beck-Friis och med musik av Christoph Willibald Gluck. Med utsökta scenkostymer och i bästa barockstil gled dansarna över golvet. Dekoren från Drottningholms Slottsteaters arkiv skapade en perfekt inramning och förflyttade publiken till 1700-talets balsal. De historiska vingslagen svepte över Kungliga Operans salong. Don Juan dansades elegant och avmätt av Calum Lowden och matchades fint av Jeanette Wren som Donna Elvira. Frei Ruhl strålade på scen med fin dansteknik, höga hopp och starkt uttryck i rollen som Sganarello.

Kungliga Balettens dansare glänste i George Balanchines Tema och variationer med musik av Pjotr Tjajkovskij. I ett drivande tempo framfördes ett elegant och festligt utdrag, och scenen fylldes av kvinnliga och manliga dansare i vackra blåa scenkostymer. Solisten Luiza Lopes visade återigen vilken tekniskt skicklig och uttrycksfull premiärdansare hon är. Hennes partner Kentaro Mitsumori är stark, men saknar nyanserna i det konstnärliga uttrycket.

I andra akten framförde dansarna en scen ur Cacti av Alexander Ekman till musik av Franz Schubert. Med ett modernt formspråk skapades ett visuellt hologram.

Återkommande på scenen var skönsjungande Kungliga Operans kör, som pampigt och med inlevelse fyllde scenrummet och salongen med välklingande toner.

Kvällen avslutades med såväl fanfarer som hurrarop och konfetti, och en hyllning till Gustav III:s arv, som lever vidare genom scenkonstens underbara uttryck och gestaltningar.

Kristina I. Kleinert
Kontakta journalisten: [email protected] 

Musik

Vid Jubileumsgalan på Kungliga Operan framfördes musik, opera, balett, dans och teater.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024