Nypremiär för Madame Butterfly på Göteborgsoperan
Karah Son i rollen som Cio-cio-san när Göteborgsoperan har nypremiär för Madama Butterfly. Foto: Göteborgsoperan


Den 1 september är det nypremiär för Puccinis hjärtskärande opera Madame Butterfly på Göteborgsoperan. För regi står 85-åriga legendaren Yoshi Oïda. I titelrollen återkommer sydkoreanska Karah Son.

Giacomo Puccinis opera om Cio-Cio San, kallad Butterfly, som försakar sin familj, sin tro och sin kultur för att gifta sig med den amerikanske löjtnanten Pinkerton, är ett av operavärldens mest populära och spelade verk. Puccinis mästerverk är en svidande njutning för alla operakunniga och en chans för operanybörjare att upptäcka att opera inte behöver vara svårtillgänglig.

– Både historien och musiken i Madame Butterfly äger djupt mänskliga kvalitéer. En osynlig, inre skönhet som handlar om människans värdighet, hennes mysterier och hennes smärta, säger regissören Yoshi Oïda.

Puccinis opera är en tragedi om mänskliga relationer och internationella maktspel. I centrum står Cio-Cio-San, kallad Butterfly, en stark ung kvinna som väljer möjligheten att få ett bättre liv.

I Japan köper sig den amerikanske sjöofficeren Pinkerton en ung hustru – geishan Madame Butterfly. Hon tar sin roll som amerikansk maka på fullaste allvar och kapar alla band till sin egen kultur och bakgrund. För honom är allt en lek. När deras barn föds blir spelet mellan makarna en fråga om liv och död.

Karah Son i rollen som Cio-cio-san när Göteborgsoperan har nypremiär för Madama Butterfly. Foto: Göteborgsoperan

Uppsättningen är en tolkning med stark japansk äkthet. Yoshi Oïda (född i Japan 1933) var tonåring när landet stod som en av förlorarna i andra världskriget och blev en amerikansk koloni. Som så många andra såg Oïda upp till de amerikanska soldaterna och lockades av den västerländska livsstilen.

Göteborgsoperan har valt att spela verket i en tidigare version (Brescia) än den oftast förekommande. Det innebär en mindre tillrättalagd berättelse som är fränare i sin kritik av kolonialism och exotism. I titelrollen återkommer sydkoreanska Karah Son, medan den irländske tenoren Aaron Cawleyär ny i rollen som Pinkerton. Dirigent är Henrik Schaefer, musikalisk ledare för GöteborgsOperans Orkester.

Madama Butterfly på Göteborgsoperan:

Opera i tre akter av Giacomo Puccini (1858–1924). Libretto av Luigi Illica och Giuseppe Giacosa.

Nypremiär: lördag 1 september kl 18:00 Stora scenen. Speltid 3 timmar, inklusive 1 paus.
Spelas 1 september till 4 oktober 2018.
Sjungs på italienska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

TEAM
Dirigent HENRIK SCHAEFER 
Regi YOSHI OÏDA 
Scenografi TOM SCHENK
Kostymdesign THIBAULT VANCRAENENBROECK
Ljusdesign FABRICE KEBOUR

MEDVERKANDE
Madame Butterfly, Cio-cio-san KARAH SON
Suzuki, Butterflys tjänarinna KATARINA GIOTAS
Kate Pinkerton ANN-KRISTIN JONES
F. B. Pinkerton, amerikansk löjtnant AARON CAWLEY
Sharpless, amerikansk konsul DANIEL HÄLLSTRÖM
Goro, äktenskapsmäklare DANIEL RALPHSSON
Prins Yamadori ÅKE ZETTERSTRÖM
Bonzen, Butterflys farbror JONAS LANDSTRÖM
Yakusidé DANIEL HAYES
Kejserlig kommissarie THOMAS JÖNSSON
Registrator HERBJÖRN THORDARSON
Butterflys mor ANNA BLYLODS
Fastern ELISABETH PERSSON
Kusinen ANNA JOHANSSON
Barnet ESTRID HENRICSON, ALAN ZACKARIASSEN KASSELL
Butterflys far XI SUN
Dansare KYOKO MATSUMOTO
Tjänare RASMUS HANÁK, MATTHEW LAVOIE, SIMON DRANGNÉR, JONATAN NEY
GÖTEBORGSOPERANS KÖR
GÖTEBORGSOPERANS ORKESTER

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?