För första gången tillägnas den nederländska genremålaren som inspirerade Vermeer, Nicolaes Maes (1634-1693) en egen, internationell utställning. Den pågår i London i ytterligare en vecka.
Jordigt bruna nyanser med inslag av rött dominerar den gudomliga scenen i målningen "Kristus välsignar barnen" där några föräldrar ivrigt presenterar sina skyddslingar för Jesus. Flickan som blir välsignad av Jesus ser ut att hålla i ett äpple. Möjligen är det en symbol för arvsynden och Adam och Eva, som åt av den förbjudna frukten från kunskapens träd och därmed fick kännedom om ont och gott. Flickan distraheras av någonting en bit bort. Hon försöker att dra sig undan men Jesus håller henne för att kunna ge sin välsignelse. Dessa subtila gester alluderar till att människovärldens synder leder oss bort från vår medfödda gudomlighet. Bara tron på det gudomliga kan rädda oss.
Till vänster i målningen håller en moder i sin bebis. Fortfarande ovetande om världen tittar den upp i himlen och ser nästan medveten ut om den gudomliga verkligheten.
Tavlan hade kunnat vara en Rembrandt-målning – den är så lik i ämnesval och utförande att den tillskrevs Nederländernas stora mästare när National Gallery i London förvärvade den 1866. I själva verket är det Rembrandts lärling, landsmannen Nicolaes Maes som målat den.
Maes anses vara en av Rembrandts viktigaste elever. Han studerade i Rembrandts ateljé någon gång mellan 1649 och 1653. Maes målningar från den här tiden speglar mästarens hand men med tiden rörde sig Maes mot andra mål och ofta till en långt mer färgrik palett efter att ha avslutat sina studier hos mästaren.
En inflytelserik nederländsk mästare
Maes nådde berömmelse i sin egen rätt. Hans banbrytande genremålningar av nederländska interiörer, med intima och ibland humoristiska inhemska scener, hade direkt inflytande på de nederländska målarna Johannes Vermeer och Pieter de Hooch. Maes var också en av de mest eftertraktade porträttmålarna i 1600-talets Holland – han målade runt 900 porträtt.
Utställningen "Nicolaes Maes: Dutch Master of the Golden Age" på National Gallery i London utforskar Maes konst genom 48 målningar och teckningar. Det är den första internationella utställningen som helt fokuserar på Maes. Utställningen är ett samarbete mellan National Gallery och Mauritshuis museum i Haag där den först visades.
Fördelad på tre rum reflekterar utställningen de tre distinktiva perioderna i Maes oeuvre: de historiska och bibliska scenerna som han målade i början av karriären, genremålningarna som tillkom i mitten av 1650-talet samt porträtten han målade från strax innan 1660 fram till sin död.
Tjuvlyssnaren
Maes föddes i Dordrecht i Holland i en köpmannafamilj – hans far handlade med textiler. Många av Maes verk utmärks av fina texturer. I målningen "Tjuvlyssnaren" från 1655 hänger en fin blågrön satin- eller silkesgardin öppen och avslöjar en tjänare som kommer ned för en trappa samtidigt som hon gestikulerar till betraktaren att vara tyst medan hon lyssnar på sin husmor. Den öppna gardinen ger betraktaren en liten inblick i en annan värld och indikerar också att det rör sig om en välmående husägare. Maes gav stor uppmärksamhet till fina textiler – i porträttmålningarna är de avbildade klädda i fantastiska tyger och även i vardagsscenerna finns praktfulla textiler som ser taktilt silkiga ut.
Maes målade dessa genrescener efter att han lämnade Rembrandts ateljé i Amsterdam och återvände till Dordrecht. Genremålningarna är som små teaterscener där figurerna söker betraktarens godkännande när de agerar fel eller utmanar betraktarens moral. Exempelvis i "Tjuvlyssnaren", där kvinnan tecknar "ssshh!" som om betraktaren deltog i den tvivelaktiga sysselsättningen. I en annan bild stör vi som betraktare en kvinnas orättfärdiga beteende. I målningen "En sovande man blir bestulen" gör en illvillig tjänare nästan betraktaren till medbrottsling när hon jovialiskt hyschar oss medan hon böjer sig fram för att stjäla något i mannens ficka. I "Två kvinnor i ett fönster" upphör en hushållerska med sina göromål för att skvallra med kompisen genom ett fönster, omedveten om att en hund står och dreglar över laxfjärilen hon bär på.
Många av Maes genremålningar skildrar dessutom traditionellt kvinnliga dygder som hölls högt. Kvinnor avbildas flitigt engagerade i sina vardagssysslor, som exempelvis en kvinna uppslukad av broderi eller en flicka som koncentrerar sig på att trä en tråd i en nål.
Andra målningar visar humoristiska scener som föreställer sysslolöshet eller utmattning efter en dags hårt arbete: en bokhållare somnar medan hon sitter och jobbar; en hushållerska sover högljutt omgiven av nedfallna krukor, då hon verkar ha somnat medan hon bar lergods till köket.
Teatraliska porträtt
När Maes återvände till Amsterdam 1673 fokuserade han på porträtt i fransk och den framstående flamländska porträttmålaren Anthony van Dycks stil.
Maes porträtt framställs ofta med fantastiska dräkter och idealiserade bakgrunder av parker eller antika miljöer såsom den mytologiska grekiska jägarinnan Artemis, känd förr sin oskuld, som återspeglas i hans porträtt av en flicka med en hjort. Den blåa klänningen för tankarna till renässansens blåklädda madonnor. Flickan tittar lugn och säker ut ur bilden. Hennes blick och hjortens penetrerande ögonkontakt med betraktaren drar oundvikligen uppmärksamheten till sig.
Målningen är en av två målningar i ett par. Den andra målningen föreställer flickans bror som kan tolkas som Apollon: Pojken bär glatt en magnifik, orange satindräkt medan han balanserar en fågel på sin hand. På ryggen har han ett pilkoger.
En annan fascinerande aspekt av utställningen är att några av målningarna fortfarande sitter i sina originalramar från 1600-talet, vilket är ovanligt. Dessa ramar ger besökaren en inblick i hur modellerna ville bli avbildade. Porträttet av Simon van Alphen är ett talande exempel, både vad gäller det gåtfulla ämnet och den enkla, eleganta ramen.
Utställningen "Nicolaes Maes: Dutch Master of the Golden Age" ger besökaren en inblick i Maes variationsrika konstnärsskap när han rörde sig bort från Rembrandts inflytande och satte sin egen distinkta prägel på nederländskt genremåleri och porträttkonst.
Utställningen pågår till och med 20 september 2020. Läs mer på National Gallerys hemsida.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.