Mer rörlig och mindre smärta? Här är några tips
Att sitta i hukande position är normalt för alla barn. I Indien och många andra länder sitter också vuxna i dessa position timme ut och timme in.


Det går inte att vila sig i form när man skadat en muskel eller led – det är rätt sorts rörelse som gäller, enligt naprapaten Jonas Parandian. Däremot kan man förebygga skador och smärta med en enkel övning. 

Jonas Parandian är en naprapat som skriver om hälsa, träning och välmående. Vid stukningar är standardbehandlingen vila, is, kompression och högläge. Han menar att det finns väldigt få undersökningar som stödjer detta.

Man kan överhuvudtaget inte vila sig i form. Vila försvagar muskler, nerver och senor. Det går att hitta sätt där man utmanar smärtan och stelheten utan att gå rätt in i den. Hitta en eller två rörelser du kan göra med den drabbade muskeln eller leden och upprepa den rörelsen många gånger per dag.

Enligt Jonas erfarenhet är det bara en av de fyra standardåtgärderna som fungerar: kompression. En inre blödning och svullnad kan minska på rörlighet och då förlänga rehabiliteringen. Att linda foten så fort som möjligt minskar svullnaden. Man ska linda så att foten får behålla en rörlighet, men linda gärna ordentligt från tårna upp till vaden. Själv använder Jonas 2-3 lindor för en stukning.

Vila, is och högläge har ingen effekt menar han. Antiinflamtariskt, som voltaren, naproxen eller ibuprofen är inte heller bra. Dessa smärtstillande försämrar blodets förmåga att koagulera, vilket ökar risken för blödning. Mer blödning gör tiden för läkning längre.

Undantagen är när du har så ont i ryggen att du knappt kan gå. Då är det värt att ta smärtstillande så du kan gå ut och gå. Långa promenader mjukar upp ryggen. När du kommer hem undersöker du vilka rörelser med ryggen som inte gör ont, eller knappt gör ont, och sedan fortsätter du med dessa.

Förebygg skador

Du kan redan idag börja förebygga skador. Genom en enkel övning minskar du risk för skador och smärta i höft och rygg. Övningen handlar om att sitta på huk, också ibland kallat för djup squat. Det innebär att båda fötterna har full kontakt med golvet och rumpan hänger ner. Har du rest i asien så har du säkert sätt gamla män och kvinnor sitta i hukande position och spela kort eller äta.

Det är en vilopostion, men för oss som är vana att använda stol eller soffa blir det en ganska jobbig övning. Det tar lite tid för musklerna att utveckla rörlighet, men när du övat en tid kommer positionen upplevas som bekväm och det kommer påverka hela kroppen positivt.

Övningen underlättar också matsmältningssystemet vilket gör att kroppen tar upp mer näring och det blir lättare att gå på toa.

Gör så här:
1. Sitt med hela fotsulan i golvet, lyft inte på hälarna
2. Ha fötterna ungefär axelbrett
3. När du inte använder vikter behöver du inte tänka på att ha en rak rygg.

Marcus Hedén är beteendevetare med specialisering inom KBT och mindfulnesslärare