Magnesium kan hjälpa mot artrit


Personer som lider av artrit kan få lindring av magnesium, ett vanligt mineral som många idag har brist på.

I Sverige är magnesiumbrist en av de vanligaste mineralbristerna, vilket beror på en mängd olika faktorer. Bland annat äter vi alltmer raffinerad mat, har en hög konsumtion av mjölkprodukter och stressar mer, vilket allt kan leda till magnesiumbrist. Eftersom magnesium har en viktig roll i över 700 enzymprocesser i kroppen, så kan en brist på detta mineral ha en stor påverkan på vår hälsa.

Om du redan har artrit eller om du riskerar att utveckla sjukdomen, kan intag av magnesium vara till hjälp. Magnesium balanserar nämligen den cellaktivitet som är inblandad i inflammationsprocesser. Ett kännetecken för de två vanligaste typerna av osteoartrit/artros och reumatoid artrit är just inflammation.

Artros utvecklas när det skyddande brosket på ändarna av benen i lederna slits ut. Även om artros traditionellt sett inte har ansetts involvera inflammation, så visar senare forskning att det faktiskt har en avgörande roll. Reumatoid artrit är en kronisk progressiv sjukdom där inflammation i lederna vanligtvis orsakar orörlighet, värk och smärtsamma deformationer i fingrar, fötter, vrister och handleder.

Magnesium och artros

Forskning har upptäckt att mängden magnesium som intas påverkar artros. I en studie följde man 1 266 vuxna personer (ålder 40-83 år). Alla deltagares knän röntgades, och man utvärderade deras magnesiumintag från kosten.

Totalt hade cirka 25 procent av deltagarna knäartros. De relativa oddsen för att utveckla knäartros ökade när mängden magnesiumintag minskade. Samtidigt minskade också ledutrymmet (kännetecknande för artros) när mängden magnesium från kosten minskade.

Författarna drog slutsatsen att deras studie ”stödjer magnesiumets potentiella roll i förhindrandet av knäartros”.

Magnesium har visat sig sakta ner utvecklingen av artros hos möss. Forskarna gav magnesiumsulfat till möss med inducerad artros och observerade att mineralet minskade smärta och inflammation i lederna. Som en bonus fann forskarna att magnesiumet även minskade nedbrytningen av broskceller, vilket i sin tur saktade ner sjukdomsutvecklingen.

Personer med reumatoid artrit har ofta magnesiumbrist. En studie från Albany Medical College fann att människor med aktiv reumatoid artrit hade en kost med lågt innehåll av magnesium, vitamin B6 och zink.

Magnesium finns i en mängd olika livsmedel, såsom pumpafrön, mandel, banan, spenat, mörk choklad, råris och avokado.

Magnesium för att lindra artrit

Samtidigt som livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt magnesiumintag på 280 mg för kvinnor, och 350 mg för män, så rekommenderar magnesiumexperten Carolyn Dean, läkare, naturläkare och medicinsk rådgivande styrelseledamot i Nutritional Magnesium Association, 700 mg per dag. Att få den mängden enbart från magnesiumrik kost kan vara svårt, så vanligtvis behövs även tillskott.

Ett sätt att få i sig extra magnesium, och därmed ta hand om sin artrit, och hjälpa till att förebygga den, är att smutta på vatten blandat med pulver av magnesiumcitrat varje dag.

Dean menar att ”magnesium är en naturlig avgiftare som hjälper kalciumupptaget och förhindrar att kalcium lagras i mjukvävnader, där det kan orsaka vissa former av artrit”.

Hon rekommenderar magnesiumcitrat eller magnesiumtillskott med picometer-storlek (pm), eftersom det underlättar upptaget. Magnesium kombineras ofta, eller tas tillsammans med kalcium för benhälsan, och rätt förhållande är 1-till-1 när man tar dessa mineraler. Både vitamin D och K2 bör också intas för att stödja skelettet.

Innan man tar magnesiumcitratpulver eller något magnesiumtillskott, bör man dock tala med sin läkare för att avgöra vilken mängd som är lämplig. Man kan också ta ett blodprov för att ta reda på sina magnesiumnivåer. Vanliga blodprover är otillräckliga, så be om ett särskilt blodprov för magnesium, som tittar på magnesiumnivåerna i de röda blodkropparna, vilket är mer exakt.

OBS! Om man har hjärt- eller njurproblem, diabetes, tar antibiotika, eller tar någon form av läkemedel, ska man tala med en läkare innan man börjar inta någon form av magnesiumtillskott.

Andrea Donsky är författare, registrerad holistisk nutritionist, chefredaktör på NaturallySavvy.com, samt medgrundare av Healthy Shopper Inc. och Naturally Savvy Media. Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.