Ledare: Styrmedel framför drivmedel
Drivmedel bör anses vara samhällskritisk infrastruktur. Foto: Sean Gallup / Getty Images


Årsskiftet bjöd på en överraskning vid bensinstationerna då bränslepriset höjdes påtagligt. Även priset på biobränslen höjdes kraftigt vilket antyder ett och annat om svensk politik.

I och med det nya året landade dieselpriset på över tjugo kronor litern vilket innebar en höjning på över en krona. Bensinen höjdes med trettiofem öre till 18,19 kr litern. Orsaken bakom dessa höjningar är främst den så kallade reduktionsplikten, vilket innebär ett krav på successivt utökad utblandning av drivmedel med mer miljövänliga förnybara bränslen.

Vad som även är anmärkningsvärt är priset för de förnybara bränslena i sig. Drivmedlet HVO100 till exempel beskrivs som ett fossilfritt diesel som tillverkas av biprodukter från matindustrin. Priset för HVO100 höjdes med hela fyra kronor och trettio öre till 24,12 kronor litern, det vill säga långt dyrare än reguljär diesel.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!