loadingContainerhamnen i grekiska Piraeus har blivit en symbol för Kinas globala framstötar. Foto: Andreas Solaro/AFP via Getty Images
Containerhamnen i grekiska Piraeus har blivit en symbol för Kinas globala framstötar. Foto: Andreas Solaro/AFP via Getty Images
Utrikes

Kinesiska företag äger andelar i 100 hamnar världen över

Jenny Li

Kinesiska företag köper upp strategiskt viktiga hamnar världen över. Företag som Cosco (China Ocean Shipping) tar allt mer makt över den internationella sjöfrakten. Hamnarna är ofta direkt kopplade till Kinesiska kommunistpartiet genom partiavdelningar.

För närvarande har kinesiska företag ägande i 96 hamnar världen över, och man tycks utan dröjsmål ha tagit sikte på den 97:e. Efter att China Logistics Group förvärvat ett 99 år långt kontrakt för att bygga ett logistikcenter i tyska Wilhelmshaven – bara några kilometer från landets största flott- och logistikbas – siktar man nu på 35 procent av aktierna i Container Terminal Tollerort i Hamburg.

– Det är sant att Container Terminal Tollerort bara är en liten del av hela Hamburgs hamn, men genom den här delen kan Kina påverka handeln och den politiska inriktningen för Hamburgs hamn, har Tysklands näringslivsminister Robert Habeck sagt.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingContainerhamnen i grekiska Piraeus har blivit en symbol för Kinas globala framstötar. Foto: Andreas Solaro/AFP via Getty Images
Containerhamnen i grekiska Piraeus har blivit en symbol för Kinas globala framstötar. Foto: Andreas Solaro/AFP via Getty Images
Utrikes

Kinesiska företag äger andelar i 100 hamnar världen över

Jenny Li

Kinesiska företag köper upp strategiskt viktiga hamnar världen över. Företag som Cosco (China Ocean Shipping) tar allt mer makt över den internationella sjöfrakten. Hamnarna är ofta direkt kopplade till Kinesiska kommunistpartiet genom partiavdelningar.

För närvarande har kinesiska företag ägande i 96 hamnar världen över, och man tycks utan dröjsmål ha tagit sikte på den 97:e. Efter att China Logistics Group förvärvat ett 99 år långt kontrakt för att bygga ett logistikcenter i tyska Wilhelmshaven – bara några kilometer från landets största flott- och logistikbas – siktar man nu på 35 procent av aktierna i Container Terminal Tollerort i Hamburg.

– Det är sant att Container Terminal Tollerort bara är en liten del av hela Hamburgs hamn, men genom den här delen kan Kina påverka handeln och den politiska inriktningen för Hamburgs hamn, har Tysklands näringslivsminister Robert Habeck sagt.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024