loading

Järnvägsstationen West Kowloon i Hongkong håller på att byggas. Det är på delar av den som kinesiska gränskontrollanter och polis kommer att arbeta under kinesisk lag, enligt ett förslag som väckt kritik. FotoL Bobby Yip/Reuters/TT
Järnvägsstationen West Kowloon i Hongkong håller på att byggas. Det är på delar av den som kinesiska gränskontrollanter och polis kommer att arbeta under kinesisk lag, enligt ett förslag som väckt kritik. FotoL Bobby Yip/Reuters/TT
Utrikes

Kinesisk polis kan få jobba på Hongkongmark

Epoch Times

Fastlandskinesiska poliser kan för första gången få jobba under kinesisk lag på en järnvägsstation i Hongkong för en ny höghastighetståglinje.

Demokratianhängare ser det som ett nytt hot mot den halvautonoma enklavens självstyre.

Den nya linjen, till en kostnad av motsvarande 90 miljarder kronor, kommer nästa år att koppla ihop Hongkong med Fastlandskinas höghastighetsjärnvägsnät.

Enligt ett förslag från den lokala regeringen ska kinesiska poliser och gränskontrollanter få arbeta på delar av järnvägsstationen i Hongkong under kinesiska fastlandslagar. Den lokala regeringen hävdar att det behövs för att passagerarströmmarna ska kunna flyta smidigt, och för att undvika att passagerarna tvingas kliva av tåget innan gränsen för att genomföra gränskontroller, innan tåget rullar in i Hongkong.

Men kinesisk lag får med några få undantag inte gälla i Hongkong, enligt Hongkongs grundlag.

Hyr ut terminalen

För att runda de juridiska problemen planerar Hongkong att hyra ut en del av terminalen till Kina, formellt kan den därmed ses som utanför Hongkongs territoriella gräns.

Planerna får kritik av demokratianhängare i Hongkong, som ser det som ett hot mot dagens "ett land, två system"-princip, som ger Hongkong stort självbestämmande, och att det är början på ökad kinesisk kontroll.

– Jag är väldigt orolig att allmänheten av misstag kommer att bryta mot fastlandslagar, säger parlamentsledamoten Lam Cheuk-Ting vid Demokratiska partiet till lokala Hong Kong Free Press, och utvecklar resonemanget:

– Det är lätt att föreställa sig att när man är på ett norrgående tåg som ännu inte lämnat Hongkong, kan Hongkongbor fortfarande komma åt lokal information, som exempelvis (fredspristagaren) Liu Xiobos artikel "Jag har inga fiender". De läser den och delar den, och då kan de tyvärr ha brutit mot subversiva lagar och kan gripas.

Ett höghastighetståg på sträckan Peking-Kanton, som håller på att byggas ut till Hongkong. Foto: AP/TT-arkivbild

"Peking vill visa makt"

Claudia Mo, en annan parlamentsledamot, kallar hela projektet för ett politiskt verktyg, eftersom Hongkong redan i dag är väl sammankopplat med fastlandet.

– Peking vill visa sin suveräna makt, att det står över Hongkong. De tar bort vår rätt att inte vara rädda i vårt eget land, säger hon till The Guardian.

Men Hongkongs lokala regering försvarar uppgörelsen, som de styrande menar ligger i Hongkongbornas intresse.

– Genomförandet av ett samlokaliseringsarrangemang är varken ett direktiv eller en order från Kinas regering, säger justitieminister Rimsky Yuen Kwok-Keung till South China Morning Post.

(TT)

Ny snabb tåglinje

Den nya tåglinjen kopplar ihop Hongkong med fastlandet och kommer att göra att Hongkongbor kan resa till Peking via Shenzhen och Kanton (Guangzhou). Bygget inleddes 2010, och är redan nu fem år försenat.

I slutet av maj rapporterade MTR och regeringen att bygget till 90 procent var genomfört, vilket innebär att den senaste tidsplanen om ett öppnande det tredje kvartalet 2018 ser ut att hålla.

Tåget halverar restiden från Hongkong till Kanton till strax under 50 minuter, medan en resa till Peking tar nio timmar i stället för 24.

På Hongkongsidan kommer tågen att färdas i 200 kilometer i timmen i en tunnel till Shenzhen, men maxhastigheten på tågen är 350 kilometer i timmen.

Kostnaden har skenat, och beräknas i dag landa på motsvarande knappt 90 miljarder kronor.

Källor: The Guardian, Financial Times, South China Morning Post, MTR

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Järnvägsstationen West Kowloon i Hongkong håller på att byggas. Det är på delar av den som kinesiska gränskontrollanter och polis kommer att arbeta under kinesisk lag, enligt ett förslag som väckt kritik. FotoL Bobby Yip/Reuters/TT
Järnvägsstationen West Kowloon i Hongkong håller på att byggas. Det är på delar av den som kinesiska gränskontrollanter och polis kommer att arbeta under kinesisk lag, enligt ett förslag som väckt kritik. FotoL Bobby Yip/Reuters/TT
Utrikes

Kinesisk polis kan få jobba på Hongkongmark

Epoch Times

Fastlandskinesiska poliser kan för första gången få jobba under kinesisk lag på en järnvägsstation i Hongkong för en ny höghastighetståglinje.

Demokratianhängare ser det som ett nytt hot mot den halvautonoma enklavens självstyre.

Den nya linjen, till en kostnad av motsvarande 90 miljarder kronor, kommer nästa år att koppla ihop Hongkong med Fastlandskinas höghastighetsjärnvägsnät.

Enligt ett förslag från den lokala regeringen ska kinesiska poliser och gränskontrollanter få arbeta på delar av järnvägsstationen i Hongkong under kinesiska fastlandslagar. Den lokala regeringen hävdar att det behövs för att passagerarströmmarna ska kunna flyta smidigt, och för att undvika att passagerarna tvingas kliva av tåget innan gränsen för att genomföra gränskontroller, innan tåget rullar in i Hongkong.

Men kinesisk lag får med några få undantag inte gälla i Hongkong, enligt Hongkongs grundlag.

Hyr ut terminalen

För att runda de juridiska problemen planerar Hongkong att hyra ut en del av terminalen till Kina, formellt kan den därmed ses som utanför Hongkongs territoriella gräns.

Planerna får kritik av demokratianhängare i Hongkong, som ser det som ett hot mot dagens "ett land, två system"-princip, som ger Hongkong stort självbestämmande, och att det är början på ökad kinesisk kontroll.

– Jag är väldigt orolig att allmänheten av misstag kommer att bryta mot fastlandslagar, säger parlamentsledamoten Lam Cheuk-Ting vid Demokratiska partiet till lokala Hong Kong Free Press, och utvecklar resonemanget:

– Det är lätt att föreställa sig att när man är på ett norrgående tåg som ännu inte lämnat Hongkong, kan Hongkongbor fortfarande komma åt lokal information, som exempelvis (fredspristagaren) Liu Xiobos artikel "Jag har inga fiender". De läser den och delar den, och då kan de tyvärr ha brutit mot subversiva lagar och kan gripas.

Ett höghastighetståg på sträckan Peking-Kanton, som håller på att byggas ut till Hongkong. Foto: AP/TT-arkivbild

"Peking vill visa makt"

Claudia Mo, en annan parlamentsledamot, kallar hela projektet för ett politiskt verktyg, eftersom Hongkong redan i dag är väl sammankopplat med fastlandet.

– Peking vill visa sin suveräna makt, att det står över Hongkong. De tar bort vår rätt att inte vara rädda i vårt eget land, säger hon till The Guardian.

Men Hongkongs lokala regering försvarar uppgörelsen, som de styrande menar ligger i Hongkongbornas intresse.

– Genomförandet av ett samlokaliseringsarrangemang är varken ett direktiv eller en order från Kinas regering, säger justitieminister Rimsky Yuen Kwok-Keung till South China Morning Post.

(TT)

Ny snabb tåglinje

Den nya tåglinjen kopplar ihop Hongkong med fastlandet och kommer att göra att Hongkongbor kan resa till Peking via Shenzhen och Kanton (Guangzhou). Bygget inleddes 2010, och är redan nu fem år försenat.

I slutet av maj rapporterade MTR och regeringen att bygget till 90 procent var genomfört, vilket innebär att den senaste tidsplanen om ett öppnande det tredje kvartalet 2018 ser ut att hålla.

Tåget halverar restiden från Hongkong till Kanton till strax under 50 minuter, medan en resa till Peking tar nio timmar i stället för 24.

På Hongkongsidan kommer tågen att färdas i 200 kilometer i timmen i en tunnel till Shenzhen, men maxhastigheten på tågen är 350 kilometer i timmen.

Kostnaden har skenat, och beräknas i dag landa på motsvarande knappt 90 miljarder kronor.

Källor: The Guardian, Financial Times, South China Morning Post, MTR

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024