Kammarmusik med ny Steinwayflygel och sång av Susanna Levonen
Karin Bjurman, cello, NorrlandsOperan. Foto: Marco Feklistoff


Lördag 14 oktober ger Norrlandsoperan höstens andra konsert i kammarmusikserien Våra musiker i närbild. Då inviger Norrlandsoperans pianist Jonas Olsson den nya C-flygeln från Steinway och Susanna Levonen bjuder på sång av Mahler.

I lördagens kammarkonsert får publiken höra två verk, varav ett är specialskrivet för NorrlandsOperans pianist Jonas Olsson. Efter det intar NorrlandsOperans sångerska Susanna Levonen scenen och sjunger Gustav Mahlers Rückert-Lieder, här arrangerad av symfoniorkesterns oboist Johannes Ögren för piano, stråkkvartett, oboe, engelskt horn och klarinett.

Musikchef Elisabet Ljungar håller en introduktion och direkt efter konserten får publiken chans att ställa frågor direkt till musikerna.

Om verken

Lemma-Icon-Epigram är, precis som namnet antyder, ett ikoniskt verk i den samtida pianolitteraturen. Det är skrivet av den brittiske tonsättaren Brian Ferneyhough, född 1943. Han är en gigant bland nu levande tonsättare, och hans inflytande på flera generationer av tonsättare kan inte överskattas.

Bengt Sandström, klarinett, NorrlandsOperan. Foto: Marco Feklistoff

Martin Rane Bauck är en norsk tonsättare, född 1988. Pianostycket Marsyas and Apollo är specialskrivet för NorrlandsOperans egen pianist Jonas Olsson. Verket är en kort, lågmäld studie i flageoletter. Vi får höra melodier i kvartstoner och ännu mindre intervall, klusterackord och, om vi har tur, ett märkligt svävningsfenomen. Tonsättaren har inspirerats av den grekiska myten om satyren Marsyas som utmanade guden Apollon i en tävling om vem som var bäst på att spela flöjt.

Gustav Mahler tonsatte många dikter av Friedrich Rückert. Den sångcykel som brukar kallas Rückert-Lieder är egentligen fem självständiga sånger, sammanknutna främst genom poesin och sina liknande teman. De publicerades tillsammans och uruppfördes 1905. De är skrivna för röst och orkester, men Mahler menade att sångerna skulle framföras i mindre konsertsalar, eftersom han skrivit dem i en kammarmusikalisk anda. I dagens version har NorrlandsOperans oboist Johannes Ögren anpassat verket för kammarensemble.

Program

Brian Ferneyhough: Lemma-Icon-Epigram
Martin Rane Bauck: Marsyas and Apollo

Gustav Mahler: Rückert-Lieder i arrangemang för kammarensemble av Johannes Ögren.
1. Blicke mir nicht in die Lieder!
2. Ich atmet’ einen linden Duft
3. Ich bin der Welt abhanden gekommen
4. Um Mitternacht
5. Liebst du um Schönheit

Susanna Levonen, en av sångarna i Jubileumskonsert, NorrlandsOperan 40 år liksom i nyskrivna operan Blanche & Marie (urpremiär 10.10 2014). Foto: Sabine Haymann

Medverkande:
Susanna Levonen sång, Susanja Nielsen violin, Clara Bjerhag violin, Anders Unnersjö viola, Karin Bjurman cello, Johannes Ögren oboe/engelskt horn, Jonas Hakelind Olsson klarinett, Jonas Olsson piano.

Våra musiker i närbild
Lördag 14 oktober kl 15.00, Black Box NorrlandsOperan

Johannes Ögren, oboist NorrlandsOperan. Foto: Marco Feklistoff