loadingBorren sträcker sig flera hundra meter ut från tunnelmynningen vid ingångshålet i Anneberg i Danderyd, norr om Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT
Borren sträcker sig flera hundra meter ut från tunnelmynningen vid ingångshålet i Anneberg i Danderyd, norr om Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Jätteborr ska fixa tunnel under Stockholm

Epoch Times

En jättelik borr står redo i Danderyd för att borra sig genom Stockholms urberg. Regionens elförsörjning ska säkras med en ny kabel i en tunnel under huvudstaden.

Borren, som fått namnet Elektra, kommer från Tyskland och har monterats på plats i ett bergrum i Anneberg norr om Stockholm.

Borrkronan har en diameter på fem meter. Foto: Jessica Gow/TT

Den är 240 meter lång och rymmer förutom borren och en operatörshytt även en räddningskapsel för manskapet. Borren, med en diameter på fem meter, tar sig fram med en medelhastighet på 100 meter i veckan.

Tunneln går rakt under city på ett djup av mellan 50 och 100 meter och passerar tre kommungränser på sin väg till Hammarby Sjöstad i Stockholm. Att lägga kabeln i en tunnel var det enda alternativet.

– Det hade inte gått att bygga en luftledning genom Stockholm, säger Per Eckermark på Svenska kraftnät som driver projektet.

Per Eckermark, projektledare på Svenska kraftnät. Foto: Jessica Gow/TT

387 000 kubikmeter bergmassa från tunneln transporteras ut genom hålet i Anneberg och kommer att förvaras i en lagringsficka i berget innan den transporteras vidare med lastbil till framtida byggen.

För att klara av elförsörjningen när nya bostadsområden byggs och kollektivtrafik och bilar blir elberoende har projektet Stockholms Ström startats för att säkerställa Stockholms läns framtida elförbrukning. Projektet innehåller flera utbyggnader, varav tunneln är den största.

– Vi kommer bygga två elektriska motorvägar, varav den här går under Stockholm, och när projektet är helt klart 2028 har vi nära fördubblat elkapaciteten i Stockholm, säger Per Eckermark.

Tunneln kommer ta sju år att färdigställa och blir cirka 13,4 kilometer lång.

(Henrik Montgomery/TT)

Borren Elektra

(TT)

Tillverkad av Herrenknecht i Tyskland

Diameter: 5,03 meter

Vikt: cirka 730 ton

Längd: cirka 240 meter

Maximal tryckkraft: 1 425 ton

Källa: Svenska kraftnät

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBorren sträcker sig flera hundra meter ut från tunnelmynningen vid ingångshålet i Anneberg i Danderyd, norr om Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT
Borren sträcker sig flera hundra meter ut från tunnelmynningen vid ingångshålet i Anneberg i Danderyd, norr om Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Jätteborr ska fixa tunnel under Stockholm

Epoch Times

En jättelik borr står redo i Danderyd för att borra sig genom Stockholms urberg. Regionens elförsörjning ska säkras med en ny kabel i en tunnel under huvudstaden.

Borren, som fått namnet Elektra, kommer från Tyskland och har monterats på plats i ett bergrum i Anneberg norr om Stockholm.

Borrkronan har en diameter på fem meter. Foto: Jessica Gow/TT

Den är 240 meter lång och rymmer förutom borren och en operatörshytt även en räddningskapsel för manskapet. Borren, med en diameter på fem meter, tar sig fram med en medelhastighet på 100 meter i veckan.

Tunneln går rakt under city på ett djup av mellan 50 och 100 meter och passerar tre kommungränser på sin väg till Hammarby Sjöstad i Stockholm. Att lägga kabeln i en tunnel var det enda alternativet.

– Det hade inte gått att bygga en luftledning genom Stockholm, säger Per Eckermark på Svenska kraftnät som driver projektet.

Per Eckermark, projektledare på Svenska kraftnät. Foto: Jessica Gow/TT

387 000 kubikmeter bergmassa från tunneln transporteras ut genom hålet i Anneberg och kommer att förvaras i en lagringsficka i berget innan den transporteras vidare med lastbil till framtida byggen.

För att klara av elförsörjningen när nya bostadsområden byggs och kollektivtrafik och bilar blir elberoende har projektet Stockholms Ström startats för att säkerställa Stockholms läns framtida elförbrukning. Projektet innehåller flera utbyggnader, varav tunneln är den största.

– Vi kommer bygga två elektriska motorvägar, varav den här går under Stockholm, och när projektet är helt klart 2028 har vi nära fördubblat elkapaciteten i Stockholm, säger Per Eckermark.

Tunneln kommer ta sju år att färdigställa och blir cirka 13,4 kilometer lång.

(Henrik Montgomery/TT)

Borren Elektra

(TT)

Tillverkad av Herrenknecht i Tyskland

Diameter: 5,03 meter

Vikt: cirka 730 ton

Längd: cirka 240 meter

Maximal tryckkraft: 1 425 ton

Källa: Svenska kraftnät

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024