loadingDags att sätta på vinterdäcken. Men den befarade bristen och därtill kopplad prischock har uteblivit. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Dags att sätta på vinterdäcken. Men den befarade bristen och därtill kopplad prischock har uteblivit. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Ingen prischock på vinterdäck

Lars Brandelius

Ukrainakriget påverkar däckbranschen då en stor del av tillverkningen skett i Ryssland. Men det blir vare sig brist på vinterdäck eller någon prischock – något som många befarat.

– Däckproducenterna reagerade tidigt, några backade ur snabbt och lade om tillverkningen till andra länder och några fortsatte att tillverka en tid i Ryssland på dispens. Så man fick ut ganska mycket däck innan sanktionerna stoppade exporten och rullgardinen gick ned, säger Fredrik Ardefors, vd på Däckbranschen Sverige, till TT.

Färre dubbdäck

Att vinterdäcktillverkningen till stor del skett i Ryssland beror på att det är en stor marknad för vinterdäck. Där finns också goda förutsättningar för tillverkning med bra tillgång till både råvaror och arbetskraft. Men däckföretagen har varit duktiga på att flytta produktion till andra länder, enligt Ardefors.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDags att sätta på vinterdäcken. Men den befarade bristen och därtill kopplad prischock har uteblivit. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Dags att sätta på vinterdäcken. Men den befarade bristen och därtill kopplad prischock har uteblivit. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Ingen prischock på vinterdäck

Lars Brandelius

Ukrainakriget påverkar däckbranschen då en stor del av tillverkningen skett i Ryssland. Men det blir vare sig brist på vinterdäck eller någon prischock – något som många befarat.

– Däckproducenterna reagerade tidigt, några backade ur snabbt och lade om tillverkningen till andra länder och några fortsatte att tillverka en tid i Ryssland på dispens. Så man fick ut ganska mycket däck innan sanktionerna stoppade exporten och rullgardinen gick ned, säger Fredrik Ardefors, vd på Däckbranschen Sverige, till TT.

Färre dubbdäck

Att vinterdäcktillverkningen till stor del skett i Ryssland beror på att det är en stor marknad för vinterdäck. Där finns också goda förutsättningar för tillverkning med bra tillgång till både råvaror och arbetskraft. Men däckföretagen har varit duktiga på att flytta produktion till andra länder, enligt Ardefors.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024