Hjärndimma i klimakteriet: Vad är det och hur får man bukt med det?
Omkring 60 procent av kvinnorna i klimakteriet upplever hjärndimma. Du är inte ensam, och oroa dig inte, du håller inte på att bli ”galen”.


Många kvinnor som går igenom klimakteriet upplever att de får hjärndimma. I åratal fanns det inte tillräckliga bevis för att bekräfta dessa problem, men under de senaste åren har forskningen börjat avslöja att hjärndimma i klimakteriet verkligen existerar.

En studie som undersökte hur klimakteriet påverkade episodiskt minne, publicerad i ”the Journal of Neuroscience”, visade att hjärndimma kunde kopplas till östrogennivåerna. Uttrycket hjärndimma används för att beskriva ett tillstånd av glömska, koncentrationssvårigheter, och en oförmåga att tänka klart.

Ungefär 60 procent av kvinnorna som är i klimakteriet uppger att de har symtom på hjärndimma.

Hjärndimma i klimakteriet är inte ett permanent tillstånd, och inte heller ökar det risken för demens senare i livet. Men det är frustrerande att leva med.

Östrogennivåer och hjärndimma

Studien fann att en kvinnas förmåga att utföra minnes-beroende uppgifter försämras när hennes östrogennivåer börjar sjunka mellan 45 och 55 års ålder. Ungefär 60 procent av kvinnorna som är i klimakteriet uppger att de har symtom på hjärndimma.

Östrogen är kopplat till aktivitet i hippocampus, området i hjärnan som ansvarar för minne och tänkande. 2016 års studie bidrar till tidigare upptäckter genom att ge en bättre förståelse för hur östrogen spelar en roll i hjärnan.

Studien baserades på 200 kvinnor vilkas minnesförmåga testades under det att de genomgick en funktionell MRI för att observera hjärnaktiviteten. Man fann att kvinnor med lägre estradiol – en form av östrogen – i allmänhet utförde sämre minnestester. Postmenopausala kvinnor uppvisade också annorlunda hjärnaktivitet i hippocampus jämfört med premenopausala kvinnor. Men dessa förändringar visade sig inte hos alla kvinnor, vilket lyfter frågan om varför vissa kvinnor upplever sådana förändringar medan andra inte gör det.


Forskare spekulerar i om kvinnors livsstilsvanor också kan ha en skyddande effekt på de sänkta östrogennivåerna. Till exempel har kvinnor som tränar regelbundet mindre benägenhet att uppleva hjärndimma. Det här visar möjligheten på att träning ger skyddande effekter mot lägre östrogennivåer.

Även om mer forskning behövs, så ger dessa upptäckter en viss lättnad för många kvinnor som har undrat om deras tillstånd är onormalt. Nu behöver de inte längre gå och oroa sig för att vad de upplever är ett resultat av att de håller på att bli ”galna”.

Hur man behandlar hjärndimma i klimakteriet

Naturligtvis är det inte enbart kvinnor som lider av klimakterie-hjärndimma som kan uppleva positiva effekter av sakerna nedan, vilka alla kan förhöja den mentala klarheten.

1. Ät en hälsosam kost

Försäkra dig om att äta en kost som ger de viktiga näringsämnena som stärker en god hälsa. Du bör också äta mat som innehåller mycket fytoöstrogener, eller så kallade ”kost-östrogener”. Sådan mat är till exempel sojabönsprodukter, linfrön, sesamfrön, bönor, torkad frukt, kli, nötter, alfalfa,  kikärter, oliver och olivolja, persikor, jordgubbar, rött vin, och flerkornsbröd.

2. Undvik vätskebrist

Till och med den allra minsta vätskebrist kan förminska hjärnan, vilket kan leda till ökad hjärndimma. Att dricka tillräckligt mycket kan därför minska risken för hjärnförminskning och hjärndimma.

3. Gör dig av med magfett

Demens och Alzheimer har kopplats till övervikt, och särskilt det fett som samlas runt magen. Studier har visat att viktnedgång kan hjälpa till att förbättra minnet.

4. Prioritera sömnen

Utan ordentlig sömn kan inte hjärnan återhämta sig, vilket kan göra den ”virrig” och därmed förvärra hjärndimman.

5. Träna

Träning kan bidra till viktnedgång, förminska andra klimakteriebesvär och minska stress. Försök att få åtminstone 30 minuters fysisk aktivitet per dag för att upprätthålla en god hälsa.

6. Meditera

Meditation hjälper till att minska stress som bidrar till hjärndimma.

7. Prova akupuntur

En del studier har visat att akupunktur kan lindra klimakteriebesvär.

Genom att följa dessa naturliga botemedel mot hjärndimma kan du minska stress, må bättre, och få en större mental klarhet, så att du kan fortsätta att delta i ditt dagliga normala liv.


Emily Lunardo har studerat medicinsk sociologi vid York Universitetet i Kanada, med inriktning på de sociala avgörande faktorerna för hälsa och psykisk sjukdom. Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

Han var ute och gick med hunden när han såg någon som satt på en påle i vattnet

Visste du? - 20 juli - Förföljelsen av Falun Gong