Han couture – mode under Kinas många blomstrande dynastier


Kina, med 5 000 år av civilisation, var en gång känt som ”Shen Zhou”, vilket betyder det gudomliga landet. Det sägs att gudomar en gång överförde himlens rika kultur till Kina, bland annat musik, medicin, kalligrafi och vackra kläder. 

Många ser ”qipao” som den traditionella kinesiska klädedräkten, men i själva verket är ”qipao” manchuernas traditionella dräkt och inte Han-kinesernas. Dessutom är en modern ”qipao” helt annorlunda än den traditionella versionen.

Han-folket är den största etniska befolkningsgruppen i Kina. De har sina egna traditionella klädedräkter som kallas ”Hanfu” eller Han couture, och har funnits i över 3 000 år. Han couture försvann nästan när manchuerna tog makten i Kina 1644 och Qingdynastin etablerades.

Rikt dekorerad klänning för en kejsarinna från Tangdynastin. Foto: The Epoch Times/Dai Bing

Han couture inkluderar framstående designstilar från den välmående Songdynastin (960–1279) till den magnifika Tangdynastin (618–907), och visar andan som rådde under de olika dynastierna. Han couture fick olika stilar under varje dynasti beroende på skillnaderna i kulturella ideal och värderingar.

Ceremoniell klänning från Mingdynastin. Foto: The Epoch Times/Dai Bing

Föreställ dig att resa tillbaka i tiden genom att bära en traditionell dräkt från Kinas gamla dynastier. Skulle vi kunna hitta tillbaka till den fantastiska kulturen som en gång blomstrade i Kina? Den kultur som nästan gått förlorad precis som de dygder som värderades så högt dynasti efter dynasti?

Klänning i Tangstil. Foto: The Epoch Times/Dai Bing

Tänk dig att du har på dig en “Qi Xiong Ru Qun" (齊胸襦裙), en av de mest populära klassiska klänningarna från Tangdynastin. Den har en kort skjortjacka innanför en kjol med väldigt hög midja som knyts högt upp på bröstet och under armhålorna.

Den långärmade skjortan och kjolen som graciöst faller ner från bröstet, skapar både en majestätisk och slimmande effekt som ger en elegant och slank figur.

Klänning från Tangdynastin. Foto: NTDTV

Under Songdynastin var folket influerat av de konfucianska tankarna om anständighet och gillade enkla, återhållsamma och skira dräkter med smalare ärmar.

Klänning från Tangdynastin. Foto: NTDTV

Tänk dig att du sätter på dig en klänning från Songdynastin, en Ruqun 襦裙, vilken består av en blus (襦, ru) och omlottkjol (裙, qun, även kallad 裳, chang) och en knälång löst sittande jacka med rak krage, Beizi  褙子.

Klänning i Songstil. Foto:The Epoch Times/Dai Bing

Den veckade kjolen är väldigt feminin, och det mjuka, skira mönstret utstrålar en stilla och förfinad charm.

Klänning i ”Beizistil” från Songdynastin med knälång jacka som var vanlig bland damer under Songdynastin. Foto: NTDTV

Under Mingdynastin (1368–1644) rådde ett värdigt och tillbakahållet mode. Mingdynastins klädstil påverkades av den Mongol-ledda Yuandynastin.

Klänning från Mingdynastin. Foto: Wikimedia Commons/hanfulove

Så när du sätter på dig en “Ao Qun (襖裙)”, en typisk klänning från Mingdynastin med löst sittande skjorta utanpå en veckad kjol med broderier, påminner den om den koreanska nationaldräkten (koreansk hanbok).

Klänning från Mingdynastin. Foto: Wikimedia Commons/hanfulove

I det traditionella manliga modet var hattar en viktig del för att definiera en mans status. Och dräkter för herrar syddes upp för alla slags tillfällen.

Dräkt som bars av lärda män under Songdynastin. På huvudet bärs en klassisk ”Dongpo Wrap”. Foto:The Epoch Times/Dai Bing

Lärda män och ämbetsmän hade höga hattar. Dessutom var ärmarna vidare och deras ”yi” (knälång tunika med smala slag) var fastsatt med ett brett bälte smyckat med jade-ornament.

Herrdräkt från Songdynastin. Foto:The Epoch Times/Dai Bing

Ju högre status ju mer invecklade, utsmyckade och pråliga blev klädedräkterna.

Även om varje dynasti hade sin egen unika stil, var den grundläggande stilen och karaktäristiken densamma.

Ämbetsdräkt. Foto: The Epoch Times/Edward

Han couture innehåller vanligen en jacka (上衣) upptill, och en ankellång kjol (下裳) nedtill, och kragen/framstycket veks alltid över åt höger (交領右衽 Jiao Ling You Ren) vilket innebar harmonisering med yang (positiv kraft) över yin (negativ kraft).

En intressant sak är att varje aspekt i Han couture har sina inre betydelser.

Kragen veks alltid över åt höger (交領右衽 Jiao Ling You Ren), vilket innebar harmonisering av yang (positiv kraft) över yin (negativ kraft). Foto: NTDTV

En video från NTDTV berättar:  ”De cirkulära uppslagen representerar en rund himmelsk väg”, medan den raka sömmen mitt på dräktens baksida betyder ”människor går mellan himmel och jord” eller ”rättskaffenhet” och det knutna midjebandet är ”en symbol för att människor är knutna till himmelska regler”.

Pureinsight.org skriver att de gamla kineserna hängde ett stycke jade i sina bälten för att påminna dem att uppföra sig ordentligt. Enligt konfucianismen representerar jade dygderna; mod, visdom, blygsamhet, rättvisa och medkänsla.

Klänning inspirerad av Qin–Handynastin – ”Quju” (曲裾) sveps runt kroppen diagonalt. Foto The Epoch Times/Dai Bing

Det är en klädsel som kan förändra den människa som bär den utifrån och in. Det går inte att förneka att dessa tidlösa plagg inspirerade av de gudomliga kan ge en air av förfining, elegans och värdighet hos bäraren.

Dräkterna som bärs av dansarna i Shen Yun – världens främsta klassiska dans och musikkompani –  är inspirerad av Kinas 5 000-åriga civilisation.

Se Shen Yuns förstadansare Michelle Lian och Jay Huang, tala om hur det känns att bära dräkterna från de gamla dynastierna – som inte finns i Kina idag – varje gång de går upp på scenen.