loading


Finansminister Magdalena Andersson (S) föreslår ett system där konsumenter får bonus om de köper miljövänliga bilar och där bilar som släpper ut mycket koldioxid straffas med högre skatt. Foto: Noella Johansson/TT-arkivbild
Finansminister Magdalena Andersson (S) föreslår ett system där konsumenter får bonus om de köper miljövänliga bilar och där bilar som släpper ut mycket koldioxid straffas med högre skatt. Foto: Noella Johansson/TT-arkivbild
Inrikes

Fordonskatten höjs när bilbonus införs

Epoch Times

Ett nytt system ger kontantbonus till den som köper en ny miljövänlig bil, men höjd skatt på fordon som släpper ut mycket koldioxid.

Samtidigt höjs fordonsskatten för de allra flesta bilar som rullar på vägarna i dag. Motormännen anklagar regeringen för att mörka.

– Man tar från barnfamiljer och ger till företagen, säger organisationens vd Fredrik Daveby.

Regeringen föreslår ett system som bygger på principen om både morot och piska, så kallad bonus malus. Det går ut på att den som köper en ny bil med låga utsläpp får en kontant bonus på upp till 45 000 kronor efter inköpet, medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

Reglerna ska gälla från nästa år och endast för bilar från och med årsmodell 2018.

Högre skatt

Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.

Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.

Dieselbilar med lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1 300 kronor per år.

– Det här visar att man bara använder bilisterna som en mjölkkossa, anser Fredrik Daveby.

Lorentz Tovatt, sakkunnig hos miljöminister Karolina Skog, hävdar att bonus malus-systemet betalar sig självt, fordonsskattehöjningarna är en separat del.

– Men det är viktigt att förstå att detta inte är en del av malus-systemet som innebär betydligt högre kostnader på nya bilar med höga utsläpp. Där ligger malus på uppåt 1 000 kronor per år, totalt 3 000 under tre år, säger han.

45 000 i bonus

Högsta bonus kommer att vara 45 000 kronor, men enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är summan inte huggen i sten. Regeringen har inte velat lägga sig högre på grund av risken för att skattemedel går på export.

– Det finns en risk att man köper bilar i Sverige och säljer dem vidare till Danmark och Tyskland och då exporterar vi skattemedel till danskar och tyskar. Det är vi inte jättesugna på och därför kräver vi också att man ska äga bilen i sex månader innan man får ut bonusen, säger Andersson.

Både Andersson och miljöminister Karolina Skog tryckte hårt på att bonus malus bara gäller nya bilar när förslaget blev känt, men sade inget om de skatteändringar för existerande bilar som föreslås i samma promemoria som bonus malus-systemet. I pressmeddelandet nämns det bara i en bisats att fordonsskatten höjs för de flesta.

Johan Hultberg (M) tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen till miljövänliga fordon.

– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger han.

För låg bonus

Regeringens bonus är lägre än den som en statlig utredare föreslog för ett år sedan.

– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

(TT)

Bonus malus-systemet

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Regeringen vill att bonus malus-systemet ska ersätta supermiljöbilspremien och gälla för nya bilar från den 1 juli 2018.

Systemet innebär att den som köper en ny bil (fordonsår 2018) kan få en bonus från staten. Bonusen uppgår till högst 45 000 kronor för bilar som släpper ut noll koldioxid och avtar till 7 500 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer.

Den som däremot väljer ett nytt fordon som förbrukar mycket fossilt bränsle kommer att drabbas av en högre skatt. Gränsen går vid 95 gram koldioxid per kilometer.

Men fordonsskatten ändras samtidigt, enligt förslaget. Det innebär skattehöjningar för de allra flesta bilar som redan rulla på vägarna. För bensinbilar rör det sig om omkring 350 kronor om året.

Enligt siffror från Bil Sweden registrerades 372 318 nya personbilar under 2016, vilket är en ökning med 7,9 % jämfört med 2015. 2016 års siffra är den högsta någonsin och slår det tidigare rekordet från 2015 på 345 108 bilar.

Förslaget läggs nu ut på remiss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Finansminister Magdalena Andersson (S) föreslår ett system där konsumenter får bonus om de köper miljövänliga bilar och där bilar som släpper ut mycket koldioxid straffas med högre skatt. Foto: Noella Johansson/TT-arkivbild
Finansminister Magdalena Andersson (S) föreslår ett system där konsumenter får bonus om de köper miljövänliga bilar och där bilar som släpper ut mycket koldioxid straffas med högre skatt. Foto: Noella Johansson/TT-arkivbild
Inrikes

Fordonskatten höjs när bilbonus införs

Epoch Times

Ett nytt system ger kontantbonus till den som köper en ny miljövänlig bil, men höjd skatt på fordon som släpper ut mycket koldioxid.

Samtidigt höjs fordonsskatten för de allra flesta bilar som rullar på vägarna i dag. Motormännen anklagar regeringen för att mörka.

– Man tar från barnfamiljer och ger till företagen, säger organisationens vd Fredrik Daveby.

Regeringen föreslår ett system som bygger på principen om både morot och piska, så kallad bonus malus. Det går ut på att den som köper en ny bil med låga utsläpp får en kontant bonus på upp till 45 000 kronor efter inköpet, medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

Reglerna ska gälla från nästa år och endast för bilar från och med årsmodell 2018.

Högre skatt

Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.

Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.

Dieselbilar med lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1 300 kronor per år.

– Det här visar att man bara använder bilisterna som en mjölkkossa, anser Fredrik Daveby.

Lorentz Tovatt, sakkunnig hos miljöminister Karolina Skog, hävdar att bonus malus-systemet betalar sig självt, fordonsskattehöjningarna är en separat del.

– Men det är viktigt att förstå att detta inte är en del av malus-systemet som innebär betydligt högre kostnader på nya bilar med höga utsläpp. Där ligger malus på uppåt 1 000 kronor per år, totalt 3 000 under tre år, säger han.

45 000 i bonus

Högsta bonus kommer att vara 45 000 kronor, men enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är summan inte huggen i sten. Regeringen har inte velat lägga sig högre på grund av risken för att skattemedel går på export.

– Det finns en risk att man köper bilar i Sverige och säljer dem vidare till Danmark och Tyskland och då exporterar vi skattemedel till danskar och tyskar. Det är vi inte jättesugna på och därför kräver vi också att man ska äga bilen i sex månader innan man får ut bonusen, säger Andersson.

Både Andersson och miljöminister Karolina Skog tryckte hårt på att bonus malus bara gäller nya bilar när förslaget blev känt, men sade inget om de skatteändringar för existerande bilar som föreslås i samma promemoria som bonus malus-systemet. I pressmeddelandet nämns det bara i en bisats att fordonsskatten höjs för de flesta.

Johan Hultberg (M) tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen till miljövänliga fordon.

– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger han.

För låg bonus

Regeringens bonus är lägre än den som en statlig utredare föreslog för ett år sedan.

– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

(TT)

Bonus malus-systemet

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Regeringen vill att bonus malus-systemet ska ersätta supermiljöbilspremien och gälla för nya bilar från den 1 juli 2018.

Systemet innebär att den som köper en ny bil (fordonsår 2018) kan få en bonus från staten. Bonusen uppgår till högst 45 000 kronor för bilar som släpper ut noll koldioxid och avtar till 7 500 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer.

Den som däremot väljer ett nytt fordon som förbrukar mycket fossilt bränsle kommer att drabbas av en högre skatt. Gränsen går vid 95 gram koldioxid per kilometer.

Men fordonsskatten ändras samtidigt, enligt förslaget. Det innebär skattehöjningar för de allra flesta bilar som redan rulla på vägarna. För bensinbilar rör det sig om omkring 350 kronor om året.

Enligt siffror från Bil Sweden registrerades 372 318 nya personbilar under 2016, vilket är en ökning med 7,9 % jämfört med 2015. 2016 års siffra är den högsta någonsin och slår det tidigare rekordet från 2015 på 345 108 bilar.

Förslaget läggs nu ut på remiss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024