Ett nytt system ger kontantbonus till den som köper en ny miljövänlig bil, men höjd skatt på fordon som släpper ut mycket koldioxid.
Samtidigt höjs fordonsskatten för de allra flesta bilar som rullar på vägarna i dag. Motormännen anklagar regeringen för att mörka.
– Man tar från barnfamiljer och ger till företagen, säger organisationens vd Fredrik Daveby.
Regeringen föreslår ett system som bygger på principen om både morot och piska, så kallad bonus malus. Det går ut på att den som köper en ny bil med låga utsläpp får en kontant bonus på upp till 45 000 kronor efter inköpet, medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.
Reglerna ska gälla från nästa år och endast för bilar från och med årsmodell 2018.
Högre skatt
Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.
Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.
Dieselbilar med lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1 300 kronor per år.
– Det här visar att man bara använder bilisterna som en mjölkkossa, anser Fredrik Daveby.
Lorentz Tovatt, sakkunnig hos miljöminister Karolina Skog, hävdar att bonus malus-systemet betalar sig självt, fordonsskattehöjningarna är en separat del.
– Men det är viktigt att förstå att detta inte är en del av malus-systemet som innebär betydligt högre kostnader på nya bilar med höga utsläpp. Där ligger malus på uppåt 1 000 kronor per år, totalt 3 000 under tre år, säger han.
45 000 i bonus
Högsta bonus kommer att vara 45 000 kronor, men enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är summan inte huggen i sten. Regeringen har inte velat lägga sig högre på grund av risken för att skattemedel går på export.
– Det finns en risk att man köper bilar i Sverige och säljer dem vidare till Danmark och Tyskland och då exporterar vi skattemedel till danskar och tyskar. Det är vi inte jättesugna på och därför kräver vi också att man ska äga bilen i sex månader innan man får ut bonusen, säger Andersson.
Både Andersson och miljöminister Karolina Skog tryckte hårt på att bonus malus bara gäller nya bilar när förslaget blev känt, men sade inget om de skatteändringar för existerande bilar som föreslås i samma promemoria som bonus malus-systemet. I pressmeddelandet nämns det bara i en bisats att fordonsskatten höjs för de flesta.
Johan Hultberg (M) tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen till miljövänliga fordon.
– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger han.
För låg bonus
Regeringens bonus är lägre än den som en statlig utredare föreslog för ett år sedan.
– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.
Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.
– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.
(TT)