loadingSAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget. Foto: Johan Nilsson/TT
SAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget. Foto: Johan Nilsson/TT
Miljö

Flygskam ett huvudbry för flygbranschen

Epoch Times

Flygindustrin börjar känna av flygskam. Antiflygkampanjer ses som ett hot mot branschen.

— Hållbarhetsfrågan är en existentiell fråga för hela flygindustrin på längre sikt, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

Samtidigt som miljontals människor över hela världen strejkar för att få fler att engagera sig i klimatfrågan och FN håller i en rad klimatmöten i New York växer oron inom flygbranschen för att fler och fler ska skippa flyget.

Oavsett om det handlar om flygskam – begreppet som myntades i Sverige men fått spridning globalt – eller pånyttfödd entusiasm för tågluffning, eller helt enkelt ett val för att minska sin egen klimatpåverkan, är kampanjer som vill få människor att stanna på marken inte något flygbolagen kan rycka på axlarna åt längre.

Nyligen sade chefen för flygets branschorganisation IATA, Alexandre de Juniac, att antiflygkampanjer är ett stort hot mot flygindustrin som också, enligt honom, försvårar för bolagen i den konkurrensutsatta branschen att ta sitt klimatansvar. Det är något SAS vd håller med om.

— Jag delar den allvarsbild han beskriver, säger Rickard Gustafson, som själv sitter med i IATA:s styrelse.

Effekt av flygskam

TT: Påverkar flygskam er verksamhet i dag?

— Jag svarar väl ja på den frågan. Vi märker att en hel del företag känner ett behov att göra något, som att ändra resepolicys och kanske försöker uppmuntra sin personal att ta andra alternativ till flyget där så är möjligt. Det ser vi ju, säger Rickard Gustafson.

Enligt en enkät som Bloomberg har gjort framkommer att en rad svenska storföretag har gjort just det som Rickard Gustafson talar om. Företag som Telia, Atlas Copco och Handelsbanken har policyer som uppmuntrar tågresande framför flygresande i möjligaste mån. Andra initiativ handlar exempelvis om att genomföra fler digitala möten.

Flyget beräknas stå för 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen, enligt Internationella klimatpanelen IPCC. Under 2018 flög 4,4 miljarder passagerare globalt, en ökning med cirka sju procent jämfört med året före. I år räknar IATA med att flygandet fortsätter att öka, men i något långsammare takt, knappt fem procent.

Inrikesflygandet minskar

Och i Sverige har inrikesresandet med flyg minskat varje månad i tolv månader i rad. Under perioden januari till augusti är minskningen nio procent, jämfört med motsvarade period i fjol, enligt siffror från flygplatsoperatören Swedavia. Samtidigt ser SJ en ökning av sin trafik.

— Jag kan bara notera att svenskt inrikesflyg har fallit ganska rejält under 2019. Om det bara beror på klimatdebatt eller inte är svårt att säga, men det har säkert bidragit. Samtidigt har vi lika många passagerare inrikes i år som förra året och jag hoppas och tror att en förklaring är att vi tar det här med hållbarhet på största allvar, säger Rickard Gustafson.

I år räknar IATA med att de totala koldioxidutsläppen kommer att öka med drygt två procent till 927 miljoner ton. I fjol uppgick SAS utsläpp av koldioxid till 4,3 miljoner ton, en minskning med drygt en procent jämfört med 2017.

Via FN:s luftfartsorgan Icao har flygindustrin tecknat ett globalt avtal med avsikten att flygets koldioxidutsläpp ska stabiliseras på 2020 års nivå. Ett annat mål är att utsläppen år 2050 ska uppgå till hälften av nivån som var 2005.

— Vi måste säkerställa att vi kan ta fram en trovärdig färdplan mot ett mer hållbart resande. Om vi inte gör det kommer vi se en mängd regleringar och initiativ från olika länder för att försöka begränsa resandet. Det tror jag är extremt skadligt, för flyget står också för ett stort värdeskapande i samhället, säger Rickard Gustafson.

(Helena Wande/TT)

Flygresor och koldioxidutsläpp globalt

(TT)

År 2013 transporterade den kommersiella flygindustrin 3,1 miljarder passagerare. År 2018 var siffran 4,4 miljarder. Det innebär en ökning med 39 procent på fem år. Under 2019 är prognosen en ökning med fem procent jämfört med 2018 års siffra.

Under 2013 uppgick koldioxidutsläppen från den kommersiella flygindustrin till 710 miljoner ton globalt. Förra året var siffran 905 miljoner ton, en ökning med 27 procent på fem år. I år väntas utsläppen öka med drygt två procent till 927 miljoner ton.

Flyget beräknas stå för 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen.

(Källa: IATA, IPCC)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget. Foto: Johan Nilsson/TT
SAS vd Rickard Gustafson vid presentationen av SAS nya flygplansdekor tidigare i veckan. Mindre färgåtgång vid målningen minskar vikten på planet och håller nere bränsleförbrukningen, enligt bolaget. Foto: Johan Nilsson/TT
Miljö

Flygskam ett huvudbry för flygbranschen

Epoch Times

Flygindustrin börjar känna av flygskam. Antiflygkampanjer ses som ett hot mot branschen.

— Hållbarhetsfrågan är en existentiell fråga för hela flygindustrin på längre sikt, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

Samtidigt som miljontals människor över hela världen strejkar för att få fler att engagera sig i klimatfrågan och FN håller i en rad klimatmöten i New York växer oron inom flygbranschen för att fler och fler ska skippa flyget.

Oavsett om det handlar om flygskam – begreppet som myntades i Sverige men fått spridning globalt – eller pånyttfödd entusiasm för tågluffning, eller helt enkelt ett val för att minska sin egen klimatpåverkan, är kampanjer som vill få människor att stanna på marken inte något flygbolagen kan rycka på axlarna åt längre.

Nyligen sade chefen för flygets branschorganisation IATA, Alexandre de Juniac, att antiflygkampanjer är ett stort hot mot flygindustrin som också, enligt honom, försvårar för bolagen i den konkurrensutsatta branschen att ta sitt klimatansvar. Det är något SAS vd håller med om.

— Jag delar den allvarsbild han beskriver, säger Rickard Gustafson, som själv sitter med i IATA:s styrelse.

Effekt av flygskam

TT: Påverkar flygskam er verksamhet i dag?

— Jag svarar väl ja på den frågan. Vi märker att en hel del företag känner ett behov att göra något, som att ändra resepolicys och kanske försöker uppmuntra sin personal att ta andra alternativ till flyget där så är möjligt. Det ser vi ju, säger Rickard Gustafson.

Enligt en enkät som Bloomberg har gjort framkommer att en rad svenska storföretag har gjort just det som Rickard Gustafson talar om. Företag som Telia, Atlas Copco och Handelsbanken har policyer som uppmuntrar tågresande framför flygresande i möjligaste mån. Andra initiativ handlar exempelvis om att genomföra fler digitala möten.

Flyget beräknas stå för 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen, enligt Internationella klimatpanelen IPCC. Under 2018 flög 4,4 miljarder passagerare globalt, en ökning med cirka sju procent jämfört med året före. I år räknar IATA med att flygandet fortsätter att öka, men i något långsammare takt, knappt fem procent.

Inrikesflygandet minskar

Och i Sverige har inrikesresandet med flyg minskat varje månad i tolv månader i rad. Under perioden januari till augusti är minskningen nio procent, jämfört med motsvarade period i fjol, enligt siffror från flygplatsoperatören Swedavia. Samtidigt ser SJ en ökning av sin trafik.

— Jag kan bara notera att svenskt inrikesflyg har fallit ganska rejält under 2019. Om det bara beror på klimatdebatt eller inte är svårt att säga, men det har säkert bidragit. Samtidigt har vi lika många passagerare inrikes i år som förra året och jag hoppas och tror att en förklaring är att vi tar det här med hållbarhet på största allvar, säger Rickard Gustafson.

I år räknar IATA med att de totala koldioxidutsläppen kommer att öka med drygt två procent till 927 miljoner ton. I fjol uppgick SAS utsläpp av koldioxid till 4,3 miljoner ton, en minskning med drygt en procent jämfört med 2017.

Via FN:s luftfartsorgan Icao har flygindustrin tecknat ett globalt avtal med avsikten att flygets koldioxidutsläpp ska stabiliseras på 2020 års nivå. Ett annat mål är att utsläppen år 2050 ska uppgå till hälften av nivån som var 2005.

— Vi måste säkerställa att vi kan ta fram en trovärdig färdplan mot ett mer hållbart resande. Om vi inte gör det kommer vi se en mängd regleringar och initiativ från olika länder för att försöka begränsa resandet. Det tror jag är extremt skadligt, för flyget står också för ett stort värdeskapande i samhället, säger Rickard Gustafson.

(Helena Wande/TT)

Flygresor och koldioxidutsläpp globalt

(TT)

År 2013 transporterade den kommersiella flygindustrin 3,1 miljarder passagerare. År 2018 var siffran 4,4 miljarder. Det innebär en ökning med 39 procent på fem år. Under 2019 är prognosen en ökning med fem procent jämfört med 2018 års siffra.

Under 2013 uppgick koldioxidutsläppen från den kommersiella flygindustrin till 710 miljoner ton globalt. Förra året var siffran 905 miljoner ton, en ökning med 27 procent på fem år. I år väntas utsläppen öka med drygt två procent till 927 miljoner ton.

Flyget beräknas stå för 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen.

(Källa: IATA, IPCC)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024