loading

Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation
Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation
Kultur

En av Venedigs sista traditionella gondolbyggare

Lorraine Ferrier

1884 etablerade Domenico Tramontin sitt båtsvarv, ”Domenico Tramontin e Figli” i Venedig. Det var på detta båtsvarv, eller ”squero” som italienarna kallar det, som Tramontin designade gondolen som vi nu känner den.

Före 1884 var gondolerna symmetriska, och två gondoljärer måste stå på var sin sida och ro. Tramontin designade ett asymmetriskt skrov som gjorde gondolen obalanserad så att en ensam gondoljär kunde stå på ena sidan och hålla en rak linje. Många båtsvarv kopierade Tramontins nya, innovativa design.

Sedan dess har båtsvarvet byggt gondoler till många ansedda kunder, inräknat Italiens kungafamilj, Venedigs stadsledning, Venedigpolisen och Carabinieri (den nationella militärstyrkan som även har polisiära uppgifter). Och det fortsätter att utföra reparationer och viktiga restaureringsprojekt, såsom att bevara den amerikanska målaren Thomas Morans (1837-1926) gondol från 1800-talet, som nu finns på The Mariners’ Museum i Newport News, Virginia.

En färdig Tramontingondol. Foto: Susanna Pozzoli

Enligt italiensk tradition tar sönerna över familjefirman, och nu är det Tramontins barnbarnsbarn Roberto Tramontin som tillverkar Tramontingondoler. Tillsammans med sitt team restaurerar och reparerar han trägondoler under sommarmånaderna och på vintern bygger de en enda ny gondol. Teamet bygger gondolen för hand, enligt Robertos gammelfarfars design från 1800-talet.

Att bygga en Tramontingondol

Varje Tramontingodnol är kundanpassad. Tyngden i aktern, där gondoljären står, beror på hur mycket gondoljären väger: ju tyngre gondoljär desto högre måste aktern ligga i vattnet som kompensation.

Gondoljären kan också efterfråga specifika saker, såsom sniderier och val av ”Ferro” (de typiska metallornamenten fram på båten). De sex ”tänderna” på traditionella venetianska Ferro tros representera Venedigs sex distrikt.

Att bygga en specialanpassad gondol tar fem månader. De första två månaderna konstrueras båten. I verkstan använder båtbyggarna samma träbalk med metallmärken, lång som en båt, som Tramontins förfäder använde 1884 för att mäta ut båtens mage med de karaktäristiska revbenen av trä.

Träbalken med metallmärken från 1884 som används som mått synst till höger i bild. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship

Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation

Åtta olika trätyper används i gondolen, var och en av dem har en egen funktion baserad på dess naturliga styrka: ekträets hållfasthet används till sidorna; gran är tillräckligt lätt för båtens golv; körsbärsträ är lättsnidat och används till sittbänkarna; valnöt och alm med sin flexibilitet passar till ramen; lind är stabilt; mahognyy används för sin strukturella integritet; lärkträ som är både lätt och solitt ger gondolen utmärkt vattenresistens.

För att träfibrerna inte ska förstöras när träet formas sänker man först ned delarna i vatten och värmer sedan upp dem över eld. Båtbyggarna använder mestadels enkla handverktyg när de bygger båten; en yxa, en kapsåg och en hammare.

Sedan dekorerar träsnidaren träpanelerna på gondolen, vilket tar två månader. Gondoljärens initialer och båtvarvets signatur karvas in på en träbit kallad ”cantella”, den återfinns på skrovet.

Den sista månaden målas gondolen med sex lager av blank, svart färg. Den påfallande svarta färgen är en tradition som kan spåra till 1562 när myndigheterna i Venedig bestämde att alla gondoler utom de som var avsedda för ceremonier måste vara svarta. Regeln infördes för att motverka tävlingsmentalietet hos gondoljärerna, som i allt högre grad utarbetade dekorationerna på sina gondoler. Under gondolens glansperiod fanns det runt 10 000 gondoler på Venedigs vattenvägar; idag finns det några hundra.

Se Domenico Tramontin e Figli och deras gondoler via Susanna Pozzolis fotoutställning ”Venetian Way”, med foton från 21 mästarverkstäder i Venedigregionen. ”Venetian Way” visas 14-20 september i Chiostro Dei Cipressi (Cypressklostret), Fondazione Giorgio Cini, San Giorgio Maggiore i Venedig, Italien. Den är en del av utställningen ”Homo Faber: Crafting a More Human Future”. Från Sverige finns kakelugnsbyggaren Johanna Nestor med.

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation
Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation
Kultur

En av Venedigs sista traditionella gondolbyggare

Lorraine Ferrier

1884 etablerade Domenico Tramontin sitt båtsvarv, ”Domenico Tramontin e Figli” i Venedig. Det var på detta båtsvarv, eller ”squero” som italienarna kallar det, som Tramontin designade gondolen som vi nu känner den.

Före 1884 var gondolerna symmetriska, och två gondoljärer måste stå på var sin sida och ro. Tramontin designade ett asymmetriskt skrov som gjorde gondolen obalanserad så att en ensam gondoljär kunde stå på ena sidan och hålla en rak linje. Många båtsvarv kopierade Tramontins nya, innovativa design.

Sedan dess har båtsvarvet byggt gondoler till många ansedda kunder, inräknat Italiens kungafamilj, Venedigs stadsledning, Venedigpolisen och Carabinieri (den nationella militärstyrkan som även har polisiära uppgifter). Och det fortsätter att utföra reparationer och viktiga restaureringsprojekt, såsom att bevara den amerikanska målaren Thomas Morans (1837-1926) gondol från 1800-talet, som nu finns på The Mariners’ Museum i Newport News, Virginia.

En färdig Tramontingondol. Foto: Susanna Pozzoli

Enligt italiensk tradition tar sönerna över familjefirman, och nu är det Tramontins barnbarnsbarn Roberto Tramontin som tillverkar Tramontingondoler. Tillsammans med sitt team restaurerar och reparerar han trägondoler under sommarmånaderna och på vintern bygger de en enda ny gondol. Teamet bygger gondolen för hand, enligt Robertos gammelfarfars design från 1800-talet.

Att bygga en Tramontingondol

Varje Tramontingodnol är kundanpassad. Tyngden i aktern, där gondoljären står, beror på hur mycket gondoljären väger: ju tyngre gondoljär desto högre måste aktern ligga i vattnet som kompensation.

Gondoljären kan också efterfråga specifika saker, såsom sniderier och val av ”Ferro” (de typiska metallornamenten fram på båten). De sex ”tänderna” på traditionella venetianska Ferro tros representera Venedigs sex distrikt.

Att bygga en specialanpassad gondol tar fem månader. De första två månaderna konstrueras båten. I verkstan använder båtbyggarna samma träbalk med metallmärken, lång som en båt, som Tramontins förfäder använde 1884 för att mäta ut båtens mage med de karaktäristiska revbenen av trä.

Träbalken med metallmärken från 1884 som används som mått synst till höger i bild. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship

Domenico Tramontin e Figlis båtbyggare inspekterar gondolens ram. Foto: Susanna Pozzoli/Michelangelo Foundation

Åtta olika trätyper används i gondolen, var och en av dem har en egen funktion baserad på dess naturliga styrka: ekträets hållfasthet används till sidorna; gran är tillräckligt lätt för båtens golv; körsbärsträ är lättsnidat och används till sittbänkarna; valnöt och alm med sin flexibilitet passar till ramen; lind är stabilt; mahognyy används för sin strukturella integritet; lärkträ som är både lätt och solitt ger gondolen utmärkt vattenresistens.

För att träfibrerna inte ska förstöras när träet formas sänker man först ned delarna i vatten och värmer sedan upp dem över eld. Båtbyggarna använder mestadels enkla handverktyg när de bygger båten; en yxa, en kapsåg och en hammare.

Sedan dekorerar träsnidaren träpanelerna på gondolen, vilket tar två månader. Gondoljärens initialer och båtvarvets signatur karvas in på en träbit kallad ”cantella”, den återfinns på skrovet.

Den sista månaden målas gondolen med sex lager av blank, svart färg. Den påfallande svarta färgen är en tradition som kan spåra till 1562 när myndigheterna i Venedig bestämde att alla gondoler utom de som var avsedda för ceremonier måste vara svarta. Regeln infördes för att motverka tävlingsmentalietet hos gondoljärerna, som i allt högre grad utarbetade dekorationerna på sina gondoler. Under gondolens glansperiod fanns det runt 10 000 gondoler på Venedigs vattenvägar; idag finns det några hundra.

Se Domenico Tramontin e Figli och deras gondoler via Susanna Pozzolis fotoutställning ”Venetian Way”, med foton från 21 mästarverkstäder i Venedigregionen. ”Venetian Way” visas 14-20 september i Chiostro Dei Cipressi (Cypressklostret), Fondazione Giorgio Cini, San Giorgio Maggiore i Venedig, Italien. Den är en del av utställningen ”Homo Faber: Crafting a More Human Future”. Från Sverige finns kakelugnsbyggaren Johanna Nestor med.

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024