Elsparkcykeln – miljövän eller folkhälsofiende
Elsparkcyklar, eller elscootrar, tar över gatubilden. Frågan är dock om det är så bra om folk går mindre, och åker eldrivna fordon allt mer? Foto: Sofia Drevemo


Elsparkcykeln är numera ett välbekant inslag i gatubilden i många svenska städer, och väcker stor debatt utifrån ett flertal olika aspekter: miljömässiga, trafikmässiga, och folkhälsomässiga. Alla dessa aspekter bör uppmärksammas mer, anser hälsoutbildaren Peter Morlor, i den första av två debattartiklar i ämnet.

Vi får ideligen alarmerande rapporter om en ökad skadefrekvens gällande elsparkcyklar som numera finns tillgängliga i de flesta städer i Sverige. Så sent som för en dryg vecka sedan sedan miste en äldre man i Västerås livet då han cyklade på en elsparkcykel som låg slängd tvärs över cykelbanan.

Om personer som är ute och åker efter en blöt utekväll skadar sig i en singelolycka kan man visserligen tycka att de är omdömeslösa och att de har sig själva att skylla. Annat blir det när oskyldiga medtrafikanter och medborgare direkt eller indirekt blir drabbade av denna omdömeslöshet.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!