loading





Elsparkcyklar, eller elscootrar, tar över gatubilden. Frågan är dock om det är så bra om folk går mindre, och åker eldrivna fordon allt mer? Foto: Sofia Drevemo
Elsparkcyklar, eller elscootrar, tar över gatubilden. Frågan är dock om det är så bra om folk går mindre, och åker eldrivna fordon allt mer? Foto: Sofia Drevemo
Opinion

Elsparkcykeln – miljövän eller folkhälsofiende

Peter Morlor

Elsparkcykeln är numera ett välbekant inslag i gatubilden i många svenska städer, och väcker stor debatt utifrån ett flertal olika aspekter: miljömässiga, trafikmässiga, och folkhälsomässiga. Alla dessa aspekter bör uppmärksammas mer, anser hälsoutbildaren Peter Morlor, i den första av två debattartiklar i ämnet.

Vi får ideligen alarmerande rapporter om en ökad skadefrekvens gällande elsparkcyklar som numera finns tillgängliga i de flesta städer i Sverige. Så sent som för en dryg vecka sedan sedan miste en äldre man i Västerås livet då han cyklade på en elsparkcykel som låg slängd tvärs över cykelbanan.

Om personer som är ute och åker efter en blöt utekväll skadar sig i en singelolycka kan man visserligen tycka att de är omdömeslösa och att de har sig själva att skylla. Annat blir det när oskyldiga medtrafikanter och medborgare direkt eller indirekt blir drabbade av denna omdömeslöshet.

Mest lästa

Rekommenderat

loading





Elsparkcyklar, eller elscootrar, tar över gatubilden. Frågan är dock om det är så bra om folk går mindre, och åker eldrivna fordon allt mer? Foto: Sofia Drevemo
Elsparkcyklar, eller elscootrar, tar över gatubilden. Frågan är dock om det är så bra om folk går mindre, och åker eldrivna fordon allt mer? Foto: Sofia Drevemo
Opinion

Elsparkcykeln – miljövän eller folkhälsofiende

Peter Morlor

Elsparkcykeln är numera ett välbekant inslag i gatubilden i många svenska städer, och väcker stor debatt utifrån ett flertal olika aspekter: miljömässiga, trafikmässiga, och folkhälsomässiga. Alla dessa aspekter bör uppmärksammas mer, anser hälsoutbildaren Peter Morlor, i den första av två debattartiklar i ämnet.

Vi får ideligen alarmerande rapporter om en ökad skadefrekvens gällande elsparkcyklar som numera finns tillgängliga i de flesta städer i Sverige. Så sent som för en dryg vecka sedan sedan miste en äldre man i Västerås livet då han cyklade på en elsparkcykel som låg slängd tvärs över cykelbanan.

Om personer som är ute och åker efter en blöt utekväll skadar sig i en singelolycka kan man visserligen tycka att de är omdömeslösa och att de har sig själva att skylla. Annat blir det när oskyldiga medtrafikanter och medborgare direkt eller indirekt blir drabbade av denna omdömeslöshet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024