Dr. Sanna Ehdin: Mina 7 bästa råd för att skydda sig i solen
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa
När huden blir röd av solen har den i olika grad blivit bränd, och en inflammation uppstår i huden. Det kan leda till sjukdom, åldrande hud och rynkor. Därför är det viktigt att inte sola för mycket.


Solande är inte farligt i sig, tvärtom ger det livsviktigt D-vitamin som stärker hälsan och skyddar mot sjukdom. Men det är viktigt att sola förnuftigt och smörja in sig med naturliga och ekologiska solskydd och solskyddskrämer, eftersom mycket tas upp genom huden vid upphettning. Så vi behöver solens livgivande strålar – men med måtta, och dessutom bör vi smörja oss med naturliga, ekologiska solskydd gjorda på vegetabiliska oljor.

Solbränna är en inflammation, det vill säga att bli röd av solen är en form av brännskada (kan vara i olika grader). Men att ha en solbrun pigmentering är inte inflammation, utan ett naturlig skydd i huden. En lätt, snygg solbränna är ett pigmentskydd, som fyller en skyddande funktion för huden, och solande i sig har flera hälsofördelar.

Hälsofördelar av att sola

Kvinnor med aktiva solvanor har lägre risk för hjärtkärlsjukdom, typ 2-diabetes, livmodercancer – och de lever längre än de kvinnor som undviker solen.

Solande skyddar: solstrålar på huden tillför kroppen D-vitamin och det produceras kväveoxid i huden, vilket sänker blodtrycket och därmed minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Att undvika solen ökar risken för att dö (av olika sjukdomer). Att undvika solande är en riskfaktor som är på lika hög nivå som rökning!

Jag rekommenderar att man undviker att bli bränd av solen och ser till att motverka själva inflammationen med naturliga, ekologiska och gärna veganska solskydd.

Solande är alltså inte farligt i sig, och solen har funnits under hela människans utveckling – vilket är 300 000 år. Vi har överlevt väldigt länge utan kemiska solskydd, så något kanske inte är helt rätt med den gigantiska solkrämsindustri vi nu har – och det faktum att vi har mer hudcancer än någonsin. Modern kunskap och kost till trots …

Kvinnor som solar har lägre sjukdomsrisk och lever längre. Bild på Sanna Ehdin. Foto: Paulina Westerlind

Mina sju bästa solråd:


1. Ät anti-inflammatoriskt

Ät anti-inflammatorisk kost och speciellt IFD-kryddorna gurkmeja, vitlök, ingefära, lök, chili och cayennepeppar – såsom jag beskriver här.

2. Undvik den starkaste solen

Undvik solen när den är som starkast ca kl 11-14 under sommaren eller skydda dig med kläder, parasoll, skugga etcetera.

3. Mjukstarta

Mjukstarta alltid med solen så att du bygger upp pigmentering i huden.

4. Sola med måtta

Var gärna i solen 20-30 minuter om dagen för det ger en god dos D-vitamin på sommarhalvåret. Men undvik överdrivet solande, och speciellt att hetta upp huden länge då det blir inflammation i huden. Kalla bad och iskalla duschar är utmärkt att svalka huden med, och kylan är antiinflammatorisk i sig! Var gärna i halvskugga eller lägg en sarong eller handduk över dig om du vill vistas i solen längre.

5. Använd skyddande solkrämer

Smörj huden med naturliga, ekologiska och vegetabiliska solkrämer (med antiinflammatorisk effekt se nedan).

6. Vårda huden efter sol

Efter solning smörj in med en speciell after sun lotion, jag använder Dr Sannas After Sun. Det blir min kroppslotion nu på sommaren 

7. Ta kosttillskott

Ta kosttillskott som motverkar inflammation, främst fiskolja, C-vitamin, zink, multivitamin och flera antioxidanter.


Redan 2002 skrev jag om kopplingen mellan inflammation i kroppen och ökad risk för sjukdom och förtidig död. Ämnet har således intresserat mig länge. Själv äter jag en antiinflammatorisk kost – som jag skriver om i boken Mat som läker. Varje dag äter jag antiinflammatoriska örter som ingefära, vitlök, chili och gurkmeja. Gurkmeja innehåller curcumin som motverkar inflammation – läs om gurkmeja här!

UVB-strålarna absorberas i yttersta huden och ger D-vitamin och den solbruna färgen. UVA-strålarna absorberas i dermis och kan ge åldrande och rynkor.

FAKTA: UV-strålning kan delas in i tre kategorier, UVC, UVB och UVA, baserat på våglängdsområdena 200-280, 280-315 respektive 315-400 nm. UV-strålning är hälsofrämjande då det stimulerar produktion av vitamin D3 (cholecalciferol) , vilken behövs för en rad funktioner i kroppen såsom att bygga starka ben, starkt immunförsvar samt att D-vitamin skyddar mot cancer. Vidare används UV-strålning för att behandla vissa hudsjukdomar som psoriasis och vitiligo. 

Den första rapporterade användningen av ett solskyddsmedel var i USA 1928

Tre risker med "vanliga" solkrämer

Men det är viktigt att ha klart för sig tre saker:

1. Solkräm skyddar inte mot malignt melanom. Tvärtom kan det öka risken då folk visats längre i solen och lätt bränner huden.

2. De allra flesta konventionella solkrämer innehåller hormonstörande ämnen! Många solkrämer som säljs innehåller skadliga ämnen. Nordiskt test visade att 37 av 45 solkrämer fick underkänt. Många av de underkända krämerna är avsedda för barn.

3. De konventionella solkrämer vi smörjer in oss med påverkar livet i hav och sjöar. Forskare varnar: Solkräm skadar korallreven och det gäller bland annat UV-filtret oxybenzone som finns i konventionella solskyddskrämer.

Jag prioriterar en frisk och välmående hud utan inflammation.

OBS! Jag är noga med att poängtera att detta är mina råd – var och en fattar själv beslut om sin hud och vad man vill skydda den med.

Dr. Sanna Ehdin


Referenser och läs mer:

Risken för malignt melanom ökar med solskydd.
– Avoidance of sun exposure is a risk factor for all-cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden cohort. Lindqvist PG et al., J Intern Med. 2014 Jul;276(1):77-86.
– Avoidance of sun exposure as a risk factor for major causes of death: a competing risk analysis of the Melanoma in Southern Sweden cohort. Lindqvist PG1, J Intern Med.  2016 Oct;280(4):375-87

– Plant-based active photoprotectants for sunscreens. Review Article.  L. C. Cefali, et al., Int J Cosmetic Science, 2016, 38, 346–353.
D-vitamin är bästa vitaminet
Att skada huden 1-2-3

Sanna Ehdin. Foto: Catarina Hansson

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.   

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som andra medier ignorerar. Många nyheter i de flesta andra medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.