loading

En målning från Mingdynastin som traditionellt hänförs till Li Gonglin. Målningen föreställer filosofen Laozi när han framför Tao Te Ching, den primära texten av en taoistisk tanke som han skrev. Public Domain
En målning från Mingdynastin som traditionellt hänförs till Li Gonglin. Målningen föreställer filosofen Laozi när han framför Tao Te Ching, den primära texten av en taoistisk tanke som han skrev. Public Domain
Traditionell kinesisk kultur

Den svaga kan övervinna den starka

Epoch Times

Det här är en liten berättelse som ger en påminnelse om något som vi innerst inne alla vet. Nämligen att det så gott som alltid är bättre med en mjukare framtoning än en styvnackat hård om man vill uppnå något.

Under sin uppväxt hade Taoismens grundare, Laozi, en lärare vid namn Chang Cong, som undervisade honom i de komplicerade etikettsregler som gällde under Zhoudynastin. Men för den unge Laozi verkade de då till synes ovidkommande reglerna göra livet tröttsamt och svårt för människor.

Chang Cong var en mycket gammal man redan när Laozi växte upp. En dag när hans gamle lärare var svårt sjuk och låg på sin dödsbädd gick Laozi dit för att besöka honom.

Vid besöket pekade Chang Cong på sin öppna mun och frågade sin elev: ”Är min tunga fortfarande kvar?”

Laozi tyckte det var en konstig fråga och sade:”Hur skulle du kunna prata om din tunga inte var där”.

”Var är mina tänder?” fortsatte Chang Cong.

När Laozi svarade att han inte hade några tänder kvar svarade Chang Cong med en fråga: ”Vet du varför jag frågade dig det här?”

Plötsligt förstod Laozi  att hans lärare ville att han skulle inse och förstå något. Tänder är hårda och starka men hårda saker kan gå sönder, medan tungan är mjuk och böjlig men betydligt mer motståndskraftig.

Laozi insåg att att det här var en princip som gällde i alla mänskliga relationer och världsliga affärer, där det alltid är klokt att hålla en mjuk hållning. Att vara mjuk innebar att vara lugn och mjuk, tyst och fridsam. Det är en mjukhet som kan ge sken av att vara svaghet men har en stark inre kärna, vilket tillåter personen att vara vänlig, generös och förlåtande.

Laozi rider på en oxe med ”Tao Te Ching” i sin hand. Målning från Mingdynastin på National Palace Museum. Public Domain.

I sin bok ”Tao Te Ching”, skrev Laozi: ”Det finns inget under himlen som är mjukare och mer tillmötesgående än vatten. Ändå finns det inget som är bättre på att besegra det starka och solida; dess like finns inte.”

Han fortsatte: ”Den svaga kan övervinna den starka; det mjuka kan övervinna det styva. Alla under himlen vet det här, ändå kan ingen göra det i praktiken … Sanningen verkar ofta motsägelsefull.”

När Chang Cong undervisade Laozi om Zhous etikettsregler och betonade ödmjukhet och vidsynthet upplystes Laozi till en högre princip: Tao (naturens och universums Väg) kan sippra in i det mänskliga medvetandet som en mild ström, som mjukt renar och ger moralisk vägledning.

Översatt från engelska av Epoch Times Sverige. Berättelsen är återpublicerad med tillstånd från boken “Treasured Tales of China,” Vol 1.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

En målning från Mingdynastin som traditionellt hänförs till Li Gonglin. Målningen föreställer filosofen Laozi när han framför Tao Te Ching, den primära texten av en taoistisk tanke som han skrev. Public Domain
En målning från Mingdynastin som traditionellt hänförs till Li Gonglin. Målningen föreställer filosofen Laozi när han framför Tao Te Ching, den primära texten av en taoistisk tanke som han skrev. Public Domain
Traditionell kinesisk kultur

Den svaga kan övervinna den starka

Epoch Times

Det här är en liten berättelse som ger en påminnelse om något som vi innerst inne alla vet. Nämligen att det så gott som alltid är bättre med en mjukare framtoning än en styvnackat hård om man vill uppnå något.

Under sin uppväxt hade Taoismens grundare, Laozi, en lärare vid namn Chang Cong, som undervisade honom i de komplicerade etikettsregler som gällde under Zhoudynastin. Men för den unge Laozi verkade de då till synes ovidkommande reglerna göra livet tröttsamt och svårt för människor.

Chang Cong var en mycket gammal man redan när Laozi växte upp. En dag när hans gamle lärare var svårt sjuk och låg på sin dödsbädd gick Laozi dit för att besöka honom.

Vid besöket pekade Chang Cong på sin öppna mun och frågade sin elev: ”Är min tunga fortfarande kvar?”

Laozi tyckte det var en konstig fråga och sade:”Hur skulle du kunna prata om din tunga inte var där”.

”Var är mina tänder?” fortsatte Chang Cong.

När Laozi svarade att han inte hade några tänder kvar svarade Chang Cong med en fråga: ”Vet du varför jag frågade dig det här?”

Plötsligt förstod Laozi  att hans lärare ville att han skulle inse och förstå något. Tänder är hårda och starka men hårda saker kan gå sönder, medan tungan är mjuk och böjlig men betydligt mer motståndskraftig.

Laozi insåg att att det här var en princip som gällde i alla mänskliga relationer och världsliga affärer, där det alltid är klokt att hålla en mjuk hållning. Att vara mjuk innebar att vara lugn och mjuk, tyst och fridsam. Det är en mjukhet som kan ge sken av att vara svaghet men har en stark inre kärna, vilket tillåter personen att vara vänlig, generös och förlåtande.

Laozi rider på en oxe med ”Tao Te Ching” i sin hand. Målning från Mingdynastin på National Palace Museum. Public Domain.

I sin bok ”Tao Te Ching”, skrev Laozi: ”Det finns inget under himlen som är mjukare och mer tillmötesgående än vatten. Ändå finns det inget som är bättre på att besegra det starka och solida; dess like finns inte.”

Han fortsatte: ”Den svaga kan övervinna den starka; det mjuka kan övervinna det styva. Alla under himlen vet det här, ändå kan ingen göra det i praktiken … Sanningen verkar ofta motsägelsefull.”

När Chang Cong undervisade Laozi om Zhous etikettsregler och betonade ödmjukhet och vidsynthet upplystes Laozi till en högre princip: Tao (naturens och universums Väg) kan sippra in i det mänskliga medvetandet som en mild ström, som mjukt renar och ger moralisk vägledning.

Översatt från engelska av Epoch Times Sverige. Berättelsen är återpublicerad med tillstånd från boken “Treasured Tales of China,” Vol 1.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024