Därför pågår en kampanj för bojkott av Disneys nya film Mulan
Affisch för Disneys film Mulan i Bangkok, Thailand, den 8 september 2020. Foto: Lillian Suwanrumpha/AFP via Getty Images


I veckan har flera personer och organisationer uppmanat till bojkott av den nya Disneyfilmen Mulan, vilket bland annat kan ses på Twitter under hashtaggen #boycottMulan. Anledningen till detta är ytterligare ett bevis för den makt som Kinas regim utövar över utländska filmbolag.

I söndags medgav Disney nämligen att flera scener av Mulan spelats in i regionen Xinjiang, där över en miljon muslimer nu hålls inlåsta i politiska fångläger. Som om inte detta vore illa nog, så utfärdar Disney ett särskilt tack i eftertexterna till flera kinesiska myndighetsbyråer, varav åtta stycken i Xinjiang, som är direkt involverade i inlåsningen av etniska minoriteter.

Som bland annat Axios rapporterar så innefattar dessa byråer kommunistpartiets kommission för propaganda i Xinjiang, som rättfärdigat lägersystemet med hjälp av lögner och desinformation. I eftertexterna tackas även ett lokalt kontor tillhörandes Xinjiangs säkerhetsbyrå, som för ett par månader sedan drabbades av sanktioner från USA för sin roll i att driva fånglägren.

Axios påminner vidare om den strikta kontroll som Kinas regim har över Xinjiang, vad gäller såväl information som tillgång. Tjänstemän från FN eller andra länder tillåts inte längre resa in, samtidigt som journalister och internationella organisationer sedan länge varit bannlysta i regionen.

Disneys personal fick dock inte bara tillgång till att filma i Xinjiang. De tillbringade även månader i regionen för att förbereda sitt arbete. Företaget använde dock inte någon del av denna tillgång till att ifrågasätta den största inlåsningen av etniska minoriteter sedan andra världskriget, utan tackade alltså tvärtom myndigheter ansvarig för denna förföljelse i eftertexterna.

En stor debatt har på senare tid uppstått om kinesiska myndigheter bedriver över filmbolag som Disney. Kina och USA är världens två i särklass största filmmarknader, och vilket år som helst förväntas intäkterna för biobiljetter i Kina passera dito i USA.

Medan internationella filmbolag har tillgång till den amerikanska marknaden utan politiska eftergifter, så måste de dansa efter kommunistpartiets pipa om de vill se sina produktioner på Kinas biografer.

Detta kan resultera i allt från censur av ämnen som är politiskt känsliga i Kina, till kinesiska skådespelare i biroller eller rena hyllningar till landet politiska system. Axios beskrev dessa mekanismer i korthet under rubriken “China is censoring Hollywood’s imagination” förra veckan; för den som vill dyka ner djupare i ämnet rekommenderas rapporten “Made in Hollywood, Censored by Beijing” av PEN America.

Men Disney har alltså i och med Mulan gått ett steg längre, då man både filmat i Xinjiang och tackat myndigheter i såväl regionen som landet. Disneys fallenhet för kinesiska myndigheter kan vidare delvis förklaras av de nöjesparker man driver i landet. Exempelvis åkte Disneys förre vd Bob Iger till Shanghai 40 gånger på 18 år för att säkerställa öppnandet av Disneyland där.

Disneys exempel faller väl in i ledet av företag inte bara inom filmindustrin utan även flera andra sektorer som på olika vis försöker blidka Kina. Som läsare av InBeijing redan känner till, så sker detta ofta även att företag och artister utfärdar ursäkter för något som uppfattats stötande av kinesiska myndigheter.

Har Disney nu gått för långt, genom att aktivt samarbeta med och tacka kinesiska propagandadepartement och säkerhetsbyråer?

Klart är i alla fall att många hoppas på en ändring. Den starka kritiken mot Disneys agerande, och uppmaningarna till bojkott av Mulan, kan ses via artiklarna och tweeten nedan:

Why Disney’s new ‘Mulan’ is a scandal” (Washington Post)
Disney hit by backlash after thanking Xinjiang authorities in ‘Mulan’ credits” (CNN Business)
Disney’s Mulan is everything Xi Jinping could wish for” (The Spectator)
Disney’s ‘Mulan’ Faces Controversy Over Filming in China’s Xinjiang” (The Wall Street Journal)

Denna text publicerades först på nyhetsbloggen InBeijing. Den återges här med författaren Jojje Olssons tillstånd. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Jojje Olsson är journalist och författare bosatt i Taipei sedan 2016. Han levde tidigare i Peking i åtta år, men är nu svartlistad från Kina på grund av sitt arbete. Jojje har skrivit för över 100 svenska tidningar och jobbar nu på sin sjätte bok om Kina. Han har sedan 2010 drivit bloggen InBeijing, som är Sveriges största nyhetssida om Kina. Här finns också InBeijings nyhetsbrev.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.