Vad gäller mongolisk kultur tänker vi framförallt på livet till häst och saftiga barbecues, men mongolerna var även konst- och modekännare. Inte minst forntida mongoliska hovdamer hade ett bestående inflytande på klädmodet, vilket sträckte sig bortom Kina till Europa.
Djingis Khan enade de mongoliska stammarna i norra Kina 1206 och grundade Mongoliet. Mongolerna var de första icke-Hankineserna som kontrollerade Kina. De etablerade Yuandynastin (1271-1368) under Djingis Khans barnbarn Khublai Khans ledning. Det var ett vidsträckt imperium som sträckte sig över Eurasien, och många konsttraditioner utbyttes inom denna centraliserade makt. Men de uråldriga mongolerna lyckades ändå bevara sin egen distinkta kultur med unika estetiska uttryck.
Lantliga gräsmarker dominerar det mongoliska landskapet. Det var inte bara den mongoliska maten som influerades av betesdjur som nötboskap och får, utan även deras kläder. Kläderna tillverkades framförallt av ull tack vare överflödet av får.
I målningen ”Kublai Khan jagar” avbildar Liu Kuan-tao Khublai Khan tillsammans med en av hans fruar, Chabi, på hästryggen mot en bakgrund med de norra stepplandskapen. En kamelprocession rör sig fram över de sandiga sluttningarna i bakgrunden, medan Khublai Khan eskorteras av en grupp med jägare och ämbetsmän.
Khublai Khan och Chabi bär vita ulldräkter. På huvudet bär de hattar med uppvikta filtbrätten.
Mongolerna älskade huvudbonader. Traditionellt sett var de mongoliska hattarna utan brätten men de senare designades med brätten för att ge solskydd, i takt med att det mongoliska riket avancerade söderut.
Kvinnornas huvudbonader var något utöver det vanliga. Gifta, högt uppsatta kvinnor bar boghta för att symbolisera sin status. Den bars både formellt i hovet och vid ceremonier som bröllop.
I ”Porträtt av Khublai Khans gemål” ses Chabi bära en boghtakrona. Hon tittar på betraktaren med djärv, stadig blick. Denna särskilda hårprydnad är runt 60 cm hög. Den cylindriska träramen tillverkades vanligen av näver och täcktes med filt, men damerna med hög status använde ofta karmosinrött silke, som i porträttet. Chabis hår är instoppat och hatten har fästs vid huvudet med remmar. Hättan och kronan pryds av pärlor och andra ädelstenar som jade, medan hattens tak är dekorerat med fasan- och påfågelfjädrar. Pärlband och parvis fästa guld- och rubinbroscher dinglar från sidorna.
Boghtan symboliserade inte bara status utan särskiljde även kvinnor från män, eftersom deras övriga klädsel var ganska lik. Dessutom uppskattade ryttarkulturen boghtan eftersom en kvinna till häst sågs som ädlare. Ju högre ställning desto mer utarbetad och ornamenterad var boghtan. I boghtans dekorationer fanns även exotiska tyger och juveler från islamiska Centralasien när imperiet utökades.
På porträttet bär Chabis en deel, som är en traditionell mongolisk dräkt som ser ut som en lång ytterkappa med två flikar. Deel designades för olika tillfällen, exempelvis ridning eller som en formell hovdräkt.
Den deel som Chabi har på sig är smyckad med invecklade blommönster av guld och silver mot en svart bakgrund. Dessa broderier är kända som ”nashishi” vilket är ett tyg unikt för Yuandynastin, som från början kom från Centralasien. I denna textilteknik sammanvävs tunna guldfiber med silksträngar. Konstnären använder guldpigment för att avbilda denna lyxiga brokad i målningen.
Mongoliskt mode fick större inflytande, särskilt när härskare från andra platser tog en mongolisk prinsessa till fru, exempelvis i Korea, och hon influerade hovet där. Närliggande regioner kunde också influeras av mongoliska dräkter tack vare sitt läge. De långa tunikorna med bälten som medeltida ryska prinsessor hade på sig liknade exempelvis deel.
Sett till hela mongoliska hovets garderob var det emellertid inte del utan boghtan som fångade många besökares uppmärksamhet. Resande från öst och väst fascinerades av boghtan och gjorde levande och detaljerade beskrivningar av huvudbonaden.
Det finns dokumenterat att Marco Polo förde med sig en boghta till Europa efter en resa till Mongoliet på 1200-talet. Dessa påverkade utvecklingen av huvudbonaden hennin som europeiska damer använde under medeltiden.
Istället får att stå rakt upp som boghtan var hennin konisk och lutade bakåt. I brist på påfågelfjädrar använde de flortunna tygbitar. Idag har hennin blivit en symbol för medeltida adel och femininitet. I själva verket är den välkända medeltida prinseshatten skapad direkt efter de mongoliska drottningarnas boghtahattar.
Mike Cai har examen från New York Fei Tian Academy of the Arts och University of California-Berkeley.