Att gå barfota – kan det verkligen förbättra hälsan?
Forskare tror att en direkt koppling till marken kan öka vårt välmående
Att ha minimalistiska skor, och allra helst gå barfota när underlaget tillåter kan ha flera positiva effekter på hälsan visar forskning.


Att något så enkelt och relativt litet som våra fötter kan stödja hela vikten av vår vuxna kropp är ganska otroligt när man tänker efter. Och med tanke på hur mycket vi är beroende av dem är det en bra idé att tänka på hur man bäst tar hand om sina fötter för att hålla dem starka och friska.

Men att veta vad som är bäst är inte alltid så enkelt. Vissa människor rekommenderar "minimalistiska skor” med låga klackar och tunna, flexibla sulor. Och många människor hävdar att det att gå barfota är bästa sättet att hålla fötter och kropp så friska och starka som möjligt.

Att gå barfota några timmar om dagen är verkligen bra för våra fötter, särskilt för barn.

 Ali Khosroabadi,  fotvårdsspecialist

Vi ska titta närmare på de alternativ som finns och se vad forskarna har att säga om saken.

Vi börjar med att kika på barnen, hur vill de allra helst gå? Föräldrar vet att deras barn antagligen aldrig skulle sätta på sig en sko om de kunde slippa (om vädret tillåter), och att gå barfota är faktiskt viktigt för utvecklingen. Barn lär sig om världen genom beröring, och fötterna är inget undantag.

När barnen går och springer (och ramlar) runt huset och i trädgården utvecklar de viktiga muskler i benen och fötterna som hjälper dem att hålla stabilitet och balans. Utan den här erfarenheten kommer de aldrig få chansen att verkligen lära sig att "stå på egna ben", som uttrycket säger.

Att gå barfota hjälper barnen att bygga upp muskler i fötter och ben för en bättre balans.

Ali Khosroabadi, som är fotvårdsspecialist, sade i TV-programmet The Doctors, "Att gå barfota några timmar om dagen är verkligen bra för våra fötter, särskilt för barn”. Han tycker själv att det är mycket viktigt att låta sina barn springa runt barfota inomhus, eftersom det "hjälper dem att bygga upp de här musklerna".

Barfotalöpning

Under årtusenden har människor sprungit barfota, och under den senaste tiden har intresset för "naturlig löpning” återuppstått.

Förespråkare argumenterar för att de främsta maratonlöparna genom tiderna, alltifrån grekerna som uppfann olympiska spelen till 1900-talets mästare från Etiopien, Kenya, Indien och Sydafrika, alla sprang utan skor (dock ibland med tejp som täckte delar av fötterna).

Många barfotalöpare hävdar att vanliga löpares skador beror på att skorna förvränger vårt naturliga steg. Men hur är det med allt som finns på marken som kan skada eller till och med infektera fötterna?

Det är här de "minimalistiska skorna" kommer in i bilden, som med hjälp av ett mycket tunt skyddande lager förhindrar att fötterna får obehagliga virus, vårtor eller fotsvamp, för att inte tala om att man undviker vasst grus eller rostig metall som kan leda till skador och i värsta fall stelkramp!

Gå barfota för bättre hälsa

På senaste tiden har många människor börjat förespråka att gå barfota även för allmänt välbefinnande, inklusive mental hälsa. Hur kan det att gå utan skor har sådana omfattande effekter?

Fenomenet kallas "jordning".

När man tar av skorna och går barfota får man en fysisk återkoppling med jorden, vilket kan ge positiva effekter på hälsan enligt forskning. Foto: Justin Groep

Enligt en studie i Journal of Environmental and Public Health syftar jordning på de fördelar, inklusive bättre sömn och minskad smärta, som man upptäckt kommer av att gå barfota utomhus. Andra definitioner av jordning beskriver det som en fysisk återkoppling med jorden genom att gå barfota.

Forskarna som har testat jordning tror att de här positiva effekterna kommer sig av att man absorberar markens naturliga elektroner.

Trots att de flesta människor som bor i storstäder i allt högre grad förlorar den naturliga kontakten med naturen, så kan man alltså genom att bara ta av sig skorna få kroppen att "återkoppla" till jorden. Lösningen är då kanske att ha på sig så naturliga skor som möjligt när man måste, sådana som speglar fotens arkitektur så mycket som möjligt, och ta av dem så snart man känner till och litar på underlaget.

Att gå barfota hela tiden kanske inte är praktiskt möjligt för så många, men även om man bara gör det lite då och då så har man kommit en bra bit på väg. Och hur skönt kan det inte vara att sätta fötterna på en mjuk gräsmatta, eller känna den varma sanden mellan tårna när man tar en promenad på stranden? Det kan ju få nästan vem som helst att känna sig kopplad till jorden.


Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.